جلسه پرسش و پاسخ دبیران و اعضای کانون های فعال دانشجویی و مدیران مسئول نشریات واحد

این جلسه با حضور مهندس محمدی مدیر کل فوق برنامه فرهنگی دانشگاه، دکتر صافحیان معاون فرهنگی رئیس دانشکده فنی و مهندسی و مدیران فرهنگی و مسئولین دفاتر فرهنگ اسلامی واحد تهران جنوب در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی برگزار شد.

در آغاز جلسه دکتر صافحیان  معاون فرهنگی واحد تهران جنوب ضمن معرفی کانون های دانشجویی در زمینه های فرهنگی، هنری، دینی و مذهبی فعالیت می کنند بیان داشت: برنامه های فرهنگی می بایست توسط دانشجویان طراحی، برنامه ریزی و اجرا گردد تا نتیجه مطلوب بدست آید.

وی افزود: دانشگاه باید عرصه فرهنگی را برای دانشجویان از هر حزب و دیدگاهی باز بگذارد و تضارب آراء و اختلاف نظرها را مایه رحمت دانسته و نتایج آن را در اعتلای امور فرهنگی مهم دانستند.

 صافحیان ضمن تأیید این مطلب که بودجه فرهنگی واحد در خور و شایسته انجام فعالیت های فرهنگی کانون ها نیست ولی اذعان داشتند که در سال آینده با افزایش سرانه فرهنگی دانشجویان کمبود ها جبران شود.

در ازاء دبیران کانون های شعر و ادب، حکمت و فلسفه، خط و گرافیک، فیلم، تشکل، جامعه اسلامی دانشجویان، تئاتر و مدیر مسئول نشریه رندان به بیان نظرات، مشکلات و خواسته های اعضای کانون ها پرداختند.

مهندس محمدی در پاسخ به نیازها و دیدگاههای دانشجویان حاضر در جلسه به نکات مهمی اشاره نموده و رویکرد جدید حوزه معاونت فرهنگی را تشریح کرده او گفت اساس حوزه فرهنگی در دانشگاه آزاد به درستی پایه گذاری نشده و حق آن به خوبی ادا نشده و پیشرفت حوزه فرهنگ را در این سال ها خود جوش بودن دانشگاه آزاد اسلامی دانست.

ایشان مهم ترین رویکرد حوزه معاونت فرهنگی را تغییر نام معاونت فرهنگی به فرهنگی اجتماعی دانسته و افزود در بحث بودجه سرانه فرهنگی دانشگاهها در سال آینده ۱۰ برابر شده که با برنامه ریزی دقیق و نظارت کافی تحول شگرفی می توان در حوزه فرهنگ و اجتماع ایجاد کرد و اینکه با رویکرد تغییر کرده دانشجو بعنوان عنصر محوری در دانشگاه زمینه فعالیت بیشتر را پیدا می کند و تا زمانیکه مطالبه و انگیزه فعالیت فرهنگی توسط دانشجویان نباشد تحول نیز ایجاد نخواهد شد و رویکردها باید جهت ورود مخاطبان اصلی تغییر یابد و مشارکت دانشجویان درقالب تشکل ها، نشریات و کانون را موجب پیشرفت چشمگیر حوزه فرهنگ در دانشگاه دانست.

در رویکرد جدید معاونت فرهنگی-اجتماعی سرفصل هایی چون ارزش های انقلاب اسلامی، کانون های فرهنگی دانشجویی، تفریحات و گردشگری، مشاوره و … دیده شده است.

او گفت: باید به نقطه ای برسیم که هیچ دانشجوی فعال فرهنگی در بروکراسی اداری دچار مشکل نشود. تسهیل مقررات اولین درخواست دانشجویان بود که بتوانند فعالیت های فرهنگی خود را تسریع نمایند چون دانشجو فرصتی برای جبران ندارد در این خصوص او خواست پروسه مجوز دهی به تشکل ها، کانون ها و نشریات و برگزاری برنامه ها به کمترین زمان ممکن تقلیل یابد و در خصوص ابلاغ آئین نامه کرسی های آزاد اندیشی گفت که بمنظور تسریع جهت برگزاری آنها کرسی ها می تواند با حداقل ۳ دانشجو برگزار گردد و نیازی به تأسیس کانون ندارد.

او اشاره کرد: بانک اطلاعاتی از فعالین فرهنگی و اجتماعی ایجاد خواهد شد تا جهت مشارکت در برنامه های فرهنگی از آنها بهره برداری لازم توسط واحد ها انجام گیرد.

وی ایجاد مجتمع های فرهنگی در دانشگاهها را یک ضرورت دانست و گفت اقتصاد فرهنگی نیز باید جدی گرفته شود زیرا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند کارآفرینی کنند که یکی از اهداف مهم معاونت فرهنگی اجتماعی نیز همین می باشد.

از دانشجویان خواست از فرصتهایی که در دانشگاه ایجاد می شود کمال استفاده را برده و مسئولانه قلم زنند، بنویسند، برنامه سیاسی اجرا کنند و حرمت فعالیت های فرهنگی را نگه دارند تا بنیان کج انحراف در حوزه فرهنگی گذاشته نشود.

در پایان جلسه مهندس محمدی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص تفکیک جنسیتی در اجرای برنامه های فرهنگی و نیز فعالیت در زمینه موسیقی در محیط دانشگاه چنین گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی از قوانین موضوعه کشور حمایت می کنیم، اگر در مقوله آموزش تفکیک جنسیت وجود ندارد بنابراین در چهار چوب موازین کشور نمی توان فعالیت های فرهنگی را تفکیک جنسیتی کرد او گفت با اختلاط غیر لازم مخالفیم ولی اختلاطی که طبیعی است و قرار بر انجام کار فرهنگی است در ظل ضوابط موضوعه جای اشکال ندارد.

همچنین در زمینه فعالیت کانون های موسیقی در دانشگاه گفت: زمانیکه ما رسانه ای به نام موسیقی داریم و جشنواره موسیقی در کشور به صورت ملی برگزار می گردد لذا مشکلی برای تأسیس کانون های موسیقی وجود ندارد و البته موسیقی هویت ساز بیشتر مورد حمایت معاونت فرهنگی- اجتماعی دانشگاه است.

ایشان سخنان خود را با گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری، اینچنین به پایان رساندند:

«آری، نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی تبدیل کرد چنانچه نباید به جای مناظره به جدال گرفتار آمد و به جای آزدای به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید. آن روز که سهم آزادی، سهم اخلاق و سهم منطق همه یکجا در کنار یکدیگر ادا شود، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در این جامعه است و کلید جنبش تولید نرم افزار علمی و دینی در کلیه علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است».


www.azad.ac.ir News RSS Feed