انواع شبکه ها از نظر مدل کاری

انواع شبکه ها از نظر مدل کاری به دو دسته تقسیم میشوند :

  • Server Base 
  • Peer To Peer

قبل از بررسی مدل های کاری شبکه لازم است دو مفهوم Client و Server توضیح داده شود. کامپیوترها در شبکه با توجه به وظیفه ای که انجام میدهند به دو گروه اصلی تقسیم میشوند :

Server(سرویس دهنده) : کامپیوتر هایی که به سایر کامپیوترهای شبکه خدمات و سرویس ارائه میکنند، سرویس دهنده نامیده میشوند.

Client(سرویس گیرنده) : کامپیوتر هایی که متقاضی استفاده از سرویس های شبکه هستند و از خدماتی که توسط Server ارائه شده است، استفاده میکنند سرویس گیرنده (Client) نامیده می شود.

بنابراین میتوان گفت Client معمولاً پیام هایی که معنی درخواست دارد را به مقصد Server ارسال می کند و Server با دریافت درخواست ها به آنها پاسخ مناسب می دهد.

در مدل نظیر به نظیر که بعد از Client – Server به وجود آمدند همه کامپیوترها یکسان هستند، بدین معنی که هم می توانند درخواست ها را دریافت نمایند و هم به درخواست ها پاسخ دهند (همزمان می توانند نقش Client و نقش Server را داشته باشند).

شبکه های Server Base :

مدل Client-Server یک مدل ساده برای توصیف رفتار شبکه است. Client جزئی است که در کنار یک جزء دیگر به نام Server  زوجی را تشکیل می دهند و به کاربر خدمات می دهد. Client درخواست ایجاد ارتباط را به Server میدهد. Server نیز همیشه در حال کار و آماده دریافت درخواست است پس از اینکه مخاطب قرار گرفت پاسخ می دهد و خدمات درخواستی Client را ارائه میکند.

در مدل Client – Server یک کامپیوتر نمی تواند هم به عنوان  Server  و هم به عنوان Client ایفای وظیفه نماید و فقط یکی از این دو وظیفه را می تواند داشته باشد. ارتباط بین اجزاء از طریق Server انجام می گیرد و  Client ها نمیتوانند به طور مستقیم با یکدیگر اطلاعات مبادله کنند.

شبکه های نظیر به نظیر :

از اوایل سال ۲۰۰۰ در کنار مدل Client-Server ، مدل دیگری طراحی شد که به Peer To Peer معروف است. در این نوع از شبکه ها برخلاف مدل Client-Server کامپیوترهای مدل Peer To Peer کاملاً متقارن هستند.

یعنی در یک ارتباط شبکه ای دو جزء که اقدام به برقراری ارتباط می کنند کاملاً شبیه یکدیگر هستند و هر دو می توانند ارسال کنند یا درخواست کننده باشند . در مقایسه این مدل با مدل Client-Server می توان گفت که هر جزء می تواند هم نقش Client و هم نقش Server را داشته باشد.

امیدوارم این مقاله موذد توجه شما قرار گرفته باشد .

نوشته انواع شبکه ها از نظر مدل کاری اولین بار در LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses