چند دلیل برای بهینه سازی کد (قسمت اول)

چند دلیل برای بهینه سازی کد (قسمت اول)

در حالی که ما مشغول نوشتن کد هستیم، به طور مداوم در حال تصمیم گیری بین راه حل هایی که در ابتدا به ذهن ما می رسد هستیم. اما معمولا به جایی میرسیم که میبینیم برخی از گزینه ها در یک برنامه کارآمدتر از دیگری است، بنابراین تلاش برای بهترین شیوه های برنامه نویسی و تکنیک های بهینه سازی به طور طبیعی مطرح می شود ، و ما در شروع چند دلیل برای بهینه سازی کد ها را برای شما مطرح می کنیم و اهمیت بهنیه سازی را در خروجی کار بیان میکنیم پس با ما همراه باشید.

درباره بهنیه سازی کد و مزایای آن

مسائل بهینه سازی تنها مربوط به توسعه دهندگان نیست و آنها تنها افرادی نیستن که به طور منظم با این موضوع برخورد می کنند به عنوان مثال در بخش طراحی هم بهینه سازی مطرح است. بهینه سازی وظیفه ای است که شامل مراحل مختلف توسعه وب  یا یک نرم افزار می باشد. ما می توانیم کدمان را در سطح معماری با الگوهای طراحی هوشمند و با استفاده از بهترین شیوه های برنامه نویسی و استفاده از ابزار مناسبِ بهینه سازی، در سطح کد منبع، بهینه کنیم. همچنین می توان عملکرد تیم را با معرفی راهنماهای برنامه نویسی و سبکی بهینه بهبود بخشید.

مزایای بهینه سازی کد با رشد پروژه های ما رشد می کنند و حتی با گذشت زمان شما مهارت های بهینه سازی زیادی کسب کرده اید و تقریبا همیشه نتایج مثبتی با گذشت زمان دارد.

۱٫کد پایه ی تمیز (Cleaner Code Base)

در یک پروژه بزرگ توسعه دهندگان بیشتری بر روی پروژه مشغول به کار می شوند کد های تکراری و مشترک معمولا دیر یا زود ظاهر می شوند. ناگهان متوجه سختی کار می شوید و تازه درک می کنید که چه خبر است. پس باید کدهایمان را به خوبی سازمان یافته کنیم، به دقت کدهای پایه بهینه سازی شوند که منجر به استفاده مجدد از یک عناصر نگردد و به خروجی بسیار سبک تری برسیم.

۲٫ سازگاری عالی (Higher Consistency)

سازگاری مانند کارهای خانه است، هنگامی که آن را به درستی انجام دهید همه چیز سر جای خود است و مشکلی به نظر نمی رسد، اما هنگامی که آن را نادیده بگرید کل محل کثیف و نا مرتب می شود و حس می کنید در هرج و مرج قرار دارید.

در طول انجام پروژه باید به استفاده از دستورالعمل های منسجم کد، رابط های کاربری سازگار برنامه و استانداردهای سازگار توجه داشت. قطعا این کارها می تواند باعث کاهش بی نظمی و البته سازگاری برنامه با دستگاه های مختلف می شود. در نظر گرفتن سازگاری کد بسیار مهم است به ویژه زمانی که پروژه های بزرگ شامل بسیاری توسعه دهنده هستند و ما نیاز به مقابله با  کدهای قدیمی داریم.

۳٫ سایتی سریع تر (Faster Sites)

بهینه سازی کد شبیه به خرید یک سوپر ماشینِ سریع است. در نتیجه، کد ما با سرعت بیشتری اجرا می شود و سایت یا نرم افزار ما حافظه کمتری اشغال می کند و بیش تر از همیشه کاربر پسند است. حتی بهینه سازی بر روی گرمایش کره زمین هم تاثیر میگذارد!!!

اگر چه فرآیند بهینه سازی ممکن است نیازمند زمان و هزینه بیشتری باشد. اما در نتیجه یک تجربه بهتر، نه فقط برای توسعه دهندگان بلکه برای کاربران نهایی ایجاد میکند. کد سریع تر موجب کوتاه تر شدن زمان بارگذاری یک صفحه می شود. همچنین   بهینه سازی بر روی موتور جستجو هم اثر می گذارد و منجر به سئو بهتر می شود.

تحقیقات می گوید که “تقریبا نیمی از کاربران وب انتظار بارگذاری سایت در ۲ ثانیه یا کمتر را دارند. کاربران تمایل دارند سایتی که قادر نیست در کمتر از ۳ ثانیه بارگذاری شود را ترک کنند.” به طور واضح مشخص است که نباید به راحتی بهینه سازی را نادیده گرفت.

با تشکر از همراهی شما

نوشته چند دلیل برای بهینه سازی کد (قسمت اول) اولین بار در آموزش برنامه نویسی | آکادمی برنامه نویسی لرن فایلز پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی | آکادمی برنامه نویسی لرن فایلز