نگاهی متفاوت به نمایشگاه کتاب تهران در تازه‌ترین شماره «طبیب»

  نگاهی متفاوت به نمایشگاه کتاب تهران در تازه‌ترین شماره «طبیب»

جدید‌ترین شماره نشریه «طبیب» با موضوعاتی متنوع در حوزه پزشکی، به همت انتشارات تیمورزاده – طبیب منتشر شد. این شماره از این نشریه، در مقاله‌ای با عنوان «این نمایشگاه خواندنی!» نگاهی متفاوت به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هفتمین شماره نشریه فرهنگی، علمی،‌ خبری و صنفی «طبیب»با مطالبی با عنوان‌های «بودجه سلامت از پیچ مجلس به سلامت عبور نکرد»، «نگاهی به بودجه سلامت در سال‌های پس از انقلاب اسلامی»،‌ «سلامت در معرض بحرانی غیرقابل مهار»،‌ «بودجه و دیگر هیچ»، «بهشت برای پولدار‌ها»،‌ «نسیه هنوز نمرده است»، «اورولوژی تالیف ایران»، «پزشکان چقدر خنده دارند؟ (آسیب‌شناسی برنامه‌های طنز تلویزیونی با سوژه پزشکی)» منتشر شد. در جدید‌ترین شماره «طبیب» همچنین چندین عنوان‌ کتاب تازه حوزه پزشکی به مخاطبان معرفی شده‌اند. 

این نمایشگاه خواندنی! 
در بخش «نگاه» هفتمین نشریه «طبیب» پیمان صفردوست،‌ در مقاله‌ای با عنوان «این نمایشگاه خواندنی!» نگاهی از زاویه‌ای متفاوت به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشته است. نویسنده در این مطلب بعد از اشاره به استقبال مطلوب مخاطبان از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به گفته‌های دکتر فرهاد تیمور‌زاده، ‌یکی از ناشران مطرح حوزه پزشکی کشور پرداخته است.

تیمورزاده که بعد از چند سال غیبت در نمایشگاه امسال شرکت‌ کرده بود، درباره این تجربه گفته است: «ما در سه سال گذشته به دلایلی که مخاطبان ما به خوبی از آن آگاهی دارند در نمایشگاه کتاب حضور نداشتیم و کتاب‌های خو را در این مدت با تخفیف نمایشگاهی در کتاب‌فروشی مرکزی خود ارایه دادیم.»

نویسنده در بخشی دیگر از مطلب خود با تیتر «تخفیف‌ها و باقی ماجرا» آورده است که‌ یکی از جاذبه‌های اصلی نمایشگاه کتاب تهران برای مخاطبان آن و به‌ویژه دانشجویان و اهالی دانشگاه، تخفیف‌های ویژه انتشارات است. 

صفردوست در ادامه به‌نظر چند مخاطب نمایشگاه درباره تخفیف‌ها اشاره می‌کند: «‌این گران بودن و گران شدن کتاب در دهه اخیر همواره باعث آزار اهالی فرهتگ بوده است و بحثی است که بیش از این که به ناشران مربوط باشد،‌ باید مورد توجه دست‌اندراکاران و برنامه‌ریزان حوزه نشر قرار گیرد.» 

بخش دیگری از این شماره «طبیب» به گزارش رونمایی کتاب «جامع اورولوژی ایران» اختصاص دارد. نوبسنده در این گزارش آورده است که‌ پس از سال‌ها تلاش، با همکاری 116 نفر از متخصصان اورولوژی، نخستین کتاب تالیفی و مرجع تخصصی پزشکی به زبان فارسی را گردآوری و منتشر کنند. 

این کتاب به همت دکتر ناصر سیم‌فروش، استاد ممتاز اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر اکبر نور‌علیزاده،‌ دانشیار ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمدحسین سلطانی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گرد‌آوری و از سوی انتشارات تیمور‌زاده به چاپ رسیده است. 

نوشتن و صحیح نوشتن، مشکل است
نویسنده در ادامه این گزارش به سخنان دکتر‌ علیرضا یلدا،‌ چهره ماندگار پزشکی کشور، حاضر در این آیین اشاره کرده است: «همواره کار‌هایی هست که مشکل است و یکی از آن‌ها نوشتن و صحیح نوشتن است. وقتی یک پزشک متخصص می‌خواهد اثری را تالیف کند، به موانع متعددی برمی‌خورد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مشکلات مالی و اقتصادی است. تیراژ دو تا سه هزار شماره‌ای یک کتاب تخصصی پزشکی چند سال باید در کتاب‌فروشی بماند تا به فروش برود.»

نقل صحبت‌های دکتر علی‌اصغر پیوندی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بخش دیگر این گزارش «طبیب» است. وی درباره این کتاب مرجع پزشکی معتقد است: «این کتاب علاوه بر تمام خصوصیات علمی خود دارای سه ویژگی بسیار مهم است. اول این‌که کتاب مرجع اورولوژی، تالیف دکتر سیم‌فروش و همکاران وی در تمام بخش‌ها بر مبنای مدارک و مستندات داخلی و ایرانی بوده که یک افتخار ملی است. همگرایی و همکاری همه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دست‌اندرکاران در گردآوری این اثر از دیگر ویژ‌گی‌های آن است.» 

خبر انتشار و معرفی برخی از جدیدترین کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات تیمورزاده – طبیب، از جمله مجموعه کتاب‌های ECG، «درس‌آموز روان‌پزشکی»، «درس‌آموز بیماری‌های چشم»‌، «درس‌آموز بیماری‌های کلیه»، «درس‌آموز ارتوپدی شکستگی‌ها»، چندین عنوان کتاب در زمینه علوم آزمایشگاهی همراه با لوح فشرده، مجموعه کتاب‌های دارویی جدید و مجموعه کتاب‌های «اصول طب داخلی هاریسون» در هفتمین شماره «طبیب» منعکس شده است.‌- 


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری