ضرورت برپایی نمایشگاه مستقل از آثار صنعت نفت/ نویسندگان حوزه صنعت نفت ما جهانی‌ هستند

قائم‌مقام وزیر نفت در پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد

  ضرورت برپایی نمایشگاه مستقل از آثار صنعت نفت/ نویسندگان حوزه صنعت نفت ما جهانی‌ هستند

سیدکاظم وزیری هامانه در آیین رونمایی از صدمین کتاب پژوهشگاه صنعت نفت و تجلیل از پدیدآورندگان آثار منتخب گفت: «مرکز نشر پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند به عنوان مرکز رصد حوزه نشر صنعت نفت ایفای نقش کند.» به گفته وی، برگزاری نمایشگاهی مستقل از آثار این حوزه محققان کشورمان را به دنیا معرفی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از صدمین کتاب پژوهشگاه صنعت نفت و تجلیل از پدیدآورندگان آثار منتخب این حوزه، پیش از ظهر امروز دوشنبه (14 مهر) در سالن همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. 

لزوم برگزاری نمایشگاهی مستقل از آثار صنعت نفت 
در این آیین، سیدکاظم وزیری هامانه، قائم مقام وزیر نفت اظهار کرد: مرکز نشر پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند به عنوان مرکز رصد حوزه نشر صنعت نفت ایفای نقش کند. همچنین برگزاری نمایشگاهی مستقل از آثار این صنعت، محققان و پژوهشگران این حوزه کشورمان را به دنیا معرفی خواهد کرد.

وی ادامه داد: از 100 عنوان کتاب مرکز نشر، 30 درصد این آثار، در حوزه بالادستی، 42 درصد در حوزه پایین‌دستی، 10 درصد مدیریتی و بقیه در حوزه انرژی و محیط زیست تولید شده‌اند. 

آمار پایین مطالعه و نبود مشتری در بازار کتاب
هامانه با اشاره به چرخه تولید نشر در کشور اظهار کرد: اگر مخاطبی وجود داشته باشد، تولید و نشر به دنبال آن خواهد آمد. آمار پایین مطالعه و نبود مشتری عرضه را کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: مولفان و مترجمان مرکز نشر پژوهشگاه صنعت نفت، براساس سرفصل‌های اعلامی شورای نشر به تالیف و ترجمه کتاب دست می‌زنند. به نظر می‌رسد با بازشدن این چارچوب، مولفان و مترجمان خارج از پژوهشگاه که موضوعاتی خارج از سرفصل‌ها در ذهن دارند، می‌توانند به تولید دست بزنند. بنابراین در آینده‌ای نه چندان دور مجموعه‌ای گرانسنگ از کتاب‌های حوزه صنعت نفت در اختیار خواهیم داشت. 

اهمیت مدیریت دانش در سازمان‌های دانش‌بنیان
در ادامه این آیین، سیدمحمد صحفی، رئیس مرکز نشر پژوهشگاه صنعت نفت گفت: یکی از شاخص‌های مهم پیشرفت مراکز تحقیقاتی مقدار تولید دانش، انتشار و به مشارکت‌گذاشتن آن برای ارتقای بسته‌های دانش است. مدیریت دانش در سازمان‌های دانش‌بنیان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و موضوع مستندسازی دانش ضمنی به فرایند اجرای مدیریت دانش کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: آمار دقیقی از نرخ رشد کتاب‌های علمی و پژوهشی در کشور وجود ندارد که این امر نیازمند تصمیم‌گیری و اقدام جدی مسئولان نشر است.

صحفی ادامه داد: تولید آثار علوم مهندسی در حوزه‌های تخصصی از نظر کمی، رشد قابل توجهی داشته است اما آثار غیرآموزشی به عنوان کتاب‌های مکمل، نرخ رشد مطلوبی نداشته‌اند. 

جایگاه کتاب در جامعه مطلوب نیست
رئیس مرکز نشر پژوهشگاه صنعت نفت در بیان دلایل این رشد ضعیف اظهار کرد: جایگاه کتاب در جامعه مطلوب نیست، چراکه شاهد کاهش شمارگان کتاب و آمار پایین مطالعه هستیم. از سویی دیگر، کتاب در متن زندگی مردم جایی ندارد؛ برای رفع این مشکل می توان به سه راه حل توجه کرد. 

وی گفت: افزایش تولید در حوزه‌های تالیف و ترجمه کتاب، افزایش فعالیت ناشران و افزایش مخاطبان کتاب می‌تواند در رفع مشکل حوزه نشر اثرگذار باشد. 

توجه به نشر الکترونیک در پژوهشگاه صنعت نفت
صحفی تاکید کرد: براساس ماده 3 مرکز نشر پژوهشگاه صنعت نفت، انتشار کتاب در این بخش با توجه به سه سطح مورد توجه است. انتشار کتاب برای مدیران صنعت نفت، انتشار کتاب برای دانشجویان و تولید کتاب به زبان ساده برای انتقال مفاهیم تخصصی به عامه مردم، جزو برنامه‌های اصلی مرکز نشر پژوهشگاه صنعت نفت است.

رئیس مرکز نشر پژوهشگاه صنعت نفت، با اشاره به توجه مرکز نشر به نشر الکترونیک افزود: در این مرکز نشر، فقط به تولید نسخه‌های کاغذی اکتفا نکرده‌ایم، بلکه نشر الکترونیک را در برنامه قرار داده‌ایم. بر این اساس مخاطبان می‌توانند آثار تولیدی مرکز را به صورت الکترونیکی از طریق پایگاه اینترنتی پژوهشگاه خریداری کنند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری