اسپیس ایکس با فالکون ۹ برای بار سوم موفق شد

اسپیس ایکس با فالکون ۹ برای بار سوم موفق شد

اسپیس ایکس که فقط با مرحله اول ازمایش موشک خود Falcon 9 که در یک کشتی بدون سرنشین در اقیانوس اطلس فرود آمد به موفقیت رسیده بود اما این سومین بار است که این شرکت با موفقیت میتواند فالکون ۹ را فرود بیاورد. پس از فرود، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس الون ماسک گفت که ممکن است “در قسمت بالایی خطر” وجود داشته باشد و موشک به بندر آورده شده است. همچنین فالکون ۹ در مرحله دوم و فضاپیما THAICOM 8 که در مدار «مدار انتقالی زمین ثابت» (geostationary transfer orbit) قرار داشت توانستند در اردیبهشت امسال موشک را بر روی شناور فرود بیاورد و این بار اسپیس ایکس با فالکون ۹ برای بار سوم موفق شد. حالا اسپیس ایکس نشان داده که هم میتواند فالکن ۹ را در اقیانوس فرود بیاورد و هم اینکه این کار را تکرار کند.

اسپیس ایکس در ژوئن ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک بنیانگذار پی پل و تسلا موتورز تاسیس شد همچنین اسپیس ایکس یکی از سه شرکتی است که در آینده نزدیک برای ناسا سفینه های سفارشی خواهند ساخت تا جایگزین موشک های روسی شوند. ماسک معتقد است هزینه بالای سرویس های فضایی دیگران به دلیل بوروکراسی های غیرضروری آنان است. او یکی از ۱۰ اهداف خود را کاهش هزینه و دسترسی قابل اطمینان به فضا اعلام کرده است. اسپیس اکس در ۸ دسامبر ۲۰۱۰، پس از بازگشت کپسول دراگون از یک پرواز دو مداری، تبدیل به اولین شرکت خصوصی شد که توانسته است هر دو عملیات ارسال و دریافت سفینه فضایی از مدار را با موفقیت پشت سر بگذارد. این شرکت قبلا دو بار توانسته فالکن ۹ را با موفقیت بنشاند.

کم کردن هزینه، اینده فضایی

اسپیس ایکس در تلاش است تا موشک های خود را برای استفاده مجدد قابل استفاده بسازد به دلیل آن که به شدت می تواند در هزینه های ارسال فضاپیما (و در نهایت، مردم) به فضا را کاهش دهد. تکرار فرودهای موفقیت آمیز روی شناور در دریا اهمیت زیادی برای اسپیس ایکس دارد، چون این شرکت میخواهد تا جایی که میتواند موشک های Falcon 9 را با موفقیت بنشاند و دوباره از آنها استفاده کند. اسپیس ایکس طی یک سال و نیم گذشته، چند بار تلاش کرده که موشکش را فرود بیاورد. اولین موفقیت این شرکت در دی ماه سال گذشته رقم خورد. در آن زمان، موشک در پایگاه فضایی فلوریدا به زمین نشست. دومین موفقیت هم در ماه اردیبهشت اتفاق افتاد، اما آن موقع Falcon 9 روی شناوری در اقیانوس اطلس فرود آمد. در ماه آوریل، ماسک گفت که او امیدوار است بتواند  اولین موشکی که در دریا در ماه ژوئن فرود آمده را دوباره راه اندازی کند، اما این طرح به نظر می رسد تغییر کرده است. این شرکت هم اکنون قصد دارد تا دوباره موشکی را که در ماه ژوئن فرود آمده بود را به پرواز در بیاورد، اما هیچ چارچوب زمانی برای که کار وجود ندارد. در این میان، اسپیس X در حال ذخیره راکت های خود که از فضا آمده اند در مرکز فضایی کندی است. بدون شک، شرکت فضایی ایلان ماسک، هر روز در ارسال موشکهای بزرگ به فضا و بازگرداندن آنها بهتر میشود و تجربه ی بیشتری به دست می آورد و قطعا در به نمایش گذاشتن آنها هم پیشرفت می کند.

این شرکت ویدیوی اسلوموشن فرود فالکون ۹ را بر صفحه ی رسمیاش در اینستاگرام پست کرده است.

نوشته اسپیس ایکس با فالکون ۹ برای بار سوم موفق شد اولین بار در LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses