سمیع‌پور گیری: مولفان دانشگاهی باید حمایت شوند/ پایان‌نامه‌ها تبدیل به کتاب شوند

ویژگی‌‌های مولف مجرب و تالیف مناسب دانشگاهی/8

  سمیع‌پور گیری: مولفان دانشگاهی باید حمایت شوند/ پایان‌نامه‌ها تبدیل به کتاب شوند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، عنوان کرد: تولید اثر تالیفی مناسب و فاخر، مستلزم حمایت مادی و معنوی از مولفان است.

محمد سمیع‌پور گیری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در حاشیه آیین تجلیل از پژوهشگران برتر این دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ویژگی‌های کتاب تالیفی موفق دانشگاهی، اظهار کرد: یک اثر تالیفی باید جامع و کامل باشد؛ به این معنا که کتاب، هم باید به‌عنوان یک منبع درسی نیاز دانشجویان را برطرف کند و هم جنبه آموزشی داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه

برخی کتاب‌های دانشگاهی به‌گونه‌ای تالیف می‌شوند که دانشجو برای کسب اطلاعات بیشتر و غنی‌تر، به کتاب آموزشی (مکمل) دیگر نیازمند می‌شود؛ معتقدم این‌گونه کتاب‌های دانشگاهی، در زمره کتاب‌های جامع و کامل قرار نمی‌گیرند.

برخی کتاب‌های دانشگاهی به‌گونه‌ای تالیف می‌شوند که دانشجو برای کسب اطلاعات بیشتر و غنی‌تر، به کتاب آموزشی (مکمل) دیگر نیازمند می‌شود؛ معتقدم این‌گونه کتاب‌های دانشگاهی، در زمره کتاب‌های جامع و کامل قرار نمی‌گیرند.

نظام آموزشی کشور برای مولفان ارزش قائل باشد
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، افزود: بسیاری از کتاب‌های تالیفی مدرسان ایرانی مقیم سایر کشورها، در مراکز آموزشی خارج از ایران تدریس می‌شوند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که ما مولفان خوبی داریم اما متاسفانه در داخل کشور به آن‌ها بهایی داده نمی‌شود و تحت پوشش هیچ‌گونه حمایتی از سوی هیچ نهادی قرار نمی‌گیرند. 

برخورداری از زمان و امکانات لازم برای مولف 
سمیع‌پور گیری در ادامه اظهار کرد: با ابراز تاسف باید بگویم که اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که یک مدرس دانشگاه به دلیل تدریس واحدهای درسی متعدد در دانشگاه،

اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که یک مدرس دانشگاه به دلیل تدریس واحدهای درسی متعدد در دانشگاه، از زمان لازم برای تالیف خوب برخوردار نیست. این مدرس با وجود مسوولیت مدیریت کلاس درس در طول سال تحصیلی، تدریس واحدهای مختلف و امرار معاش خود، چگونه می‌تواند بدون حمایت، یک اثر تالیفی فاخر ارایه کند.

از زمان لازم برای تالیف خوب برخوردار نیست. این مدرس با وجود مسوولیت مدیریت کلاس درس در طول سال تحصیلی، تدریس واحدهای مختلف و امرار معاش خود، چگونه می‌تواند بدون حمایت، یک اثر تالیفی فاخر ارایه کند. تالیف و انتشار کتاب آن‌قدر پرهزینه و با وجود قوانین دست و پاگیر در فرآیند انتشار کتاب، زمان‌بر است که مدرسان دانشگاه ترجیح می‌دهند به فعالیت‌های دیگری که زودبازده هستند، بپردازند.

وی توضیح داد: متاسفانه مدرسان ما از امکانات لازم و کافی برای تالیف کتاب خوب برخوردار نیستند؛ به‌طور مثال مدرس دانشگاه در ساعات آزاد خود در دانشگاه حتی یک اتاق مناسب ندارد که بتواند از امکانات آن برای نگارش اثر بهره‌مند شود.

مدیریت متمرکز در حوزه نشر برقرار شود
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، گفت: دوباره باید ابراز تاسف کنم که در حوزه نشر ایران هیچ‌گونه نهاد متمرکزی برای نظارت وجود ندارد. همین موضوع باعث تولید و نشر آثار غیرعلمی متعدد و به نمایش کشیده شدن آمارهای اشتباه از تعداد مکتوبات و مقالات کشور شده است. معتقدم وزارتخانه‌های مسوول مانند وزارت

پایان‌نامه‌ها به‌جای این‌که در قفسه کتابخانه‌ها و آرشیو دانشگاه‌ها خاک بخورند، باید در قالب کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرند تا افراد از نتایج تحقیقات دانشجویان بهره‌مند شوند.

فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید در راستای حل این معضل و تشکیل تیم نظارت در حوزه نشر گام بردارند. 

سمیع‌پورگیری در پاسخ به این سوال که «آیا پیشنهاد می‌دهید مسایل مربوط به کتاب، موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی قرار بگیرد؟» بیان کرد: معتقدم پایان‌نامه‌ها به‌جای این‌که در قفسه کتابخانه‌ها و آرشیو دانشگاه‌ها خاک بخورند، باید در قالب کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرند تا افراد از نتایج تحقیقات دانشجویان بهره‌مند شوند.

«مکانیک سیالات»، «انتقال حرارت»، «ترمودینامیک»، «انتقال جرم و عملیات واحد» عناوین کتاب‌هایی‌ هستند که تاکنون به قلم محمد سمیع‌پور گیری به رشته تحریر درآمده‌اند. وی نگارش ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی در حوزه مهندسی شیمی را نیز در کارنامه علمی خود به ثبت رسانده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری