تحصیل پزشکی در چین

تحصیل پزشکی در چین

هرساله بیش از ۱۰.۰۰۰ دانشجو از سراسر دنیا به منظور تحصیل در چین و رشته پزشکی  وارد این کشور می شوند. از سال ۲۰۰۴ تحصیل در مقطع کارشناسی پزشکی و جراحی (MBBS) به زبان انگلیسی در چین معروف شده است. دانشکده های پزشکی که کارشناسی رشته پزشکی و جراحی به زبان انگلیسی را ارائه می دهند، توسط سازمان نظام پزشکی چین و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در «راهنمای دانشکده های پزشکی جهان» به رسمیت شناخته شده اند. همچنین مدرک لیسانس پزشکی چین در سطح جهانی معتبر است.

تحصیل پزشکی در چین ۶ سال به طول می انجامد، که شامل ۴ سال دوره آموزشی و ۲ سال کارآموزی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه و مراکز پزشکی است. دوره های پزشکی در چین در ماه سپتامبر ( انتهای شهریور ) آغاز و تا ماه ژوئن و جولای (خرداد و تیر) سال بعد ادامه دارند. البته ۴سال اول دوره تحصیل پزشکی در چین دروس به زبان انگلیسی و در ۲سال آخر به زبان‌های انگلیسی و چینی ارائه می‌َشوند. دانشجویان در دوره کارآموزی و در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها با بیماران چینی سروکار دارند و باید زبان چینی را بلد باشند. بهمین دلیل در  طول دوره تحصیلی خود زبان چینی را هم بعنوان یکی از واحدهای درسی خود فرا می‌گیرند و حتی در برخی از دانشگاهها پیش از فارغ‌التحصیلی در آزمون زبان چینی HSK‌ هم شرکت می‌کنند.

مزایای تحصیل پزشکی در چین

  • دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران
  • دانشگاه های پزشکی چین توسط شورای پزشکی چین و سازمان جهانی بهداشت WHO به عنوان دانشگاه پزشکی مورد تایید ثبت شده اند.
  • تعداد دوره های پزشکی به زبان انگلیسی در چین رو به افزایش می باشد و این موضوع باعث به وجود آمدن یک محیط بین المللی مناسب برای دانشجویان خارجی شده است.
  • بیشتر دانشگاه های پزشکی چین سالهاست که رشته پزشکی را تدریس می کنند و در سطح بین المللی دارای اعتبار جهانی می باشند و مدرک پزشکی صادر شده از دانشگاه های چین برای کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا قابل قبول می باشند.
  • از نظر هزینه تحصیل و زندگی کشور چین برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی در چین بسیار ارزان تر از کشورهای غربی است هزینه تحصیل در MBBS (لیسانس پزشکی و جراحی) در چین حدود ۷۰% ارزان تر از تحصیل رشته ای مشابه در آمریکا و یا انگلستان می باشد.
  • دانشگاه های پزشکی چین دارای بیمارستانهای بزرگ و مجهز هستند که دانشجویان می توانند در دوره کارآموزی خود در آنها مشغول به کار شده و از امکانات این بیمارستانها بهره مند شوند.

هزینه تحصیل پزشکی در چین

شهریه تحصیل  پزشکی در چین به زبان انگلیسی بسیار گران تر از دیگر دوره ها در چین می باشد. ارزان ترین دوره MBBS توسط دانشگاه جیانگسو ارائه می شود که سالانه نزدیک به ۲۲.۰۰۰ یوان هزینه دارد؛ این درحالی است که گران ترین دوره توسط دانشگاه تونگجی در شانگهای ارائه می شود که سالانه ۵۰.۰۰۰ یوان هزینه دارد. هزینه متوسط دوره های MBBS سالانه حدود ۳۰.۰۰۰ یوان برآورد شده است که معادل ۵.۰۰۰ دلار در سال است.علاوه بر این، هرچه رده دانشگاه بالاتر باشد، به همان نسبت هزینه پذیرش آن نیز گران تر خواهد بود.