آموزش علایم سرطان کودکان در کتاب‌ها مغفول مانده است

  آموزش علایم سرطان کودکان در کتاب‌ها مغفول مانده است

خدیجه اثنی‌عشری، یکی از مولفان کتاب «راهنمای والدین کودکان مبتلا به سرطان» گفت: آموزش علایم سرطان کودکان در کتاب‌ها و سایر منابع آموزشی در کشور مغفول مانده است.-

اثنی‌عشری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: از آن‌جایی که پزشکان متخصص و پرسنل درمان در کشور بسیار پر مشغله هستند، وقت و مجال کافی برای ارایه اطلاعات لازم به خانواده بیماران را ندارند و تنها به حداقل اطلاعات بسنده می‌کنند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته، آموزش بیمار با شعار «knowledge is power» (توانا بود هر كه دانا بود) به طور جدی پیگیری و دنبال می‌شود که  انواع روش‌های آموزش حضوري و آموزش از طريق کتاب، بروشور و سی‌دی و همچنین اينترنت را شامل می‌شود. متاسفانه در ایران منابع آموزشی ساده به زبان فارسی بسیار محدود و ناکافی است و اکثر بیماران و خانواده‌هایشان به دلیل نداشتن تسلط به زبان انگلیسی از استفاده منابع موجود در اینترنت محروم هستند.

این محقق ادامه داد: کتاب «راهنمای والدین کودکان مبتلا به سرطان»، بر پايه احساس چنين نيازي نگاشته شده و از اولين آثاری است كه درباره آموزش والدين كودكان مبتلا به سرطان در ايران به رشته تحرير درآمده است. کتاب حاوی 10 فصل است که گستره وسیعی از نیازهای اطلاعاتی والدین را پوشش می‌دهد.

اثنی‌عشری، با اشاره به این‌که كتاب حاضر به زبانی ساده و روشن اطلاعات ارزشمند پزشکی را درباره روش‌هاي تشخيص، درمان ، نحوه مقابله با عوارض جانبی و کنترل درد در اختیار والدین قرار می‌دهد. افزود: این كتاب حاوي فصول آموزنده‌اي درباره رژيم غذايي مناسب و راهكارهايي برای كاهش مشكلات روانی ،خانوادگی و اجتماعی است. 

این استاد دانشگاه اظهار کرد: تلاش بسياري شده است كه محتواي كتاب راهنمای علمي و جامعی براي والدين بوده و متن كتاب نیز تا حد امكان روان و قابل درك براي عامه مردم باشد. اميد ما این است که انتشار اين کتاب گام موثری در کاهش رنج خانواده‌هايي باشد كه دشوارترين و پرتنش‌ترین دوران زندگي خود را سپري مي‌كنند.

اثنی‌عشری که عضو هیات مدیره انجمن فیزیک‌پزشکی است، ادامه داد: این کتاب با همکاری دكتر محمد بابائي ، متخصص رادیوتراپی انکولوژی و مونا ابراهیم نظری و تحت نظارت شادروان پروفسور پروانه وثوق ، از پیشکسوتان انکولوژی اطفال و همچنين جناب آقای دکتر فرهاد سمیعی متخصص برجسته راديوتراپي- انكولوژي كشور نوشته شده است.

اثنی‌عشری در پایان گفت: سرطان در کودکان کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است به‌طوری که از هر یک میلیون نفر کودک زیر ۱۴ سال سالانه ۱۶۵ کودک به  سرطان مبتلا می‌شوند و متاسفانه غربالگری بيماري سرطان در ايران ناكافي و ناكارآمد است، از این رو ناآگاهی والدین در توجه به علایم هشداردهنده بیماری، شانس تشخیص زود هنگام و به موقع آن را مي‌تواند تا حد زيادي كاهش دهد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری