لایه های معماری اندروید – بخش دوم

لایه چارچوب برنامه : 

با فراهم آوردن پلتفرم توسعه باز (open development platform) ، برنامه نویسان اندروید را قادر کرده است تا به سرعت و به آسانی برنامه های کاربردیِ خلاقانه و قوی برای این پلتفرم فراهم سازند. توسعه دهندگان، آزادی کامل دارند تا از ویژگیهایی مانند دسترسی به سخت افزار، دسترسی به اطلاعات محلی (موقعیت جغرافیایی)، اجرا سرویس های پس زمینه ، تنظیم زنگ ساعت، اضافه کردن اطلاعیه ها به نوار وضعیت و بسیاری بسیاری دیگر در برنامه هایی که میسازند، استفاده کنند.

توسعه دهندگان دسترسی کامل به همان چارچوب API هایی دارند که برنامه های هسته  و اصلی دارند. API= Application Program Interface در واقع یک سری توابع و کلاس هایی هستند که توسط سازنده سیستم عامل منتشر میشوند و ارتباط دهنده ی برنامه های کاربردی با سیستم عامل و سرویس های آن است).معماری برنامه های کاربردی بمنظور ساده سازی  استفاده مجددا از کامپوننت ها طراحی شده است. هر برنامه ای می تواند قابلیت های خود را در اختیار دیگر برنامه ها قرار دهد و همچنین از قابلیت های دیگر برنامه ها استفاده کند (البته به محدودیت های امنیتی چارچوب هم بستگی دارد). این طرزکار مشابه به کاربر اختیار تعویض و  جایگزینی کامپوننت ها را می دهد. برای مثال در جاوا JDK شامل API هایی است که به برنامه نویس برای نوشتن برنامه های کاربردی کمک میکند. خود API هم از بسته هایی (Package) تشکیل شده است که این بسته ها حاوی کلاس هایی هستند که به برنامه نویس کمک میکنند. برای مثال شما برای کار با لیست ها و مجموعه ها ی با طول متغیر میتوانید از کلاسر ArrayList زیر استفاده کنید.این کلاس به شما کمک میکند که بدون اینکه وارد پیچیدگی های ساختمان داده ها بشوید بتوانید مجموعه ای از اشیا را ذخیره کنید. این سلسه مراتب را در زیر مشاهده میکنید.

JDK>>API>>Package>>Class
Example : import java.util.ArrayList

لایه برنامه ها کاربردی و ویجت ها :

بالاترین لایه در دیاگرام معماری اندروید این لایه است. کاربران نهایی فقط با این لایه در ارتباط هستند و از نرم افزارهای این لایه استفاده میکنند. نرم افزارهای این لایه شامل نرم افزارهای اختصاصی گوشی و بازی ها و نرم افزارهایی است که توسعه دهندگان ایجاد کرده اند و یا حتی نرم افزارهایی که شما بعد از خواندن این مقاله در آینده میسازید. اندروید به همراه بسته های مختلفی از جمله Email Phone dialer, SMS ,Calendar, Maps,Web Browser, Contacts ,Andrio Market ارایه میشود. تمام این برنامه ها با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده اند. این برنامه ها به کمک لایه های زیرین خصوصاً لایه Android Runtime اجرا میشوند. برنامه های کاربردی و ویجت ها ابزارهای ارتباط و تعامل با کاربران نهایی هستند. برنامه کاربردی با ویجت تفاوت دارد. برنامه های کاربردی تمام صفحه نمایش را در اختیار میگیرند و با کاربر تعامل دارند. ولی ویجت ها (که بعضاً به آن Gadgets هم میگویند) بر روی صفحه اصلی (Home Screen) قرار دارند و به اندازه ی یک مستطیل کوچک صفحه نمایش را در اختیار دارند.

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد .

نوشته لایه های معماری اندروید – بخش دوم اولین بار در آموزش برنامه نویسی پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی