ساده زیبا تر است ! پس ساده کار کنید !!

ابتدا این مبحث را با جمله ای از افلاطون آغاز میکنیم : « هارمونی، زیبایی ظاهری، ظرافت و موزون بودن همه و همه به سادگی بستگی دارند. » این جمله ای است که برنامه نویسان نیز باید از آن الگو بگیرند.

مزایا ساده نویسی :

ساده نویسی مزایای بسیاری دارد که به عنوان چند نمونه از آن میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • خوانایی بیشتر کدها
  • نگهداری راحت‌تر اسکریپت ها
  • افزایش سرعت کدنویسی
  • کیفیت بالاتر کدهای نوشته شده

تمامی این موارد و شاید چندی بیشتر که در هنگام کار متوجه آن خواهید شد، به جز الگو گرفتن از سخن افلاطون امکان پذیر نخواهد بود.

به چه نوع کدی میتوان صفت زیبا داد ؟!

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که، چه نوع کدی زیبا است ؟! شاید یک سؤال بسیار ساده و انتزاعی داشته باشد؛ زیرا زیبایی که مفهموم کاملا نسبی است. برای مثال درک یک هنرمند از زیبایی، با درک یک برنامه نویس متفاوت است. پس لازم است برای شما دوستان عزیز، مبحث زیبایی در برنامه نویسی را بررسی کنیم !

در ابتدا به سایت گیت هاب رفته و اسکریپت هایی که برنامه نویسان از نقاط مختلف جهان آن ها را به اشتراک گذاشته اند بررسی کنید. پس از بررسی و مقایسه آن ها متوجه خواهید شد که یک سری از این برنامه نویسان به خوبی قوانین را رعایت کرده اند و به همین دلیل کد های نوشته شده توسط این افراد بسیار زیباتر از کد های نوشته شده توسط دیگر برنامه نویسان است. قابل توجه است که بدانیم هرچه کد ها ساده تر بوده است زیباتر هم جلوه کرده؛

برنامه های حرفهای چطور ساده نوشته شده اند ؟!

برنامه هایی وجود دارند که به صورت بسیار حرفه ای نوشته شده اند و کار های جالب و عجیبی را انجام میدهند که آدم را شگفت زده میکنند، اما درصورتی که این برنامه ها را بخش های کوچک تری تقسیم کنیم، نتیجه خواهیم گرفت که این برنامه حرفه ای و بزرگ، از بخش هایی کوچکتری که به صورت ساده کدنویسی شده اند تشکیل میشود؛ این بخش‌های کوچک کاملاً ساده و قابل درک هستند و هر ماژول یک وظیفه خاصی برعهده دارد؛ قسمت های مختلف مانند کلاس ها، متدها و متغیرها به خوبی مشخص و نامگذاری شده‌اند به طوری که اگر هر برنامه نویسی به سورس کد های آن برنامه نگاهی بی اندازد، میتواند به راحتی تمامی بخش های آن را درک کند و به راحتی قابل فهم است. با این شرایط نتیجه میگیریم، ساده زیبا تر است ! پس ساده کار کنید !!. هر بخش از نرم افزار باید دارای روابط ساده‌ای با سایر بخش‌ها بوده و به آسانی قابل فهم نیز باشند.

« امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. »

نوشته ساده زیبا تر است ! پس ساده کار کنید !! اولین بار در LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses