تحصیل دکترا در ترکیه

تحصیل دکترا در ترکیه

امروزه تعداد بسیار زیادی از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا ترکیه را به عنوان مقصدی مطلوب و مناسب بر می شمارند چرا که دانشگاه های ترکیه از اعتبار علمی بسیار بالایی برخوردار هستند و اغلب دانشگاه ها برای ارتقاء سطح علمی خود با دانشگاه های معتبر جهانی در ارتباط هستند. با توجه به اینکه کیفیت آموزشی دانشگاه های ترکیه بالاست اما هزینه تحصیل و زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورها پایین تر است.همچنین با تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا می توان بورسیه تحصیلی کسب کرد که نه تنها هزینه تحصیل بلکه هزینه مسکن، بیمه و هزینه های حمل و نقل را نیز پوشش می دهد .

 ساختار و محتوای دوره دکترا در ترکیه به طور گسترده ای با سایر برنامه های آموزش در دیگر دانشگاه های اروپایی در مقطع دکترا مشابه می باشد. دانشجویان در مقطع دکترا تمرکز اصلی را بر  روی تحقیق و پایان نامه خواهند داشت. برای تحصیل دکترا در ترکیه، داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط از معیارهای پذیرش تحصیلی می باشد.

 

مدارک لازم جهت پذیرش مقطع دکترا در ترکیه 

مدارک مورد نیاز برای دکترا در هر دانشگاه متفاوت است، اما به طور کلی باید فرم درخواست خود را به صورت آنلاین پر کنید و مدارک مربوط را نیز در سامانه‌ی مورد نظر آپلود نمایید. مدارک مورد نیاز برای سطح دکترا عبارتند از:

مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات، مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات، مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات، CV  متقاضی، کپی گذرنامه به همراه انگیزه نامه و توصیه نامه. همچنین باید در کنار مدارک زبان انگلیسی و ترکی باید یک کپی از پروژه‌ی پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد را نیز ارسال نمایید.

هزینه زندگی  و تحصیل در ترکیه

بسیاری از دانشگاههای ترکیه خوابگاه های دانشجویی ارائه می دهند که معمولا دانشجویان بین المللی از آن ها استفاده می نمایند، میانگین هزینه دانشجوی بین المللی در ترکیه حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه می باشد که این هزینه شامل هزینه های محل اقامت ، غذا ، لباس ، سرگرمی ، حمل و نقل و تلفن می باشد ، هزینه ی اداری و کتاب ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار در هر ترم است اما باید به یاد داشته باشید که این هزینه ها بستگی به محل زندگی ، شیوه زندگی و مقطع تحصیلی دانشجو متفاوت می باشد. هزینه تحصیل در ترکیه با توجه به معیارهای مختلف متفاوت است ، به عنوان مثال دوره های زبان انگلیسی گران تر از زبان های ترکی هستند ، اما هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی در مقایسه با دانشگاه های خصوصی بسیار ارازن تر است.