مدرک بهتر است یا مهارت ؟

برای یک دانشجویی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده هزاران انتخاب وجود داره این مطلب ممکنه نتونه به سوالاتی که توی ذهنت داری به عنوان فارغ التحصیل جواب بده اما میتونه کمکت کنه که موقعیت های شغلی بعد از دانشگاه رو بشناسی .

اگر بتونی علایقت رو بشناسی و توی دانشگاه هم رشته ی مورد علاقت رو بگذرونی میتونه شروع خوبی برای شغلت باشه . اما به نظرت داشتن مدرک برای به دست آوردن شغل مورد علاقت کافیه؟ نه کافی نیست خودتم اینو میدونی .

داشتن استاندارد های مشخصی توی دانشگاه باعث میشه تحصیلاتت رو با ارزش کنی. بهتره چه نوع مدرکی داشته باشی ؟

هر سال دانشجوهای زیادی از دانشگاه های کشور فارغ التحصیل میشن آمار ها نشون میده که ۱۸٫۵ درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستن حتی شاید جالب باشه که بدونی ۴۵ درصد از جمعیت افراد جویای کار رو تحصیل کرده های دانشگاهی تشکیل میدن که به قولی مدرک دارن .

مدرک بهتر است یا مهارت ؟

هر روز داستانای زیادی از دور و اطراف در مورد افرادی که وارد دانشگاه شدن و مدرک هم گرفتن اما در بازار کار برای دست و پا کردن شغل مناسب دچار مشکل شدن میشنویم . دانشجو بعد از فارغ التحصیل کاری متناسب با رشته ی خودش پیدا نمیکنه و یا شاید ۸ یا ۴ یا ۱۳ سال از عمرش رو که در دانشگاه برای گرفتن مدرک صرف کرده بی فایده میدونه حتما خودتم شنیدی که این روزها میگن باید مدرکم رو بزارم در کوزه .

تو هم بعد از تموم کردن دانشگاه اولین چالشت انتخاب مسیریه که یا میتونه تو رو تبدیل به یه شخص موفق کنه یا ممکنه مثل هزاران تحصیل کرده دنبال شغلی باشی که متناسب با مدرکت باشه .

همه ما میدونیم خودتم میدونی که تنها چیزی که در نهایت تو رو از این چالش ها نجات میده اینه که مهارت کاربردی داشته باشی .

این روز ها یکی از مشکلات عمده که بین بازار کار و دانشگاه شکاف ایجاد کرده ، فارغ التحصیل شدن دانشجوهای کم مهارت و یا بهتره بگم بدون مهارته . خب طبیعیه که کارفرما ها نیروی بی مهارت نمیخوان و از افراد بی مهارت استقبال نمیکنن به قولی فرش قرمز براشون پهن نشده .

البته تصمیم اینکه به دنبال مدرک بری یا نه؟ به هدف و موقعیت خودت بستگی داره اگه میخوای از دسته آدم هایی باشی که میخوان تا ارشد و دکترا برن و ادامه بدن حتما نیازه که بری دانشگاه و لیسانس بگیری و بعدم ادامش که خودت بهتر میدونی اما اگه دلت نمیخواد زمان زیادی رو برای درس خوندن صرف کنی میتونی بری سراغ دوره هایی که در مدت زمان کوتاه تر مهارت خاصی رو بهت آموزش میدن .

همه ما متوجه شدیم خودتم میدونی چیزی که روند تغییرات داره نشون میده اینه که بهتره از مدرک گرایی دست بکشیم و بریم سراغ مهارت آموزی . البته دوباره هم بگم که انتخاب بین دانشگاه و گذروندن دوره های مهارتی فقط و فقط به خودت و هدف هات بستگی داره در واقع دانشگاه سرفصل های ثابتی داره که سال ها به همون شکل باقی میمونن در حالی که دوره های مهارتی منعطف تر هستن و مرتب به روز میشن .

آموزش آنلاین چطور؟

در دوره‌ای که مهارت و یادگیری اینقدر مهمه ، لازمه انتخاب درستی برای مسیر رسیدن به اهدافت داشته باشی تا هزینه‌های کم‌تری صرف کنی. هزینه فقط شامل پول نیست؛ زمان و توانی که صرف می‌کنی تا آموزش ببینی هم خیلی مهمه.

منعطف بودن آموزش مجازی باعث شده تا این سبک از آموزش رشد کنه و پرطرفدار باشه. چون مزیت‌هایی مثل درس خوندن آنلاین، رفت‌وآمد نکردن به محل آموزش، کارآمدی و سرعت بیشتر داره. در این مدل یادگیری، دروس در محیط چند رسانه‌ای (به صورت صوتی، تصویری، متن، انیمیشن و غیره) ارائه میشه که کیفیت یادگیری رو به شدت بالا می‌بره. همین‌طور امکان دسترسی به مطالب به طور دایم وجود داره و می‌تونی برای درک بهتر بارها تکرارشون کنی. درواقع آموزش‌های مجازی و آنلاین، منابع بهتری برای یادگیری مهارت‌های شغلی هستند و درصد موفقیتت در یادگیری مهارتی که به عنوان هدف انتخاب کردی رو افزایش می‌ده .

اگر آدم فنی‌ای هستی و اشتغال در حوزه‌های فنی تو رو خوشحال می‌کنه و باعث می‌شه انگیزه بیشتری برای پیشرفت و موفقیت داشته باشی، می‌تونی دوره‌های سئو یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی رو بگذرونی  که دو رشته جدید هستن و چشم‌انداز خوبی در دنیای کسب‌وکار دارن. خیلی از کسب‌وکارها به متخصصین سئو و شبکه‌های اجتماعی نیاز دارن با تخصص داشتن خیلی راحت میتونی خودت رو و موقعیتت رو بهترو عالی تر کنی .اما به طور کل هر رشته‌ای مهارت‌های تخصصی خودش رو می‌طلبه.مهارت داشتن در حوزه ی بازاریابی نه تنها میتونه برای موقعیت شغلیت بهت کمک کنه بلکه برای موفق شدن در کسب و کار استارتاپی خودت هم لازمه . اگه مهندس نرم‌افزار باشی داشتن مهارت‌ برنامه‌نویسی به هر زبانی می‌تونه در پیدا کردن شغل خیلی بهت کمک کنه.

درک می‌کنیم که انتخاب دوره مناسبی که تو رو در مسیر درستی از هدف‌های شغلیت قرار بده کار دلهره‌آوری باشه؛ خصوصاً که خودت رو در دریایی از دوره‌ها و آموزش‌ها می‌بینی. درواقع حق انتخاب‌های خیلی زیاد می‌تونه باعث بشه در انتخاب کردن فلج بشی!

پس بهتره تحقیقات لازم و کافی رو انجام بدی و فقط بعد از پشت‌سر گذاشتن این جستجوها تصمیم نهایی رو بگیری. وقتی تصمیمت رو گرفتی، سخت تلاش کن تا اون تصمیم رو به موفقیتی تبدیل کنی که چشم‌انداز یه شغل رویایی در آینده رو نشون می‌ده.

سخن آخر : فردا دیره همین الان وقتشه !!

نوشته مدرک بهتر است یا مهارت ؟ اولین بار در آموزش برنامه نویسی | آکادمی برنامه نویسی لرن فایلز پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی | آکادمی برنامه نویسی لرن فایلز