توضیحات چلیپا درباره چگونگی خلق آثارش


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک دیدار دوستانه از نمایشگاه مروری بر آثار کاظم چلیپا و ایرج اسکندری که در موزه هنرهای معاصر برپاست دیدن کرد و در ضمن این دیدار چلیپا و اسکندری درباره آثار خود به وزیر فرهنگ و ارشاد توضیحاتی دادند.


عصر روز شنبه 23 فروردین ماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به موزه هنرهای معاصر رفت تا از آثار دو تن از هنرمندان معاصر کاظم چلیپا و ایرج اسکندری که با عنوان “سیری در هنر معاصر ایران” به نمایش گذاشته شده دیدن کند. این نمایشگاه با ارائه بیش از 150 اثر در موزه هنرهای معاصر برپا شده است و وزیر فرهنگ و ارشاد قرار بود که در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشته باشد اما بازدید او از این نمایشگاه به آخرین روزهای برپایی این نمایشگاه موکول شد.

کاظم چلیپا و ایرج اسکندری ضمن بازدید وزیر درباره بیشتر آثار خود به وزیر اطلاعاتی ارائه کردند.

چلیپا درباره آثارش گفت: من برای خلق آثارم همواره گوشه چشمی به نقاشی قهوه خانه ای داشته ام و سعی کرده ام که در این نقاشی ها از موتیف های معاصر استفاده کنم تا بتوان با مشاهده آثارم به خوانشی معاصر رسید.

او با اشاره به تابلو 17 شهریور که متاثر از رویداد تاریخی 17 شهریور خلق شده است گفت: من برای خلق این آثار همواره همچون یک ناظر عینی در صحنه حضور داشته ام و این موضوع را در نقاشی هایی که از صحنه های جنگ ایران و عراق هم که به تصویر کشیده ام لحاظ کرده ام.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در نقاشی های این دو مجموعه همواره سعی کرده ام که برای خلق تصاویر به نشانه ها و المان های همان عصر توجه کنم.

او همچنین با اشاره به نقاشی نماز عید فطر گفت: در این نقاشی من سعی کرده ام که زمان را نگه دارم و به نوعی بی زمانی و پیوند به ابدیت را به به نمایش بگذارم، عبادتی که تا ابدیت ادامه خواهد داشت. همچنین من در نقاشی هایم به کتیبه ها و خطوط اسلامی که از دیرباز در فرهنگ ایرانی اسلامی جایگاهی داشته اند توجه داشته ام.

چلیپا با اشاره به 2 نقاشی که اشاره به آزاد سازی خرمشهر داشت گفت: من برای کشیدن این نقاشی ها هنگام خلق اثر سنفونی شماره 9 بتهوون را گوش می دادم و در این دو اثر همه چیز دست به دست هم داده اند تا فضایی بوجودآید که تکه ای از بهشت یعنی خرمشهر آزاد شود.

چلیپا با اشاره به 2 نقاشی که اشاره به آزاد سازی خرمشهر داشت گفت: من برای کشیدن این نقاشی ها هنگام خلق اثر سنفونی شماره 9 بتهوون را گوش می دادم و در این دو اثر همه چیز دست به دست هم داده اند تا فضایی بوجودآید که تکه ای از بهشت یعنی خرمشهر آزاد شود.

او افزود: در نقاشی هایی که از جنگ ایران و عراق کشیده ام، سعی کرده ام زمانی که مثلا یک تانک به منطقه ای حمله کرده است، باز فضا را به گونه ای ترسیم کنم که روح زندگی در آن جریان داشته باشد.

به گفته چلیپا هنرمندان ایرانی همواره در منطقه خاورمیانه تاثیرگذار بوده اند و این تاثیر را می توان بر روی هنرمندان ترکیه ای، شمال آفریقا، اندلس مشاهده کرد، اما با این همه جای خالی موزه هنرهای اسلامی در ایران خالی است و آثار هنرمندان ایران هر روز از کشور خارج می شوند و یک پژوهشگر اگر روزی بخواهد درباره هنر ایران تحقیق کند، چنین امکانی را ندارد، چون نه مکانی دائمی برای نمایش آثار هنر اسلامی داریم و نه امکانی برای حفظ آثار برجسته هنرمندان ایرانی.

ایرج اسکندری هم در باره آثارش گفت: 8 نقاشی که از من در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است تحت عنوان خیر و شر خلق شده اند و در این نقاشی ها به موتیف های موجود در تخت جمشید توجه داشته ام و این آثار در پنجاه و سومین بینال ونیز به نمایش گذاشته شده اند.

او افزود: من برخلاف سایر هنرمندان درباره تکنیک آثارم به مخاطبان آثارم توضیح می دهم ؛ چون شیوه کار من آن قدر درسر دارد که کمتر هنرمندی راغب می شود که به این شیوه کار کند.

به گفته اسکندری دربیشتر آثار او موتیف پرنده تکرار می شود و در هر دوره ای او براساس روحیات شخصی و دغدغه های اجتماعی اش اقدام به خلق اثر کرده است .

اسکندری در ادامه درباره اتود تابلو 17 شهریور که متاثر از یکی از نقاشان بزرگ و رویداد 17 شهریور خلق کرده بود گفت: من پس از بازدید از موزه و دیدن یک اثر هنری که اشاره به قیام های مردمی داشت ناگهان به این فکر افتادم که رویداد 17 شهریور را که از چنین قابلیتی برخوردار بود بکشم. اصل این تابلو را در ابعاد بزرگ 6 متر خلق کردم که این اثر در نمایشگاه زنان که به همت فائزه هاشمی برپا شده بود به نمایش گذاشته شد اما پس از برپایی نمایشگاه این اثرم گم شد و با گذشت سال ها من از سرنوشت آن بی خبرم.

پس از اتمام بازدید از نمایشگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سایر هنرمندان حاضر در مراسم در فضای دوستانه پس از صحبت های چلیپا و اسکندری به پرسش های حاضران پاسخ داد.

اسکندری در این نشست گفت: پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی این نخستین نمایشگاهی است که به نمایش آثار 2 هنرمندی که آثارشان در بطن انقلاب و رویدادهای آن شکل گرفته اند، اختصاص داده شده است که برای برپایی آن باید قدردان معاونت هنری و مسولان موزه هنرهای معاصر بود.

او افزود:مجموعه آثاری که در این نمایشگاه شاهدش هستید به صورت پراکنده در انبار حوزه هنری و سایر نهاد ها خاک می خورد و به همت مدیر موزه هنرهای معاصر این آثار از انبارها بیرون آورده شد، مرمت و قاب شد و به نمایش گذاشته شد. به ما قول انتشار کتاب این مجموعه نیز داده شده است که امیدواریم این کتاب نیز بزودی منتشر شود.

در ادامه چلیپا گفت: امیدوارم که شرایطی فراهم شود که همواره موزه هنرهای معاصر و سایر موسساتی که گالری خوبی در اختیار دارند بتوانند از امکانات شان برای معرفی هنر معاصر ایران استفاده کنند.

در ادامه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کاظم چلیپا و ایرج اسکندری 2 تن از هنرمندان برجسته انقلاب هستند که تاکنون من فرصت و امکان دیدن آثارشان را به این شکل نداشتم و در آثار این 2 هنرمند فرهنگ اصیل ایرانی و انقلابی به بهترین شکل ممکن انعکاس پیدا کرده است و امیدواریم که بزودی مجموعه کامل آثار این 2 هنرمند به صورت مستقل به صورت دو زبانه منتشر کنیم و در سراسر جهان توزیع کنیم.

او درادامه گفت: از زمانی که به سمت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منسوب شده ام، موضوع دیپلماسی فرهنگی را مطرح کرده ام و امیدوارم که امکانات مناسبی در اختیار داشته باشیم که در حوزه های هنرهای تجسمی،نمایش، فیلم، موسیقی حضور جدی و پررنگی در عرصه ملی و بین المللی داشته باشیم.

او با اشاره به سفر23 گروه نمایشی به سایر کشورها در ایام نوروز گفت: در ایام نوروز چنین امکانی فراهم شد و باید امکاناتی در اختیار داشتیم تا هر هفته یک گروه نمایشی را به سایر کشورها اعزام کنیم تا در طول سال بتوانیم حداقل شاهد اجرای برنامه 52 گروه باشیم.

به گفته جنتی، خوشبختانه در سال های اخیر روابط ایران با کشورهای اروپایی تلطیف شده است و به همین دلیل به راحتی می توان زمینه برای فعالیت گروه های هنری در خارج از کشور فراهم کرد.

بخش هنری تبیان


منبع: هنر آنلاین


سايت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری