شمارگان کتاب در کشور ما کم نیست

محسن بهرام غفاری، با اشاره به کمبود منابع مطالعاتی در حوزه فنی و مهندسی، اظهار کرد: آنچه در حوزه فنی دیده می‌شود، کتاب‌هایی است که بیشتر ترجمه هستند و آنجا هم که ادعا می‌شود تالیف صورت گرفته، بیشتر گردآوری مطالب و بازنوشت تجربیات فردی است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محسن بهرام غفاری، چهره ماندگار مهندسی عمران در سال 91 و رییس سابق سازمان نظام مهندسی استان تهران، در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و یکمین دوره هفته کتاب، درباره میزان سرانه مطالعه و شمارگان کتاب در ایران گفت: متاسفانه موضوع کاهش سرانه مطالعه و پایین بودن شمارگان کتاب در ایران، خیلی در بوق وکرنا است، در صورتی‌که واقعیت موضوع چیز دیگری است. اکنون در غرب و اروپا، شمارگان کتاب‌ها خیلی با کشور ما تفاوتی ندارد و تقریبا همان چیزی است که در ایران وجود دارد. 

وی ادامه داد: اگر در مواردی شمارگان میلیونی برای کتاب‌ها در غرب مطرح می‌شود، عمومیت ندارد و در حالت کلی شمارگان تقریبا همان است که در کشور ما هم هست، اما نویسندگانی در غرب وجود دارند که شمارگان کتاب‌های آن‌ها بسیار بالاست. برخی موضوعات هم هستند که مستقل از نویسنده، به‌ علت جذابیت، دارای مخاطب زیاد هستند، در سایر موارد، وضعیت چندان مطلوب نیست. 

چهره ماندگار مهندسی عمران در سال 91، درباره میزان مطالعه در کشور گفت: این‌که سرانه مطالعه در ایران کم است، موضوع درستی است اما دلایل مختلف دارد. یکی از دلایل کمی مطالعه، مساله اقتصادی است.
محسن بهرام غفاری، در تشریح این موضوع، افزود: بیشتر میزان مطالعه در کشور ما، از سوی طبقه متوسط شهری انجام می‌شود. از اقشار دیگر، به‌عنوان مثال روستائیانی که در کار کشت و زرع هستند، چندان انتظار مطالعه نیست. اقشار مرفه هم حتی اگر اهل مطالعه باشند، تاثیر چندانی در افزایش سرانه مطالعه کشور ندارند. بنابراین آنچه قرار است بر سرانه مطالعه تاثیر بگذارد، قشر متوسط شهری است. 

وی در پایان اظهار کرد: تجربه هم نشان داده وقتی قشر متوسط شهری از نظر جمعیت توسعه می‌یابد، پارامترهای فرهنگی رشد می‌کنند. حالا در کشور ما این قشر متوسط فرهنگی نگران آب و نان خود هستند. اول این‌که باید بپذیریم هزینه امور فرهنگی مانند کتاب به‌ویژه وقتی گران می‌شود، بخشی از هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. وقتی این گروه، دنبال رفع مایحتاج اولیه خود است نمی‌توان انتظار داشت بخشی از درآمد خود را که باید به کالاهای اساسی اختصاص دهد، کتاب بخرد وبخواند. بنابراین مادامی که قشر متوسط شهری، دچار گرفتاری‌های اقتصادی باشد، افزایش سرانه مطالعه بعید به‌نظر می‌رسد، هر چند پارامترهای دیگری نیز در این زمینه دخیل هستند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری