هلو از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند

همه چیز درباره نوبرانه‌های بهاری در قاب کتاب

بسیاری از منابع مکتوب علمی و دینی، از هلو به‌عنوان میوه‌ای برای جلوگيری‌ از سرطان‌ها و اكسيدان‌های حاصل از آلودگی‌های محيطی نام برده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، منابع علمی اشاره کرده‌اند که برخلاف آن‌چه كه از نام علمی هلو استنباط می‌شود، منشا آن ايران نيست. هلو در دوران پيش از تاريخ در كشور چين كاشته شده و از طريق جاده ابريشم به ايران منتقل می‌شد. از آن‌جا كه اروپاييان نخستين‌بار اين گياه را در ايران مشاهده كردند، آن‌را «پرونوس پرسيكا» ناميدند. 

يونانيان و روميان، هلو را از ايران به سراسر اروپا و انگلستان گسترش دادند. سياحان قرون 16 و 17 ميلادی نخستين کسانی بودند كه هلو را با خود به قاره آمريكا بردند. سياحان پرتغالی، هلو را به آمريكای جنوبی و همتايان اسپانيایی‌‌شان آن‌را به آمريكای شمالی بردند. به‌تدريج هلو توسط بوميان آمريكايی و مهاجران اروپايی از آمريكای شمالی به جنوب كانادا راه يافت و امروزه در اكثر ايالت‌های آمريكا كاشته می‌شود.

هلو؛ مظهر صداقت
در برخی از يادداشت‌های به‌جا مانده از دوران باستان، هلو مظهر جاودانگی، صداقت و حقيقت است. ميوه هلو با برگی كه به آن متصل است، نشانه يكپارچگی قلب و زبان است. مصريان باستان هلو را به‌عنوان پيشكش تقديم بارگاه خدايان می‌كردند. لشكركشی‌های اسكندر كبير باعث شد كه نئوفراسطوس در سال ۳۹۲ پيش از ميلاد از هلو به‌عنوان ميوه ايران ياد كند. كنفسيوس نيز از هلو در كتاب خود نامی به ميان آورده است. 

گياه هلو خودبارور

در برخی از يادداشت‌های به‌جا مانده از دوران باستان، هلو مظهر جاودانگی، صداقت و حقيقت است. ميوه هلو با برگی كه به آن متصل است، نشانه يكپارچگی قلب و زبان است

است و اغلب نيازی به گرده‌افشانی ندارد. ميوه آن جزو ميوه‌های هسته‌دار است و مزوكارپ يا ميان بر همان گوشت ميوه است. در بيشتر ارقام هلو، ميوه آن سه تا پنج ماه پس از شكوفه دادن می‌رسد. البته در شمار اندكی از واريته‌ها نيز طول دوره رسيدن ميوه ممكن است شش ماه به طول انجامد.
 

تسکین گلودرد با هلو
در منابع علمی ذکر شده که شربت هلو باعث تقويت كودكان، افراد مبتلا به ضعف عمومی و مبتلايان به يرقان می‌شود، از تنتور حاصل از گل‌های هلو نيز برای تسكين گلودرد استفاده می‌كنند. 

مغز هسته آن سمی است و مصرف مدام آن موجب مسموميت می‌شود، به همین دلیل برای معالجه امراض، فقط مقدار كمی هسته هلو مصرف می‌شود و آن‌هم بايد تحت نظر پزشک باشد. 

کتاب‌هایی با عطر و طعم هلو
در کتاب «خواص میوه‌ها و خوراکی‌ها» می‌خوانیم: «هلو ملين است و باعث تسكين تشنگی می‌شود. برای رفع بوی بد دهان هلو بخوريد، روغن مغز هسته هلو برای درد گوش و گرفتگی مجرای گوش مفيد است، روغن مغز هسته هلو را به محل درد بواسير بماليد اثر خوبی دارد، برای برطرف كردن زخم‌هايی كه در بدن اطفال و پشت گوش آن‌ها می‌ریزند، هسته هلو را در آتش بيندازيد تا بسوزد سپس مغز هسته را در آورده و له كنيد و بر محل زخم بماليد.
 
خانم‌های حامله اگر می‌خواهند بچه زيبايی داشته باشند بايد هلو بخورند. مغز هسته هلو مسهل است و خون را تصفيه می‌كند، مغز هسته هلو برای رماتيسم مفيد است. جوشانده برگ‌های درخت هلو برای بيماری‌های پوست مفید است؛ برای بيماری‌های مجاری ادرار، سنگ كليه و ورم مثانه جوشانده برگ‌های درخت هلو را تهيه كرده و يک فنجان در روز بخوريد و در نهایت دَم‌كرده برگ يا گل هلو

خانم‌های حامله اگر می‌خواهند بچه زيبايی داشته باشند بايد هلو بخورند. مغز هسته هلو مسهل است و خون را تصفيه می‌كند، مغز هسته هلو برای رماتيسم مفيد است

برای رفع سياه‌سرفه استفاده می‌شود.»
 
جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان با مصرف هلو
بسیاری از محققان و متخصصان تغذیه معتقدند: «هلو منبع خوبی از كاروتن‌ها، پتاسيم، فلاونوئيدها و قند طبيعی است. همچنين منبع غنی از لوتئين، رنگ‌دانه‌ای است كه رنگ قرمز، نارنجی و زرد به سبزيجات و ميوه‌جات می‌دهد. اين فيتوکميكال‌ها از بيماری‌های قلب و عروق، تحليل عضلانی و سرطان جلوگيری می‌كنند. البته بعضی از افراد به هلو حساسيت دارند، پس بايد در خوردن اين ميوه مراقب باشند.» 

خواص هلو در روایات معصومان (ع)
«میوه درمانی» عنوان کتابی است که با استناد به روايات معصومان (ع) و اطلاعات پزشكی طب سنتی به بيان ارزش غذايی، خواص درمانی ميوه‌ها و نقش آن‌ها در سلامت بدن انسان پرداخته و ديدگاه‌های معصومان (ع) و سيره آن‌ها در مصرف انواع ميوه‌ها بررسی شده است. هلو از جمله میوه‌های معرفی ‌شده در این اثر است که از آن برای رفع کم‌خونی، آسم، برونشیت، یبوست، فشارخون بالا و سوء‌هاضمه یاد شده است. 

هلو برای ورزشکاران 
براساس تحقیقات پژوهشگران و منابع علمی، اين ميوه به علت فراوانی فيبر، آب و كربوهيدرات پيچيده‌ای كه دارد برای ورزشكاران بسيار مفيد است چرا كه سوخت مناسب در كبد و ماهيچه‌ها و انرژی كافی را برای تمرينات طولانی و قدرتی تامين می‌كند. 

به اعتقاد بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه، بسته به شدت تمرينات و مدت آن، ورزشكاران تقريباً روزانه حداكثر به 9 گرم كربوهيدرات به ازای هر كيلو از وزن بدنشان احتياج دارند كه معادل 60 تا 70 درصد از كل كالری روزانه‌شان است. هلو ميوه‌ای است که می‌تواند در تامين اين مقدار انرژی، كارا و مفيد باشد._


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری