برگزیدگان بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

  برگزیدگان بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

همزمان با بیست و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، برگزیدگان بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، پیش ازظهر امروز (28 آبانماه) با حضور سید‌عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سوی سازمان جهاد دانشگاهی معرفی و تجلیل شدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این دوره 406 اثر دانشجویی در قالب‌های تالیف و ترجمه در 20 شاخه علمی، به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد، 278 عنوان کتاب تالیفی و 128 عنوان نیز در قالب ترجمه ارایه شده بودند.  

در گروه علوم انسانی و اجتماعی، شاخه تالیف، پنج اثر به‌عنوان برگزیده معرفی شدند:
«دانشنامه خط فارسی» به قلم کاظم استادی مقدم 
«سیاست‌گذاری در سینمای ایران» به قلم معصومه تقی‌زادگان
«تحلیل کنوانسیون حقوق کودک» تالیف حوریه حسینی اکبرنژاده و هاله حسینی اکبرنژاده
«موتورهای محرک نوآوری» به قلم سیدمسلم موسوی‌درچه 
«الحکمه‌الاشراقیه» اثر محمدرسول ملکی

در این گروه و در شاخه ترجمه، کتاب «فراشناخت درمانی برای اضطراب و افسردگی» به ترجمه مهدی اکبری، از سوی داوران به‌عنوان برگزیده اعلام شد.

در گروه علوم انسانی و اجتماعی، شاخه تالیف، 9 اثر از سوی هیات داوران جشنواره، به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند:
«فرهنگ جامع امثال و حکم» نوشته مجید جهانی‌نوق
«کاریکلماتور در گستره ادبیات فارسی» نوشته فاطمه تسلیم جهرمی 
«نظام حقوقی جزایر در حقوق بین‌الملل» نوشته اسماء سالاری 
«سیره سیاسی امام رضا (ع) و تحلیل مساله ولایت عهدی» اثر علی کارخانه
«تاریخ و جغرافیای تاریخی جاده ابریشم» (جلد 1و 2) اثر محمد عبدلی مسینان
«بررسی بازتاب‌های انسداد احتمالی تنگه هرمز» اثر میثم میرزایی‌تبار «شرح و کارکردهای اجتماعی آن» به قلم ام‌البنین نکویی‌فرد 
«علم التصوف» اثر محمد سوری 
«پژوهشی جدید درباره آیه تطهیر» اثر عبدالرحمان باقرزاده لداری 

در گروه علوم انسانی و اجتماعی، شاخه ترجمه، چهار کتاب شایسته تقدیر معرفی شدند: 
«غلبه بر کمال‌خواهی راهنمای خودیاری با استفاده از روشی‌های شناختی‌ـ‌رفتاری» ترجمه مشترک سارا کمالی و فروغ ادریسی
«درمان ‌شناختی‌ـ‌رفتاری با زوج‌ها و خانواده‌ها؛ راهنمای جامع برای درمانگران» اثر پریناز سجادیان 
«بازاریابی پست الکترونیک» به ترجمه کمال کمایی 
«سنجش فعالیت بدنی تطبیقی و رشدی» اثر امیرشمس 

هیات داوران در گروه علوم پایه و در شاخه ترجمه، کتاب «بیولوژی کمپبل» با ترجمه ساره زیدآبادی‌نژاد و کوروش دلاور، را به‌عنوان تنها اثر برگزیده این بخش معرفی کرد. 

در این گروه، کتاب «زیست‌ فن‌آوری دارویی» اثر هومن کاغذیان، در شاخه تالیف و کتاب «مبانی بیوانفورماتیک» با ترجمه مرضیه خواجویی‌نژاد، در شاخه ترجمه، به‌عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند. 

در گروه هنر و معماری و در شاخه ترجمه، کتاب «فرهنگنامه فرش شرق» با ترجمه بیژن اربابی، به‌عنوان تنها برگزیده این بخش معرفی شد. 

در این گروه و در شاخه تالیف، دو عنوان کتاب «صنعتی‌سازی سینمای ایران» اثر علیرضا اکبرپور و «نظریه، شهر، فضا» اثر سیدعلی حسین‌پور لمردی، از سوی هیات داوران به‌عنوان شایسته تقدیر اعلام شدند.

در گروه کشاورزی و منابع طبیعی و در شاخه ترجمه، کتاب «سیستماتیک گیاهی» با ترجمه احسان حسینی، به‌عنوان تنها اثر برگزیده شناخته شد. در همین بخش کتاب «اصول مدیریت حفاظت خاک» با ترجمه محمدحسین سیدعلی‌پور، نیز به‌عنوان کتاب شایسته تقدیر معرفی شد.

در گروه فنی و مهندسی این جشنواره، در شاخه تالیف، دو کتاب «کاربردهای فن‌آوری نانو در بهداشت و محیط ‌زیست» اثر زهرا کاشی‌تراش اصفهانی و «مقدمه‌ای بر روش‌های ارزیابی در مهندسی بافت» تالیف رعنا ایمانی و نفیسه بحیرایی، به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند. 

همچنین در این گروه و در شاخه تالیف، کتاب «روش‌های شناسایی و مشخصه‌یابی مواد نانوساختارها، فلزات و پلیمرها» از خدیجه خدرلو و مسعود وصالی ناصح و در شاخه ترجمه کتاب«تجارت الکترونیکی با رویکردی بر تجارت اجتماعی» با برگردان رامین مولاناپور، شایسته تقدیر شناخته شدند.

هیات داوران در بررسی کتاب‌های گروه علوم پزشکی و دامپزشکی و در شاخه ترجمه، دو کتاب‌ «فارماکولوژی پایه و بالینی کاتزونگ» (جلد 1 و 2) را با ترجمه مجید متقی‌نژاد و سعید مهرزادی و «آسیب‌شناسی پایه رابینز» با ترجمه افسانه آموزگار و گلرخ داوران پورفرد را به‌عنوان کتاب‌های برگزیده در این بخش معرفی کرد.

در این گروه و در شاخه ترجمه، سه کتاب به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند:
«کلیات چشم‌پزشکی ووگان» با ترجمه مونا ارباب و شبنم ابطحی
«فیزیولوژی انسانی سیلورتون» با ترجمه مریم زرین‌قلم مقدم 
«بیوشیمی مصور هارپر» با ترجمه موسی محمدنیا افروزی و گلرخ داوران پورفرد 

همچنین در این گروه و در شاخه تالیف، کتاب «Micriencapsulation of Lactobacillus plantarum PTCC 1058 And Its Effect on Survival of Bacteria in Simulated Gastrointesetinal Conditions» به قلم یحیی شفیعی باویل علیایی، به‌عنوان تنها اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

در بخش ویژه این جشنواره، سه اثر به‌عنوان برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند:
در گروه علوم قرآنی، شاخه تالیف، کتاب «کتاب‌شناسی مطالعات قرآنی در زبان‌های اروپایی» به قلم مرتضی کریمی‌نیا، به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد. 

در بخش کارآفرینی و اشتغال، شاخه ترجمه، کتاب «افسانه نوآوری» با ترجمه روزبه فرشید فام، اثر برگزیده اعلام شد.

در بخش گردشگری، شاخه تالیف، کتاب «ایرانشناسی» به قلم بهزاد بلمکی، از سوی هیات داوران به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد. 

نظر به حجم زیاد برخی مولفان و مترجمان، همچنین ارزش و غنای محتوایی این آثار، هیات داوران در این دوره از جشنواره، سرفصلی را به تقدیر از مولفان و مترجمان به دلیل انتشار آثار ارزشمند، اختصاص داد.
 
در این بخش، رضا جهانفر، به دلیل تالیف 6 عنوان کتاب، از سوی هیات داوران به‌عنوان نویسنده شایسته تقدیر معرفی شد.

همچنین هیات داوران جشنواره، در بخش «ناشر لایق تقدیر» از چهار انتشارات خانه زیست‌شناسی، جمال هنر، کلک زرین و ارجمند قدردانی کرد.

آیین اختتامیه بیستمین دوره جایزه کتاب سال دانشجویی، از ساعت 9 و 30 دقیقه امروز (28 آبانماه) در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، واقع در تقاطع خیابان‌های انقلاب اسلامی و برادران مظفر جنوبی برگزار شد. 


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری