کتابی که ما را با رویت‌ هلال ماه آشنا می کند/ نظر مقام معظم رهبری درباره رویت هلال ماه رمضان

اثر برگزیده بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل

  کتابی که ما را با رویت‌ هلال ماه آشنا می کند/ نظر مقام معظم رهبری درباره رویت هلال ماه رمضان

کتاب «رویت‌ هلال؛ آشنایی با مقدمات نجومی استهلال» اثر برگزیده بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل، ضمن بررسی دیدگاه مقام معظم رهبری درباره شیوه رویت‌هلال ماه، انواع روش‌‌های رویت هلال ماه رمضان را بررسی می‌کند.

محمدمهدی مطیعی، دانشجوی رشته نجوم دانشگاه فردوسی مشهد و یکی از نویسند‌گان کتاب «رویت‌ هلال؛ آشنایی با مقدمات نجومی استهلال» در گفت‌‌وگو‌ با خبرنگار دانش و فناوری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره معرفی انواع شیوه‌های رویت هلال‌ماه رمضان در این اثر اظهار کرد:‌ این کتاب بر اساس شیوه‌‌های علم نجوم تالیف شده است.

وی افزود: پارامتر‌ها و معیار‌های رویت‌پذیری که از سوی دانشمندان پیش و بعد از اسلام بررسی شده، در کتاب معرفی شده است. عموم مردم می‌توانند با توجه به دیدگاه مجتهد خود از این اثر استفاده کنند.

مطیعی در تشریح دیدگاه مقام معظم رهبری درباره رویت هلال ماه گفت:‌ طبق نظر ایشان، رویت هلال ماه در روز، بعد از اذان ظهر با ابزار حجت آغاز ماه قمری است. براساس نظر مقام معظم رهبری،‌ هرگاه هلال ماه در روز، بعد از اذان ظهر با استفاده از تلسکوپ رویت شود، یعنی ماهی که حتی ممکن است با چشم غیرمسلح و حتی با تلسکوپ بعد از غروب خورشید هم دیده نشود، آغاز ماه رمضان خواهد بود. 

نویسند‌ه کتاب «رویت‌ هلال؛ آشنایی با مقدمات نجومی استهلال» درباره ایده‌های مختلف رویت هلال در جهان اسلام ادامه داد:‌ رویت هلال بعد از غروب خورشید با چشم غیرمسلح، نخستین و معروف‌ترین ایده‌ در جهان اسلام است. دومین ایده ‌رویت هلال ماه، بعد از غروب خورشید با استفاده از تلسکوپ است.

برگزیده بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل، در ادامه براساس محتوای این اثر به شیوه رویت هلال ماه در کشور عربستان اشاره کرد: علمای عربستان معتقدند که ‌برای اعلام ماه مبارک رمضان،‌ رویت هلال ملاک نیست. براساس این نظر، اگر ‌هلال ماه، بعد از مقارنه با خورشید، پس از خورشید غروب کند، یعنی زمانی‌که خورشید غروب کرد، هلال بالای افق باشد، چه دیده شود و چه دیده نشود آغاز ماه رمضان است. 

مطیعی افزود: رویت هلال با ابزار با استفاده از چشم مسلح یا غیرمسلح، بعد یا قبل از غروب خورشید یا قبل از غروب خورشید در روز، اما بعد از اذان ظهر، دیگر شیوه رویت هلال ماه قمری است. 

گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار دانش و فناوری (ایبنا) با نویسنده کتاب «رویت‌ هلال؛ آشنایی با مقدمات نجومی استهلال» را از اینجــــــــا بخوانید.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری