روحانی: پیام این جشنواره، ارتباط علمی و فناوری بین ایران و دیگر کشورهاست

اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی/1

  روحانی: پیام این جشنواره، ارتباط علمی و فناوری بین ایران و دیگر کشورهاست

رییس جمهوری، در آیین اختتامیه جشنواره خوارزمی، پیام این جشنواره را ارتباط علمی و فناوری بین ایران و دیگر کشورها عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسن روحانی، رییس جمهوری، در آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، هر کدام از جشنواره‌های فارابی، رازی و خوارزمی را نمادی از پیوند میان زنجیره دانش، پژوهش و فناوری دانست که در نهایت موجب توسعه فناوری کشور می‌شوند. 

وی در این آیین، درباره اهمیت و جایگاه تولید مقاله در کشور گفت: تولید مقاله باید به ثروت تبدیل شود، در غیر این‌صورت، مقاله مانند گلی است که پشت شیشه می‌ماند و کسی از عطر آن استفاده نخواهد کرد. مقاله باید تبدیل به محصول تجاری شود. 

روحانی افزود: جشنواره خوارزمی به معنای آنست که در یک فضای مثبت بین‌المللی می‌توانیم سرعتمان را در مسیر علم و دانش بیشتر و بیشتر کنیم. 

رییس جمهوری، ضمن تشریح تاریخ علم در ایران عنوان کرد: ایران در قرن‌های چهارم تا ششم هجری، تحولات بسیار شگرفی را ایجاد کرد. خوارزمی‌ها، فارابی‌ها و ابن‌سیناها و بسیاری از اندیشمندان بزرگ توانستند دروازه‌های علم و دانش را به روی جهانیان باز کنند. متاسفانه از یک زمانی علم و دانش و فناوری، ایدئولوژیک شد به این معنا که قدرت‌های بزرگ شرق و غرب، علم و فناوری را به‌عنوان ابزاری برای قدرت و توفق خود به انحراف کشیدند.

وی به صلح‌آمیز بودن فناوری هسته‌ای کشور اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه مردم با انقلاب اسلامی دوران بالندگی را بوجود آوردند. این نشانگر آنست که علم و فناوری در فضایی رشد می‌یابد که مرد‌سالاری باشد، استبداد برود و آزادی باشد و اختناق در جامعه به‌ویژه از جامعه علمی رخت بربندد. آن زمان است که کشور شاهد حرکت به سوی جلو خواهد بود. 

روحانی در پایان با اشاره به ضرورت توجه دست‌اندرکاران به مقوله عدالت علمی، گفت: همه جشنواره‌ها عدالت علمی را مدنظر قرار دهند. عدالت علمی بین تهران و استان‌ها، استان‌ها با شهرستان‌ها، عدالت بین زن و مرد و عدالت بین اقوام مختلف، که مطمئنا این امر از سوی برگزارکنندگان جشنواره خوارزمی مورد توجه قرار گرفته است.

(گزارش‌های تکمیلی ارسال خواهند شد.)/


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری