انجمن ناشران دانشگاهی، در آموزش فنی و توزیع کتاب به ناشران کمک کند/ خدمات‌دهی انجمن نامناسب است

  انجمن ناشران دانشگاهی، در آموزش فنی و توزیع کتاب به ناشران کمک کند/ خدمات‌دهی انجمن نامناسب است

مدیر انتشارات ستایش ارایه آموزش‌های فنی، کمک به توزیع و ایجاد هماهنگی برای تک‌نرخی شدن تخفیف آثار دانشگاهی را از خدمات موثر انجمن ناشران دانشگاهی می‌داند.

علی‌اکبر حائری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره نحوه حضور این انتشارات در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: انتشارات ستایش، ناشر تخصصی حوزه صنعت، نفت ‌و گاز در نمایشگاه امسال، دوازدهمین تجربه حضورش را پشت سر گذاشت.

وی افزود:‌ در طول فعالیت 20 ساله، بیش از 100 عنوان کتاب تخصصی در حوزه‌های مهندسی نفت منتشر کرده‌ایم. به‌عنوان ناشر تخصصی این حوزه،‌ بار‌ها از سوی نمایشگاه‌‌ها و همایش‌های تخصصی این حوزه‌ها برای عرضه آثارمان دعوت شده‌ایم که از آن‌جمله می‌توان به «همایش بین‌المللی زمین‌شناسی نفت» که به تازگی در دانشگاه دماوند برگزار شد اشاره کرد. 

این ناشر ادامه داد: معتقدم تنها ناشر تخصصی حوزه نفت و گاز در خاورمیانه هستیم. البته هندی‌ها نیز در حوزه مهندسی نفت کتاب منتشر می‌کنند اما ستایش در منطقه به تنهایی به چاپ کتاب‌های مرجع مشغول است. آثار ایرانیان مولف حوزه نفت مقیم خارج از کشور را که به زبان غیرفارسی منتشر شده نیز بعد از ترجمه به فارسی منتشر می‌کنیم. 

آثار حوزه نرم‌افزاری در صدر پرفروش‌های حائری
حائری درباره میزان فروش در نمایشگاه کتاب امسال گفت: ‌در مقایسه با سال گذشته، فروش کمی داشتیم و به‌نظر می‌رسد این امر دلیلی جز وضعیت اقتصادی مردم ندارد. این در حالی است که براساس میزان دریافت ایمیل‌ها و شماره‌ تماس‌های بازدیدکنندگان از غرفه، مشخص شد که میزان بازدید از غرفه ستایش بیشتر از سال گذشته بود. آثار حوزه نرم‌افزاری، تنها حوزه‌ای بود که با فروش مناسب‌تری نسبت به سال گذشته مواجه شد. 

مدیر انتشارات ستایش با اشاره به جایگاه نامناسب غرفه‌های دانشگاهی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد:‌ مکان تعیین شده برای برپایی سالن ناشران دانشگاهی نامناسب و زمان واگذاری غرفه‌ها نیز برای ناشری که برنامه‌ تبلیغی و اطلاع‌رسانی دارد اندک است. 

وی درباره برنامه‌ها‌ی آینده انتشارات ستایش گفت: در نظر داریم در حوزه چاپ افست وارد شویم. علاوه ‌بر این برگزاری کلا‌س‌های آمادگی کنکور در حوزه مهندسی نفت را نیز در برنامه‌ داریم. 

حائری در ادامه درباره عدم عضویت انتشارات ستایش در انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی گفت: خدمات‌دهی نامناسب از سوی انجمن ناشران دانشگاهی، مهم‌ترین دلیل عضو نبودن انتشارات ستایش در این انجمن است.‌ انجمن ناشران دانشگاهی می‌تواند با رصد خدمات‌دهی انجمن‌های دانشگا‌هی در سایر کشور‌ها، در کار ‌خود موفق‌تر عمل کند. تدوین‌ برنامه‌ای برای یکسان‌سازی نرخ تخفیف ناشران و ‌کمک به ناشر برای توزیع مناسب‌تر آثارش می‌تواند از نمونه‌های خدمات موثر انجمن ناشران دانشگاهی باشد. 

مدیر انتشارات ستایش در پایان عنوان کرد: بسیاری از ناشران با تکیه بر تجربیات شخصی به‌ویژه در مسایل فنی رشد می‌کنند؛ انجمن می‌تواند برای آموزش در این حوزه نیز وارد شود. انجمن ناشران دانشگاهی همچنین می‌تواند با مذاکره با موسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های بیمه، خدماتی را در این زمینه‌ها به ناشران دانشگاهی ارایه کند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری