بازاریابی شبکه ای در ایران و در دنیا:
تاریخچه نتورک:
همه شما با کلمه Network به معنای شبکه، آشنا هستید. کلمه Marketing نیز همین طور. مارکتینگ به معنای بازاریابی می باشد. ترکیب این دو کلمه، بازاریابی شبکه ای را به وجود می آورد. برخی افراد به این شیووه بازاریابی، “بازاریابی چند مرحله ای” می گویند. که البته این نام درستی نیست. بعضی مسئولین بازاریابی های چتد مرحله ای را نقض کرده زیرا ممکن است این ها به دسیسه های هرمی تبدیل شوند که در نتیجه اختلالات اقتصادی را در پی دارد. این نوع بازاریابی در حدود شصت سال پیش توسط Rich Devos و دوستش Jay Van Andel آغاز شد. این دو با افتتاح شرکت Amway Corporation این نوع بازاریابی را آغاز کردند. اکنون پس از گذشت این سال ها این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های دنیا در عرصه ی بازاریابی شبکه ای است. محصولات این کشور به بیش از ۸۰ کشور در سراسر دنیا صادر می شود.
بازاریابی شبکه ای در ایران:
چند سالی است که بازاریابی شبکه ای به ایران نیز وارد شده است و در حال توسعه است. اما بسیاری از این شرکت ها قوانین بازاریابی جهانی را به درستی رعایت نکرده اند. این بازاریابی در ایران به این گونه است که از فردی که به تازگی وارد شبکه شده است و زیاد در جریان بازاریابی شبکه ای نیست، انتظار می رود که حجم خاصی از محصولات را در زمان مثلا یک ماه به فروش برساند و تعداد حداقلی را وارد کار کرده و زیر مجموعه خود کند مثلا سه نفر در ماه! این خواسته ها برای کسی که می خواهد بازاریابی شبکه ای را شروع کند کمی غیر معقول است. گذشته از این، وقتی فرد دعوت به کار یا اصطلاح خودشان پرزنت می شود حرف های از پیش تعیین شده ای می شنود! که این حرف ها را از بالاسری خود آموخته است. خود من تا کنون از شرکت های مختلف دعوت به این کار شده ام، حرف هایی شنیده ام نظیر این که “به خاطر خودت بیا” ، “من نیازی ندارم تو بیای” ، “یک درصد فک کن موفق شی” ، “پنج سال دیگه همه دنیا اینترنت شده و تو مجبوری برای خرید خودت هم که شده وارد شی” و ….
البته هنوز نظر سنجی دقیقی در رابطه با نظر مردم درباره بازاریابی شبکه ای ارائه نشده است و این ها گفته های خود بنده است و تحقیقاتی که انجام دادم.
بازاریابی شبکه ای در دنیا:
روال بازاریابی شبکه ای در دنیا کمی متفاوت تر است با آنچه در ایران مشاهده می کنیم! بزرگترین شرکت فعال در عرصه بازاریابی شبکه ای همان شرکت Amway Corporation است که در ابتدا ذکر شد و پس از آن تعداد زیادی از کشور های دنیا هستند که در این عرصه از سایرین پیشی گرفته اند که این نام شرکت ها در ایران بسیار کم رنگ است! مانند Avon products Inc و Natura Cosmeticos SA و Vorwerk & Co. KG و Herbalife Ltd و … . اساس کار این شرکت ها با آنچه در کشور ما اتفاق می افتد اندکی متفاوت است که در این مقاله جای بحث درباره آن نیست.
اگر انتخاب شما نتورک مارکتینگ است با آگاهی کامل وارد شوید.
“پیروز باشید”
نوشته بازاریابی شبکه ای در ایران و در دنیا اولین بار در آموزش برنامه نویسی پدیدار شد.
مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی