لایه ی مدل OSI شبکه

در این مقاله قصد داریم شما را با لایه ی مدل OSI شبکه و انواع لایه های تشکب دهنده آن آشنا کنیم .

لایه ی فیزیکی :

لایه ی فیزیکی کانالی است که اطلاعات در آن منتقل می شود. برای انتقال اطلاعات، ممکن است از کابل ، فیبر نوری یا سیم و … استفاده کنید. چگونگی انتقال بیت ها روی کانال ، وضعیت آنها، نوع کابل بندی شبکه، سیگنال های الکتریکی ، Connector ها و استانداردهای الکتریکی، مفاهیم و نکاتی است که در این لایه مطرح می شود.

لایه ی پیوند داده :

مهمترین وظیفه ی لایه ی پیوند داده ، برقراری ارتباط بدون خطا است. استفاده از مکانیزم هایی چون Parity,Check Sum,CRC Code در این لایه مطرح می شود. شکستن داده به فریم ها با الگوی خاص برای شروع و ختم آن و اتصال سخت افزاری بین این لایه و لایه ی فیزیکی از وظایفی است که بر عهده ی این لایه قرار گرفته است. کنترل جریان فریم هایی هم که باید روی لایه ی فیزیکی ارسال شوند، در این لایه انجام می شود.

این لایه، دو زیرلایه به نام های LIC , MAC دارد که هرکدام وظایفی بر عهده دارند. زیر لایه LIC وظایف برقراری ارتباط نظیر بین کامپیوتر فرستنده وگیرنده، ایجاد قابها و  کنترل خطاها را برعهده دارد.

زیر لایه ی MAC وظیفه کنترل نحوه دسترسی به خطوط انتقال وکنترل آدرس های فیزیکی کارت های شبکه ، کامپیوتر فرستنده و گیرنده را برعهده دارد.

لایه ی شبکه :

هدف این لایه مسیریابی در شبکه است. بسته های اطلاعاتی، بهصورت مجزا از هم ارسال می شوند و در مقصد دریافت می شوند. مهمترین وظایف این لایه، فراهم آوردن آدرس های شبکه و مکانیزم های آدرس دهی، مسیریابی بسته های اطلاعاتی در شبکه، کنترل شلوغی در شبکه و تغییر آدرس در شبکه هایی که آدرس شبکه تغییر می کند، میباشد.

لایه ی انتقال :

هدف این لایه، دریافت داده ها از لایه ی بالاتر، ایجاد تکه های کوچکتر بسته های اطلاعاتی و نیز تضمین دریافت صحیح آنها است. مهمترین وظایفی که این لایه برعهده دارد. مرتب سازی داده ها و انجام توابع مربوطه، مثل بررسی Time Out شدن و کنترل جریان داده ها است.

کنترل شلوغی و قطع کردن ارتباط و چگونگی اداره کردن ارتباطات نیمه کاره، از وظایف لایه چهار است.

لایه ی جلسه :

وظیفه ی این لایه برپاسازی جلسات بین ماشین ها و مدیریت جلسه یا مدیریت Token است.

به طور کلی از وظایف این لایه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-استفاده از منابع مشترک و نوبت بندی در استفاده از آنها
-کنترل دیالوگ (یعنی کدام طرف در یک ارتباط دوطرفه غیر همزمان می تواند داده را ارسال و یا دریافت کند)

-هم زمانی یا Synchronization (یعنی قرار دادن تعدادی Check Point در برخی از ارتباطات که حجم زیادی داده دارند.)

لایه ی نمایش :

وظیفه ی این لایه نمایش داده هاست. این لایه به نمایش اطلاعات در حال ارسال می پردازد. وظایف مهم آن نمایش داده ها و فشرده سازی اطلاعات است. نمایش داده ها، مثل : استفاده از کدهای اسکی و یا فرمت های : مختلف مثل JPEG , BMP و … و از طرف دیگر فشرده کردن و رمز گذاری اطلاعات می باشد.

لایه ی کاربرد :

لایه کاربرد محدوده ی وسیعی از سرویس ها، مانند : ترمینال های مجازی، انتقال فایل و پست الکترونیکی را در بر می گیرد. سرویس هایی مانند: Secure Shell ،POP3 ،SMTP ،HTTP از جمله سرویس هایی هستند که این لایه به آنها می پردازد.

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد .

نوشته لایه ی مدل OSI شبکه اولین بار در آموزش برنامه نویسی پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی