وضعیت آموزش هنر در دانشگاه‌ها


یك كارشناس هنری گفت: سرفصل های آموزشی قدیمی شده اند ، باید سمینارهایی با حضور شورای انقلاب فرهنگی و كارشناسان عالیرتبه برگزار شود كه در آن به بازخوانی و آسیب شناسی سرفصل ها پرداخته شود.


حبیب الله صادقی درباره وضعیت آموزشی رشته هنر در دانشگاه ها گفت: سرفصل های آموزشی در سال 1360 توسط وزارت علوم با محورها و موضوعات مشخص ارائه شده و ما اكنون در سال 92 هستیم، این به چه معناست؟ یعنی دان افزایی ، تكنولوژی آموزشی ، اطلاعات روز باید وجود داشته باشد.

وی افزود: نقش جریان تجسمی كه ایران در دنیا دارد ایفا می كند، خیلی از سیستم های آموزشی بالاتر است. دانشگاه یك مركز آكادمیك است. اغلب از دانشگاه رفتن این هدف را دارند كه یك مدرك كارشناسی دریافت كنند و با این وضعیت غیر از این هم نمی تواند باشد. این پژوهشگر هنر ادامه داد: سرفصل های آموزشی در دانشگاه ها باید به روز شوند: باید سرفصل های آموزشی به روز باشند و چون دانشگاه ها به روز نیستند ، آموزشگاه های هنری آزاد كه با موضوع روز پیش می روند، از دانشگاه ها پیشی گرفته اند. نمونه كارهایی كه در آتلیه ها انجام می گیرد ، سریع تر به بازار هنر راه پیدا می كنند.

این هنرمند درباره سرفصل های آموزشی گفت: یكی از فرآیندهایی كه باید خوب به آن پرداخته شود، در بخش آموزشی است. نباید سر فصل ها 30 الی 40 سال گذشته، توسط یك نسل هیات علمی و اساتید درس داده شود. متاسفانه خروجی این سرفصل هایی كه تغییر ساختاری ندارند همین است. این در حالی است كه در دانشگاه ها بعضی اساتید نیز وجود دارند كه تجربه های میدانی زیادی را در كارهایشان انجام می دهند.

صادقی تصریح كرد: بخشی كه همه علاقه مندان به حوزه هنر و انسانی دنبال می كنند، پرونده و سرفصل های آموزشی علوم انسانی و هنر است كه به یك انقلاب فرهنگی بزرگ نیاز دارد. شورای انقلاب فرهنگی روی این موضوع كار می كند ولی بازخوانی و بازنویسی سرفصل های آموزشی و جذب اساتید به روز و كارآمد انجام نمی شود. امكانات آموزشی باید در اختیار اساتید و هنرمندان قرارگیرد. وی ادامه داد: اگر بورس ها، فیلم های آموزشی ، آزمایشگاه های هنری و… در اختیار اساتید و هنرمندان قرار گیرند، این افراد با این امكانات می توانند با تجربه و خطا، كارهایشان را انجام دهند و تجربه كسب كنند و این امر باعث پیشرفت و افزایش سطح سواد آنها می شود.

منابع و ملزومات هنری محدود است

این نقاش به انتقاد از كمبود منابع پرداخت و بیان كرد: ملزومات هنری و منابع كتاب ها بسیار كم و سیستم های اینترنتی و مرجع بسیار محدود است و با بسته بودن بسیاری از سایت ها ، هنرمندان نمی توانند به آنها رجوع كنند. در دانشگاه ها برخی اساتید هستند كه كتابی را به دانشجو معرفی می كنند، در حالی كه خودشان تجربه میدانی روی آن منبع ندارند و این باعث می شود دانشجو دچار سر درگمی شود.

متاسفانه تجربیات ژرف و عمیق نیستند و همین آموزش های سینه به سینه به نسل بعدی منتقل می شوند و نسل بعدی شاگردان ، افراد تنزل یافته تر از اساتیدی هستند كه تجربه و دانش كافی را ندارند. نبود امكانات باعث می شود اساتید به روز نباشند صادقی با اشاره به برخی اساتید با تجربه و كارآمد گفت: استاد حمیدی ، فرشچیان ، جوادی پور و… از اساتیدی بودند كه كارهای میدانی زیاد و تجربیات عمیقی در هنر داشتند ولی اكنون در شیوه های اجرایی جدید، كار میدانی خوبی انجام نگرفته است و تجربیات معلم ها اندك است و آن تجارب را ادامه نمی دهند.

حبیب الله صادقی درباره پایه و اساس آموزش در دانشگاه ها گفت: مانند تمام دنیا دانشجوها باید یكسری مقدمات و مبانی آكادمیك را یاد بگیرند و هنگامی كه آن مبانی را فرا گرفتند، به سمت ژانری كه می خواهند ادامه دهند، می روند برای این كار باید سرفصل ها به روز باشند

این پژوهشگر ادامه داد: اساتید در دانشگاه ها می خواهند كار تكنیكی انجام دهند ولی دچار مشكل می شوند. دانشگاه باید تمهیداتی بیندیشد كه امكانات لابراتوری و ردیف بودجه را در اختیار اساتید قرار دهد تا اساتید بتوانند كارشان را انجام دهند و به روز باشند. در اروپا ده ها دانشگاه و دانشكده هنر وجود دارد كه هر یك شیوه خاصی دار ندو براساس همان روش ، شاگردان و اساتیدرا جذب می كنند. وی درباره پایه و اساس آموزش در دانشگاه ها گفت: مانند تمام دنیا دانشجوها باید یكسری مقدمات و مبانی آكادمیك را یاد بگیرند و هنگامی كه آن مبانی را فرا گرفتند، به سمت ژانری كه می خواهند ادامه دهند، می روند برای این كار باید سرفصل ها به روز باشند و این بحث را باید در دانشگاه و آموزش و پرورش و ردیف های ملی صورت دهیم تا آثار تجسمی هنرمندانی كه در ژانر دلخواه خود فعالیت می كنند، خریداری شود و این مقوله برای این افراد تشویقی شود و حاصل آن پیشرفت آنها و كسب تجربه بیشتر است.

باید سرفصل ها بازخوانی شوند

صادقی پیشنهاداتی را به دولت جدید داد و تصریح كرد: نخستین اقدامی كه دولت جدید باید انجام دهد این است كه سمینار و سمپوزیومی با حضور اعضای شورای انقلاب فرهنگی كه در فرهنگستان هنر هستند و كارشناسان عالیرتبه برگزار كند و در آن سرفصل های آموزشی را بازخوانی كنند. همچنین به دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد بدهند كه آثار هنرمندان را در اكسپوها خریداری كنند و كتاب هایی را در هر حوزه به چاپ برسانند و نمایشگاه های بیشتری برگزار كنند. وی ادامه داد: از اول مهر باید دانشگاه های بزرگ كشور مانند تهران ، هنر ، شاهد ، تربیت مدرس چندین سمینار برگزار كنند و اعضای هیات علمی جمع شوند و اقداماتی را كه انجام دادند، تشریح و آسیب شناسی كنند. این هنرمند درباره وضعیت جذب دانشجوها و فارغ التحصیلان در رشته مورد تحصیل خودشان گفت: هنرمند، خویشتن فرماست. جذب كار وی به صورت شاغل شدن در كارهای دولتی نیست. هنرمندی كه سختی می كشد و شاگردی می كند در زندگی خود می تواند به صورت فراگیر مخاطب را جذب كند و به بازار هنر و فروش و كسب درآمد نزدیك شود.

بخش هنری تبیان


منبع: روزنامه اعتماد


سايت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری