تصفیه خون تا درمان سفیدی مو با مصرف توت

همه‌ چیز درباره نوبرانه‌های بهاری در قاب کتاب

توت، میوه‌ای با قدمت بیش از 200 سال است که براساس دانش سنتی در آثار حکما، این میوه برای درمان تصفیه خون و سفیدی مو، مفید معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، توت، از تیره گزنه‌ها (Morus alba) و شامل ده تا شانزده گونه است. یک درخت قدیمی و یا تاریخی در اکثر کشورهای جهان که به‌طور معمول در هر کشوری دارای قدمت بیش از دویست تا سیصد سال دیده می‌شود. دارای پوست زرد نارنجی بوده که از مشخصه‌های جالب آن در زمستان است.

درخت توت مقاوم و کم نیاز است و در بیشتر مناطق با ویژ‌گی‌های متنوع آب و هوایی رشد می‌کند و حتی به ارتفاع ۲۵ متر نیز می‌رسد. بعضی از درختان توت فقط گل‌های نر تولید نموده و بنابراین میوه نمی‌آورند. این نوع درختان به‌عنوان یک درخت زینتی سایه‌دار بسیار مناسب هستند.

شیرینی توت در لابه‌لای صفحات کتاب
توت‌ها منبع خوبی از فیتونوترینتی توانا به نام رزوراترول (resveratrol) هستند که در انگور نیز یافت می‌شوند. محققان معتقدند که با کمک این ماده غذایی گیاهی می‌توانند ضمن پیشگیری از بروز سرطان‌ها با انواع آن نیز مبارزه کنند. 

حکیم ابونصر هروی در کتابش توصیه می‌کند: «موقعی توت

حکیم ابونصر هروی در کتابش توصیه می‌کند: «موقعی توت بخورید که شکم خالی باشد. چون توت را بخورند، وقتی که معده پاک بود، زود از معده بشود و اندر تن هیچ خلط برنیانگیزد.»

بخورید که شکم خالی باشد. چون توت را بخورند، وقتی که معده پاک بود، زود از معده بشود و اندر تن هیچ خلط برنیانگیزد.»

ابوبکر مطهر جمالی یزدی در کتاب «فرخ نامه» مدعی است: «اگر بخواهند میوه توت سفید، سیاه شود، گودالی نزدیک ریشه درخت توت بکنند و دو غربال توت سیاه در بُن درخت انبار کنند تا سال دیگر توت سفید توت سیاه به بار آورد. همچنین اگر توت سفید در بُن درخت توت سیاه کنند، سپید گردد!»

در کتاب «ميوه‌درمانی: نگاهی به خواص ميوه‌ها و سبزيجات» آمده است که توت‌فرنگی منبع خوبی از فيبر،ويتامين سی، پتانسيم و آنتی اكسيدان‌ها است، که اين مواد مغذی موجب می‌شود توت‌فرنگی به عنوان يک جايگزين شيرين موجب افزايش سلامت قلب و كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در كل ارتقاء سلامتی بدن شود. دم كرده برگ توت‌فرنگی يا ميوه توت‌فرنگی می‌تواند نقرص و سنگ‌های مثانه را معالجه می‌كند. 

در اين كتاب خواص و فواید 73 نوع از ميوه‌ها و سبزيجات مختلف بيان شده است. نويسنده در ابتدا توضيحات مربوط به هر ميوه يا سبزی به بيان ويژگی‌های عمومی و نظير سرد يا گرم بودن (از نظر طب سنتی) يا منطقه آب و هوايی رويش و يا چندساله بودن آن می‌پردازد. 

این اثر سپس به بيان فواید میوه‌ها از نظر ويتامين‌های مختلف پرداخته و در ادامه نحوه استفاده هر كدام را شرح می‌دهد. به عنوان مثال جوشانده پوست خشک شاخه‌های

ابوبکر مطهر جمالی یزدی در کتاب «فرخ نامه» مدعی است: «اگر بخواهند میوه توت سفید، سیاه شود، گودالی نزدیک ریشه درخت توت بکنند و دو غربال توت سیاه در بُن درخت انبار کنند تا سال دیگر توت سفید توت سیاه به بار آورد. همچنین اگر توت سفید در بُن درخت توت سیاه کنند، سپید گردد!»

جوان و تازه درخت توت برای لینت مزاج مفید است. 


براساس پژوهش‌های علمی توت‌ها به دليل وجود «رزوراترول» می‌توانند موجب افزايش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شده که رزوراترول موجود در توت‌ها، موجب افزايش طول عمر موش‌ها شده است. 

افزايش طول عمر

توت بخوریم؛ بهتر ببینیم و بشنویم
در آثار طب سنتی آمده که در طب چينی، توت‌ها به‌عنوان يک عامل تصفيه خون در نظر گرفته می‌شوند، به اين معنا که خون را تميز کرده، توليد آن‌را افزايش داده و به‌طور کلی موجب تقويت کل سيستم خونی می‌شود.

در طب چينی همچنین اين عقيده وجود دارد که توت سفيد، موجب تقويت عملکرد کليه‌ها می‌شود و به‌طور موثری می‌تواند کبد را پاک و تميز کند.

براساس منابع طب سنتی، در کشور چين چه در گذشته و چه امروزه، با برگ درخت توت سفيد چای تهيه کرده و معتقدند که اين چای به افراد کمک می‌کند تا بهتر ببينند و بهتر بشنوند.

درمان يبوست، کم‌خونی و آنفولانزا 
پژوهشگران یافته‌اند که در ترکيه، درمانی برای رفع يبوست وجود دارد که آن خوردن توت سفيد به همراه يک ليوان آب آن هم با معده خالی است. 

به دليل وجود آهن زياد در توت‌ها، اين ميوه‌های خوشمزه برای درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن نيز کاربرد دارند.

در ترکيه، شيره توت به‌عنوان يک درمان برای سرماخوردگی و آنفلوانزا به‌کار می‌رود. اثربخشی اين روش به دليل وجود ويتامين C بالای اين ماده غذايی است.

درمان سفيد شدن زودرس موها
نتایج تحقیقات علمی نشان داده که در خيلی از کشورها، از توت‌ها برای درمان و علاج سفيد و يا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می‌شود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری