مختصری از تاریخچه زبان C

تاریخچه زبان C :

زبان C در آزمایشگاه تلفن بل توسط دنیس ریچی ( Dennis Ritchie ) درسال ۱۹۷۲ ایجاد شد. این زبان برای طراحی سیستم عامل یونیکس ( که کامپیوتر های زیادی از آن استفاده میکنند ) ایجاد گردیده است.

به دلیل قدرت بالا و انعطاف پذیری زبان C به سرعت توسط آزمایشگاه بل گسترش یافته و برنامه نویسان متعددی برای استفاده از آن اقدام نمودند. چندی نگذشته بود که سازمان ها نیز دست به کار شدند و نسخه های مخصوص به خود از برنامه C را مورد بهره برداری قرار دادند؛ این خود باعث تفاوت در نسخه های مورد استفاده گردید. به همین علت انجمن ANSI ( انجمن استاندارد سازی ملی آمریکا ) کمیته ای درسال ۱۹۸۳ جهت تعریف استاندارد زبان C تشکیل داد که به استاندارد ANSI زبان C معروف شد.

چون نسخه قبلی ، زبان B نام داشت این نسخه را C نامیدند.

چرا زبان C در مدت زمان کمی مریدان بسیار پیدا کرد ؟

در دنیای امروز کامپیوتر ، زبان های برنامه نویسی پیشرفته زیادی وجود دارد که همه ی آن ها برای نوشتن برنامه های حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرد. در این میان زبان C در صدر قرار دارد. این اهمیت بالا مشروح به موارد ذیل است :

  • C زبان قدرتمند و انعطاف پذیری میباشد. آنچه که میتوانید با آن پیاده سازی کنید محدود به تصور شما است. در این زبان اجباری وجود ندارد و برای پروژه های متفاوت نظیر سیستم های عامل، واژه پردازها، برنامه های گرافیکی، برنامه های صفحه گسترده و حتی مترجم میتوان استفاده کرد.
  • C زبان معروفی میباشد و برنامه نویسان زیادی از آن استفاده میکنند به همین دلیل کامپایلر های مختلف و ابزار های جانبی متعددی از آن وجود دارد و دسترسی به آنان برای عموم آزاد است.
  • زبان  C یک زبان قابل حمل و نقل راحت است، یعنی برنامه ای که با C نوشته شده در یک کامپیوتر در سیستم دیگری به آسانی قابل کامپایل است و میتوان از آن استفاده کرد.
  • زبان C کلمات ذخیره شده کمی دارد.
  • زبان C زبانی مدولار میباشد. کلیه کدهای این زبان حتما باید به صورت برنامه های کوچکی که تابع نامیده می شوند نوشته شود. این توابع به آسانی می توانند در کاربردها و برنامه های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به مواردی که گفته شد ، زبان C میتواند گزینه بسیار مناسبی برای برنامه نویسان باشد.

توضیحاتی درباره زبان ++C :

در اصل زبان ++C زیر مجموعه زبان C است. بدین معنی که هرچه در C موجود است در ++C نیز وجود دارد به اضافه ابزاری جهت برنامه نویسی شی گرا. پس با این اوصاف در صورتی که زبان C را فرا بگیرید زمینه ای برای یادگیری برنامه نویسی شی گرا فراهم میشود. قابل توجه است که زبان برنامه نویسی Java نیز از زبان C الگو گرفته است؛ بدین معنی که درصورت یادگیری زبان C میتوانید زبان Java را هم به راحتی دنبال کرده و آن را نیز فرا بگیرید و به دانسته های خود بی افزایید.

آمادگی جهت برنامه نویسی :

برای نوشتن یک برنامه باید ابتدا خود را آماده کنید. بدین منظور حتما باید بتوانید با یک مشکل از راه های مختلف برخورد کرده و آن را از بین ببرید ( یعنی برای حل یک مشکل راه های مختلفی داشته باشید ). در مرحله دوم باید مسئله را تعریف کنید. اگر ندانید مشکل از کجا میباشد پس قادر به رفع آن هم نخواهید بود. پس از شناسایی مشکل باید راه حلی برای آن تعریف نمود و آن را پیاده سازی کرد. پس برای ساخت یک برنامه با زبان C بدین ترتیب باید عمل کرد :

   ۱- شناسایی مشکل ( هدف )

   ۲- شناسایی روش حل مشکل و پیاده سازی آن

   ۳- ایجاد برنامه

   ۴- اجرا برنامه

مثال : تصور کنید فردی نیاز به نرم افزار محاسبه مساحت دایره دارد. مرحله اول تا به اینجا به پایان رسید، زیرا شما هدف خود را شناسایی کرده اید. در مرحله دوم شما باید فرمول به دست آوردن مساحت دایره را بدانید. به همین جهت شما نیاز به شعاع دایره دارید و فرمول به دست آوردن مساحت. حال شما آماده نوشتن برنامه هستید که باید مراحل سه و چهار را انجام دهید.

نوشته مختصری از تاریخچه زبان C اولین بار در LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses