نپستر Napster باز می گردد!

نپستر شاید در ایران نامی نا آشنا باشد اما با آغاز به کار در سال ۱۹۹۹ میلادی، یکی از اولین سرویس دهنده ها برای دسترسی و به اشتراک گذاری رایگان موسیقی بوده است. به همین خاطر، در اختیار قرار دادن فایل های موزیک بدون مجوز مالک تجاری و حقوقی آنها، بارها دچار مشکلات حقوقی مختلفی شده بود که در نهایت منجر با رای دادگاه فدرال ایالات متحده به نفع صنعت موسیقی به خاطر عدم رعایت قوانین کپی رایت ، تعطیل و در سال ۲۰۰۲ اعلام ورششکستگی کرد.

علیرغم این اختلافات حقوقی، نپستر صنعتت موسیقی را تحت تاثیر قرار داد و سبب ایجاد تحولی در مسیر دسترسی آنلاین کاربران به محصولات نیز شد.

پس از اعلام ورشکستگی لوگو و برند نپستر بین کمپانی های مختلفی معامله و مورد استفاده قرار گرفته، تا در چهار سال پیش که کمپانی Rhapsody نپستر را از شرکت Best Buy خریداری کرد.

Rhapsody، یکی از اولین سرویس های اشتراکی پخش آنلاین موسیقی بود که در سال ۲۰۰۱ تحت نام Listen.com کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر این کمپانی ۳٫۵ میلیون مشترک در گستره ی ۳۴ کشور دنیا دارد. اما با حضور رقبایی مانند Spotify و Pandora کار در این عرصه به خودی خود دشوار است، این در حالی است که سرویس های پخش آنلاین از اپل و آمازون و گوگل نیز این فضا را رقابتی تر خواهند کرد.

در چنین بازاری استفاده از یک برند شناخته شده در اذهان عموم می تواند برگ برنده ای برای کسب سهم قابل توجهی در بازار باشد.

در حال حاضر نیز کمپانی Rhapsody ، از برند نپستر در بعضی از کشورها نظیر کانادا استفاده می کند، اما بر اساس یک پست در بلاگ سایت شرکت ، که به طور سراسری نام به برند نپستر تغییر خواهد کرد. این در حالی است که اعلام شده هیچ تغییری در محتوا و تنظیمات کاربر ایجاد نخواهد کرد.

در آینده ای نه چندان دور، سرویس های این کمپانی را تحت برند نوستالژیک نپستر شاهد خواهیم بود.

نوشته نپستر Napster باز می گردد! اولین بار در LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses