دوره مقدماتی آموزش لینوکس ( دوره LPIC1 ) – بخش سوم

دوره مقدماتی آموزش لینوکس ( دوره LPIC1 )

سیستم عامل به عنوان نرم افزاری که امکان اجرای اپلیکیشن های مختلف روی سخت افزار را فراهم می کند، شناخته می شود. لینوکس یک هسته یا Kernel است. هسته بخش اصلی یک سیستم عامل است که فعالیت های اصلی آن را کنترل می کند. با استفاده از ابزارهایی که پروژه opensource گنو (GNU) برای لینوکس تولید کرده است، تبدیل به یک سیستم‌عامل کامل می‌شود.

در دوره آموزش مقدماتی سیستم عامل لینوکس ( Linux operating system ) شما با موضوعات: بررسی ابزارهای محیط CLI، مدیریت نرم افزارها، پیکربندی سخت افزاری، مدیریت فایل، بوت کردن لینوکس و ویرایشگر محبوب VI، پیکربندی سیستم Xwindows ، محلی سازی و پرینتر، مدیریت سیستم، پیکربندی اولیه شبکه، نوشتن اسکریپت،پیکربندی Email و  استفاده از پایگاه داده و امنیت سیستم و  شبکه آشنا می شوید.

در بخش اول دوره LPIC1 ، دو فصل بررسی ابزارهای محیط CLI و مدیریت نرم افزار ها آموزش داده شد. شما می توانید این بخش را از طریق لینک زیر مشاهده نمایید:

دوره مقدماتی آموزش لینوکس ( دوره LPIC1 ) – بخش اول

در بخش دوم آموزش مقدماتی سیستم عامل لینوکس دو فصل پیکربندی سخت افزار و مدیریت فایل ارائه شد. شما می توانید این بخش را از طریق لینک زیر مشاهده نمایید:

دوره مقدماتی آموزش لینوکس ( دوره LPIC1 ) – بخش دوم

خلاصه آنچه در بخش سوم آموزش لینوکس خواهید دید:

در فصل پنجم ، بوت کردن لینوکس و ویرایشگر محبوب VI را فرا خواهید گرفت.

اولین مرحله بالا آمدن هر سیستم بوت می باشد. در حالت عادی با فشار دادن کلید پاور سیستم و انتظار برای یک مدت کوتاه سیستم بالا می آید. گاهی لازم است این مراحل را شناسایی و شخصی سازی کنیم.

در این فصل با مفهوم Runlevel  (سطح اجرایی) و انواع آن در لینوکس، نصب و پیکربندی boot manager آشنا می شویم. در انتهای این فصل ویراشگر محبوب VI  (وای)  مورد بررسی قرار می گیرد.

  • نصب یک Boot Manager (مدیر بوت)
  • بوت کردن سیستم
  • درک سطوح اجرایی لینوکس
  • ویراشگر Vi

 

سیستم عامل های اصلی سمت کاربر لینوکس، همگی از محیط گرافیکی پشتیبانی می کند که شامل فونت ها ، پنجره ها ، منوها و … می باشد. در فصل ششم ، پیکربندی سیستم Xwindows ، محلی سازی و پرینتر را کار خواهیم کرد.

در لینوکس GUI اصلی با نام Xwindow sys شناخته می شود . در این فصل به یادگیری پیکربندی محیط گرافیکی، درک Display manager  وشخصی سازی آن، استفاده راه دور از محیط گرافیکی، پیکربندی محلی سازی سیستم برای زبان و نوع فورمت نمایش تاریخ و اعداد،یادگیری استفاده از لینوکس برای افراد با ناتوانی های مختلف جسمی و در انتها به برررسی پرینترها ، پیکربندی و راه اندازی آن ها در لینوکس بحث می شود.

  • نصب و پیکربندی X11
  • درک و پیکربندی Display Manager
  • دسترسی لینوکس برای همه (ویژه افراد ناتوان)
  • محلی سازی و جهانی سازی
  • مدیریت پرینتر و عملیات پرینت کردن

بیشتر فعالیت های مدیریت سیستم فعالیت هایی اند که همه روزه باید تکرار شوند مانند بروزرسانی،پشتیبان گیری و … . برخی از این فعالیت های مدیریت در ارتباط با یوزرها گروه ها و مدیریت آن ها است.

در این فصل ابتدا با مدیریت یوزرها و گروه ها در لینوکس مواردی مانند ساخت،حذف و ویرایش آنها می پردازیم. در ادامه به کمک Cronها سعی بر اتوماتیک کردن فعالیت های مدیریتی لینوکس می کنیم.

لینوکس رفتار خاصی برای نگه داری زمان سیستم خودش دارد. از آن جایی که زمان در سیستم یک مقوله بسیار حیاتی مخصوصا در گزارشگیری می باشد، لذا یادگیری آن حیاتی است. در این فصل همچنین در مورد گزارشگیری در لینوکس نیز بحث می شود.

  • مدیریت اکانت های یوزر و گروه و فایل های مرتبط با آن
  • گزارش گیری در سیستم
  • نگه داری زمان سیستم
  • اتوماتیک کردن فعالیت های مدیریتی سیستم بوسیله ی زمان بندی آن ها

 

نوشته دوره مقدماتی آموزش لینوکس ( دوره LPIC1 ) – بخش سوم اولین بار در دانشجویار پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
دانشجویار