آموزش جامع مهندسی نرم افزار پیشرفته – بخش پنجم ( آموزش GitHub )

آموزش GitHub

در ادامه دوره جامع آموزش مهندسی نرم افزار از سایت دانشجویار با بخش پنجم این دوره و آموزش گیت هاب در خدمت شما هستیم.

یادگیری گیت هاب برای کسانی که طراح و توسعه دهنده وب هستند بسیار ضروری است

در بخش های قبلی گفتیم که مهندسی نرم افزار یعنی استفاده از اصول مهندسی بجا و مناسب برای تولید و ارائه محصول نرم‌افزاری با کیفیت، که قابل اطمینان و با صرفه بوده و برروی ماشین‌های واقعی به طور کارآمدی عمل کند.
مهندسی نرم‌ افزار یک روش سیستماتیک، منظم و دقیق برای ساخت و ارائه محصولی نرم‌افزاری با کیفیت است.
کاربردهای مهندسی نرم‌ افزار دارای ارزش‌های اجتماعی و اقتصادی هستند، زیرا بهره‌وری مردم را بالا برده و زندگی آنان را بهتر می‌کنند. مردم با بهره‌گیری از نرم‌افزار، توانایی انجام کارهایی را دارند که قبل از آن برای‌شان شدنی نبود، مانند نرم افزارهای اداری و بازی های اینترنتی.

شما عزیزان می توانید بخش های قبلی آموزش را از لینک زیر دریافت نمایید:
آموزش جامع مهندسی نرم افزار پیشرفته – بخش اول
آموزش جامع مهندسی نرم افزار پیشرفته – بخش دوم
آموزش جامع مهندسی نرم افزار پیشرفته – بخش سوم
آموزش جامع مهندسی نرم افزار پیشرفته – بخش چهارم

پیش نیاز این دوره، بخش چهارم آموزش جامع مهندسی نرم افزار پیشرفته ( آموزش نرم افزار Git ) است.

معرفی گیت هاب (Github)
گیت هاب (GitHub) یک سرویس میزبانی وب برای پروژه‌هایی است که از سیستم سورس کنترل گیت استفاده می‌کنند. گیت هاب توسط روبی آن ریلز و ارلنگ ساخته‌شده است.
یکی از قابلیت‌های شاخص GitHub کپی کردن یک مخزن (repository) از اکانت کاربر اصلی به اکانت دیگر است که به آن Forking میگویند. سپس کاربر می‌تواند تغییرات مورد نظر خود را در مخزن ایجاد کند و می‌تواند تغییرات ایجادشده را بااطلاع رسانی (pull request) به کاربر اصلی آن مخزن اعلام کند و کاربر اصلی می‌تواند با یک کلیک تغییرات را به مخزن اصلی منتقل کند (merge).
این سه ویژگی fork, pull request و merge هستند که GitHub را قدرتمند می‌کند. درگذشته برای اینکه یک کاربر بتواند تغییراتی را در یک پروژه متن‌باز ایجاد کند باید ابتدا آن را دانلود می‌کرد، سپس تغییرات لازم را اعمال کند، بعدازآن فهرستی از تغییرات را به نام patch ایجاد و همراه پروژه به کاربر اصلی آن می‌فرستد. کاربر اصلی ابتدا باید به کاربر غریبه اعتماد کند سپس patch را مشاهده و در صورت درست بودن تغییرات را اعمال کند.
اما در GitHub زمانی که یک pull request رخ می‌دهد، کاربر اصلی می‌تواند پروفایل درخواست دهنده را ببینید و در صورت تأیید (merge) به اعتبار درخواست‌کننده اضافه می‌شود. این اعتبار می‌تواند به‌عنوان یک رزومه شناخته شود.
سایت GitHub دارای ویژگی‌های دیگری نیز هست. اگر بر روی پروژه‌های متن‌باز کار می‌کنید GitHub اولین قدم مهم است که باید بردارید. به دست آوردن اعتبار و شهرت در دنیای برنامه‌نویسی با استفاده از GitHub امکان‌پذیر است.


معرفی سایت گیت هاب ( Github )
سایت گیت هاب همه عملکردهای مورد نیاز کاربران در یک جامعه مجازی را در دسترس قرار داده است. برخی از این عملکردها یا functionality عبارتند از: فید، دنبال کننده و گراف شبکه برای نمایش دادن توسعه دهندگانی که بر یک نسخه مرجع (مخزن) کار می‌کنند.

جهت اطلاع از سرفصل ها ، اخبار و زمان انتشار دوره ها می توانید از طریق لینک زیر در تلگرام با ما همراه باشید

 

نوشته آموزش جامع مهندسی نرم افزار پیشرفته – بخش پنجم ( آموزش GitHub ) اولین بار در دانشجویار پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
دانشجویار