«H. POINT راهنمای طراحی خودرو» بر پیشخان کتابفروشی‌ها

  «H. POINT راهنمای طراحی خودرو» بر پیشخان کتابفروشی‌ها

کتاب «H. POINT راهنمای طراحی خودرو» از سوی انتشارات کتاب‌وارش منتشر شد. دانشجویان کارشناسی طراحی حمل و نقل، معماران خودرو و صنعت‌گران می‌توانند از این اثر بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی مولائی، ویراستار علمی کتاب «H. POINT راهنمای طراحی خودرو» در معرفی آن اظهار کرد: این اثر به‌طور مشترک از سوی استوارت میسی و جف واردل، تالیف شده و مصطفی توحیدی‌فر، آن‌را به فارسی برگردانده است.  

وی با بیان این‌که کتاب حاضر نخستین اثر در حوزه بسته طراحی خودرو است، ادامه داد: طراحی خودرو شامل طراحی بیرونی، درونی، تزیینات و رنگ است. سیاست و خط مشی خودروساز است که بسته طراحی و درجه اهمیت آن‌ها را مشخص می‌کند. نویسندگان کتاب با صحه‌گذاشتن بر نقش راهبردی طراحی بدون تعصب آن‌را در کنار دیگر تخصص‌ها قرار داده و معماری خودرو را در ۱۰ فصل با سرفصل‌های کلیدی باز کرده‌اند. 

ویراستار علمی کتاب «H. POINT راهنمای طراحی خودرو» افزود: در پیش‌فصل نخست این اثر، تاریخچه معماری خودرو، اختراعات، خودروهای شاخص و طراحی شده ارایه شده‌اند. در فصل نخست نیز با عنوان «آغاز» مباحثی همچون فرآیند طراحی، گام‌های توسعه ایده‌پردازی، خط زمین و نام نقاط بررسی شده‌ است.

مولائی اظهار کرد: «عملکرد و بخش‌های بازار» عنوان فصل دوم این اثر است که اهداف عملکردی، استفاده از داده‌ها در معماری خودرو و بخش‌بندی بازار را ارایه کرده است. در فصل سوم با عنوان «ایده‌پردازی بسته طراحی» ب‌ طور مختصر، ایده‌پردازی در بسته طراحی تبیین شده است.

وی گفت: «ابعاد و تناسبات» عنوان فصل چهارم کتاب است که دربردارنده مباحث تعیین اندازه، طبقه‌بندی خودرو براساس ابعاد و مطالعات قیاسی است. فصل پنجم با عنوان «بسته سرنشینان» نیز به ارگونومی می‌پردازد. 

ویراستار علمی کتاب «H. POINT راهنمای طراحی خودرو» ادامه داد: «طراحی داخل خودرو» موضوع ششمین فصل این اثر است که در آن تجهیزات، حدود دسترسی، بازه حرکتی و قسمت بار تشریح شده‌ و در فصل هفتم با عنوان «سامانه‌های نیرومحرکه» ساختمان نیرو محرکه، مشخصات نیرو، راستا و جانمایی آن‌، محرک برق و سامانه‌های دوگانه بررسی شده‌اند.

مولائی اظهار کرد: فصل‌های هشتم تا دهم این اثر نیز به بررسی «چرخ‌ها و لاستیک‌ها»، «تعلیق و شاسی» و «بدنه» اختصاص دارند. مقدمه‌ای بر سازه بدنه، نقاط بارگذاری، انواع سازه، قوانین ایمنی، مواد معمول در ساخت، درگاه‌های بدنه، فضای گردش پا، طراحی در و شیشه، آئرودینامیک، نورپردازی و مقررات چراغ‌ها از مباحث فصل پایانی کتاب هستند.

وی در پایان افزود: این اثر به مخاطبانش کمک می‌کند تا در باغ طراحی خودرو قرار گیرند و مانند طراحان بزرگ با کل‌نگری به مساله طراحی بنگرند. این اثر تفکر منطقی و چارچوب‌دار در طراحی خودرو را نمایان می‌کند.

چاپ نخست کتاب «H. POINT راهنمای طراحی خودرو» با شمارگان دو هزار نسخه در ۲۲۸ صفحه، به بهای ۲ هزار تومان از سوی انتشارات کتاب‌وارش راهی بازار نشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربیننده ترین عناوین دانش و فناوری