به یاد حسین یوسف‌زمانی


حسین یوسف زمانی، آهنگساز پیشکسوت و نوازنده ویلن، روز سه شنبه 10 دی ماه پس از یک دوره بیماری درگذشت. پیکر این هنرمند فرهیخته روز 14 دی ماه تشییع شد. بدین بهانه در این نوشتار به جایگاه هنری این استاد خواهیم پرداخت.


استاد حسین یوسف زمانی سال 1312در شهر سنندج متولد شد، پس از تحصیل دوره اول متوسطه وارد مدرسه موزیک نظام شد و طی دو سال از این مدرسه فارغ التحصیل گردید.

در دوران تحصیل به همراه برادر بزرگتر مرحوم حسن یوسف زمانی و مرحوم حسن کامکار ( پدر کامکارها ) اولین کلاس موسیقی را در شهر سنندج تاسیس می کنند.

استاد حسین یوسف زمانی اوایل سال 1337 برای ادامه تحصیل به تهران عزیمت کرد و وارد کنسرواتوار هنرستان عالی موسیقی شد و همزمان با تحصیل موسیقی همکاری خود را با رادیو ایران شروع کرد و طی 8 سال کنسرواتور موسیقی را با اخذ لیسانس و درجه ممتاز به پایان رساند.

در اواخر سالهای تحصیل به دعوت مرحوم حشمت سنجری وارد ارکستر سمفونیک و اپرای تهران شد. او همزمان با ارکسترهای مختلف از جمله ارکستر گلها، باربد و نکیسا، ارکستر جاز فلکلوریک، و ارکسترهای دیگر همکاری داشه استاد یوسف زمانی طی این سالهای طولانی آثار موسیقایی بسیاری برای ارکستر ملی، سمفونیک ، ارکستر کردی، تصنیف، رهبری، ضبط، وبه مرحله پخش از کانهای رسانه ای مختلف رسانده است.

به عنوان نمونه می توان به سوییت سمفونیک سوگ سهراب به مناسبت هزاره سرایش شاهنامه و بزرگداشت حکیم ابولقاسم فردوسی به سفارش سازمان یونسکو، مجموعه مهتاب برای ارکستر سمفونیک و صدای صدیق تعریف، مجموعه بوی باران با ارکستر سمفونیک با صدای استاد محمدرضا شجریان، مجموعه های باغ ارغوان ، گنبدهای سبزو آبی و پریزاد با صدای علیرضا افتخاری، مجموعه باران بارنه (دونوازی ویلن و پیانو ) با همنوازی هومن خلعتبری، قطعه پویم سمفونیک غمی سنگین به مناسبت زلزله رودبار در سال 1369 و آثار بیشمار دیگری اشاره کرد. وی شاگردان زیادی را تربیت و راهی دنیای موسیقی ایران زمین کرده است.

به عنوان نمونه از آثار استاد می توان سمفونیک سوگ سهراب، مجموعه بوی باران با صدای استاد شجریان، مجموعه های باغ ارغوان ، گنبدهای سبزو آبی و پریزاد با صدای علیرضا افتخاری، مجموعه باران بارنه با همنوازی هومن خلعتبری، قطعه پویم به مناسبت زلزله رودبار سال 1369اشاره کرد.

این استاد موسیقی در طول پنجاه سال فعالیت مستمر و همکاری با ارکسترهای رادیو وتلویزیون، فرهنگ و هنر، سمفونیک، اپرای تهران و تدریس در دانشگاه، آهنگ های فراوانی برای ارکستر و خوانندگان ساخته و رهبری کرد.

مراسم تششیع استاد

در مراسم تشییع استاد که ار مقابل تالار وحدت تهران انجام گرفت، علاوه بر علی مرادخانی، برخی مقام های مسئول در عرصه موسیقی چون علی ترابی رییس انجمن موسیقی، محمد پاشایی رییس دفتر موسیقی، محمد سریر مدیر خانه موسیقی، همچنین هنرمندان عرصه موسیقی از جمله  داود گنجه ای، بیژن کامکار، هادی منتظری، اردشیر کامکار، کامبیز گنجه ای و عبدالحسین مختاباد حضور داشتند.

محمد سریر دراین مراسم درباره مرحوم حسین یوسف زمانی گفت: هنرمندانی چون حسین یوسف زمانی از بزرگان موسیقی ایران هستند و نمی‌دانم بعد از این هنرمندان بزرگ که یکی یکی آن ها را از دست می دهیم،‌چه کسانی می‌توانند جایگزین آنها باشند.

او در ادامه اظهار کرد:‌من در نسل جوان اراده‌ای را نمی‌بینم که بخواهند جایگزینی برای این هنرمندان پرتلاش باشند.

سریر درباره آشنایی اش با زنده یاد حسین یوسف زمانی پرداخت و گفت: از دهه 30 در دانشکده هنر با استاد یوسف زمانی آشنا شدم و از همان هنگام شاهد تلاش و پیگیری ایشان در زمینه موسیقی بودم.

او همچنین خاطرنشان کرد: از دست دادن‌های عزیزانمان خیلی سریع اتفاق می‌افتد، باید قدر این هنرمندان و کسانی که برای هنر زحمت می‌کشند را بدانیم .ما در آینده واقعا به افرادی این چنینی نیاز داریم چرا که حسین یوسف زمانی ستونی در عرصه هنر بود.

عبدالحسین مختاباد دیگر هنرمند عرصه موسیقی هنرمند درباره این زنده یاد یوسف زمانی گفت: از سال 1375 در محضر این استاد حاضر بودم و تمام لحظاتی که در کنار ایشانگذراندم برایم آموزش و درس بود.

مختاباد در ادامه این مراسم قطعه‌ای را در یادبود این هنرمند برای حاضرین اجرا کرد.

در بخش دیگری از این مراسم پیام تسلیت فرزندان این هنرمند که در خارج از ایران به سر می‌برند، قرائت شد.

در پایان این مراسم نیز با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد و هنرمندانی چون صدیق تعریف، شهرام ناظری‌، ژیوار شیخ‌الاسلامی‌، داریوش پیرنیاکان‌، بیژن بیژنی‌، همچنین هوشنگ، اردشیر و بیژن کامکار‌، هادی منتظری،‌ حمیدرضا نوربخش‌، فاضل جمشیدی‌ و … پیکر این هنرمند موسیقی و نوازنده ویولن به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

هنرآنلاین

خبرگزاری ایسنا

وبسایت رسمی هنرمند

خبرگزاری میراث فرهنگی


سايت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری