عملکرد رایانه چگونه است ؟

رایانه یک سیستم سلسله مراتبی است. سیستم سلسله مراتبی مجموعه ای از زیر سیستم های مرتبط به هم است که هر یک در جای خود از لحاظ ساختاری، یک سیستم سلسله مراتبی دارند و این طبیعت تا پایین ترین سطح ادامه دارد. این طبیعت سلسله مراتبی سیستم های پیچیده مثل رایانه برای طراحی و توصیف عملکردشان اهمیت فراوان دارد.

عملکرد رایانه چگونه است ؟ 

عملکرد یک رایانه بسیار ساده است و به طور کلی به چهار مورد تقسیم می شود :

– پردازش داده
– ذخیره ی داده
– جابه جایی داده
– کنترل

پردازش داده: به طورکلی رایانه باید قادر به پردازش داده باشد و با توجه به تنوع بسیار زیاد داده ها خواهیم دید که فقط چند نوع پردازش داده ای اصلی وجود دارد.

ذخیره ی داده: از جمله کارهای اصلی رایانه به شمار می آید. داده هایی که برای پردازش وارد رایانه می شوند یا داده های حاصل از پردازش رایانه حتی برای چند لحظه مجبور به ذخیره شدن در حافظه ی اصلی رایانه هستند. بنابراین رایانه حداقل یک کار ذخیره سازی کوتاه مدت انجام می دهد. خیلی از داده ها نیز به صورت بلند مدت، برای اصلاح یا پردازش های بعدی ذخیره می شوند.

جا به جایی داده ها: رایانه باید بتواند داده ها را بین اجزای خود و دنیای خارج جا به جا کند و شامل دو نوع جا به جایی داده هستند :

نوع اول وقتی است که داده به دستگاه هایی که به طور مستقیم به رایانه متصل شده اند، ارسال می گردد یا از آنها دریافت می شود، به این فرایند ورودی / خروجی  گفته می شود.
نوع دوم وقتی است که داده به فاصله های دورتر برود و یا از آنجا دریافت شود که به آن فرایند مخابره یا تبادل داده گفته می شود. بدیهی است آنچه که در مورد جا به جایی داده مورد نظر است، فرایند ورودی/ خروجی است که مربوط به تبادل اطلاعات اجزایی است که به طور مستقیم به رایانه وصل هستند.

کنترل: تمام کارهای مورد اشاره در بالا نیاز به کنترل دارند. این کنترل به وسیله ی دستورات رایانه و توسط پردازنده ی مرکزی انجام می شود. در واقع پردازنده برای برقراری نظم، انجام صحیح کارها و کنترل ترتیب کارها، با استفاده از سیگنال های کنترلی، سخت افزارهای متصل به سیستم را کنترل می کند.

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد .

نوشته عملکرد رایانه چگونه است ؟ اولین بار در آموزش برنامه نویسی پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی