عموعابدینی: آثار دانشگاهی، با معیار ترویج علم منتشر شوند

  عموعابدینی: آثار دانشگاهی، با معیار ترویج علم منتشر شوند

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران بر تالیف و انتشار کتاب‌های دانشگاهی براساس معیار ترویج علم در دنیا تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر محمدرضا عموعابدینی در حاشیه آیین اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره کتاب‌های برگزیده دانشگاهی با اشاره به آسیب‌های حوزه نشر دانشگاهی اظهار کرد: معتقدم حوزه نشر دانشگاهی باید از فضای کسبی صرف، خارج شود؛ به‌ این معنا که در این حوزه نباید تنها به کسب درآمد توجه کرد بلکه باید بیشتر به کیفی‌سازی محتوای آثار دانشگاهی پرداخت. 

آثار به ارتقای

حوزه نشر دانشگاهی باید از فضای کسبی صرف، خارج شود؛ به‌ این معنا که در این حوزه نباید تنها به کسب درآمد توجه کرد بلکه باید بیشتر به کیفی‌سازی محتوای آثار دانشگاهی پرداخت.

سطح تخصصی علم کمک کنند
وی ادامه داد: نویسندگان و ناشران دانشگاهی باید کتاب‌هایی را تالیف و منتشر کنند که زمینه‌ساز ترویج علم در دنیا باشند و به ارتقای سطح تخصصی علم کمک کنند. اگر چنین شود، بدون تردید تاثیرش را در غنی‌سازی فرهنگ عمومی کشور خواهیم دید.

عموعابدینی در پاسخ به این سوال که «راه‌اندازی فروشگاه الکترونیکی موسسه انتشارات دانشگاه تهران چه تاثیری در افزایش سرانه مطالعه دارد؟» گفت: فروشگاه الکترونیکی نشر کتاب، متُد پیشرفته‌ای در جهان است که اغلب کشورها با هدف افزایش تعداد مخاطبانشان، درحال توسعه این فناوری هستند. 

دسترسی مناسب به کتاب‌ها
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه در موسسه انتشارات دانشگاه تهران، زمینه برای ورود مناسب و بهتر کتاب به

نویسندگان و ناشران دانشگاهی باید کتاب‌هایی را تالیف و منتشر کنند که زمینه‌ساز ترویج علم در دنیا باشند و به ارتقای سطح تخصصی علم کمک کنند.

انجمن‌های علمی حتی خانواده‌ها فراهم شده است که امیدوارم با پیشرفت روزافزون مواجه شود.

وی افزود: البته نباید چاپ کتاب به‌صورت مکتوب، به دست فراموشی سپرده نشود بلکه باید همزمان با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی نشر کتاب، آثار به‌صورت مکتوب نیز چاپ شوند چرا که برخی افراد، آثار مکتوب را مطالعه می‌کنند و برای آن‌ها تقریر می‌نویسند و این امر به‌نوبه خود بسیار ارزشمند است. 

اُنس مردم با کتاب در اوقات فراغت
عموعابدینی در پاسخ به این سوال که «برای ارتقای سرانه مطالعه چه پیشنهادی دارید؟» معتقدم در این حوزه باید فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شود. خوشبختانه ایرانیان به تحصیل علاقه‌مندند؛ تحصیل علم یعنی مطالعه کتاب. بنابراین،

با راه‌اندازی این سامانه در موسسه انتشارات دانشگاه تهران، زمینه برای ورود مناسب و بهتر کتاب به انجمن‌های علمی حتی خانواده‌ها فراهم شده است

افراد جامعه ما اهل مطالعه هستند اما چون ما اغلب مطالعه کتاب‌های درسی را جزو معیارهای کتابخوانی به حساب نمی‌آوریم، تصور می‌شود که سرانه مطالعه پایین است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود علاقه‌مندی میان افراد جامعه برای مطالعه کتاب، معتقدم مسوولان فرهنگی کشور باید برای پُر کردن اوقات فراغت افراد جامعه با مطالعه کتاب، تمهیدات اساسی بیندیشند.

آیین اختتامیه بیست‌ودومین دوره جشنواره کتاب‌های برگزیده دانشگاهی چهارشنبه (14 اسفندماه) با حضور دکتر محمدحسین امید، سرپرست دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا عموعابدینی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران و جمعی از مدرسان و مولفان حوزه‌های مختلف در سالن همایش‌های دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری