مهدی کمالی: انگیزه ام از نگارش این مقاله چاپ آن نبود/ انتقاد از مجلات دانشگاهی در تغییر مقالات

با برگزیدگان یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه دانش و فناوری

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۵

برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه کلیات و اطلاع‌رسانی(فرهنگ‌نویسی) ضمن تاکید بر اینکه انگیزه اش از نگارش مقاله ارسالی چاپ ان نبوده گفت : نکته مهم در زمینه چاپ و نشر مقالات انتقادی، وضعیت مجلات دانشگاهی است. در حال حاضر مجلات دانشگاهی با ویرایش و تغییرات زیاد در متن و محتوای مقاله، در ارزش‌های آن تغییر ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر مهدی کمالی، عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان و برگزیده جشنواره نقد در حوزه کلیات و اطلاع‌رسانی در زمینه فرهنگ‌نویسی، درباره اثرش به خبرنگار ایبنا گفت: مقاله برگزیده‌ام در این جشنواره درباره کتاب «فرهنگ اوزان شعر فارسی» نوشته دکتر تقی وحیدیان کامکار بود.
 
وی ادامه داد: بررسی و مطالعه این کتاب، سه سال به طول انجامید و اشکالات نگارشی و موضوعی آن به طور مداوم در حاشیه آن یادداشت می‌شد. در اسفند سال 91، به پیشنهاد استاد ابوالحسن نجفی، نقد خود را به‌صورت مقاله تنظیم کردم، اما به دلیل حجم بالای مقاله، فرهنگستان قادر به چاپ آن نبود.
 
کمالی با اشاره به وضعیت نشر مجلات دانشگاهی اظهار کرد: نکته مهم در زمینه چاپ و نشر مقالات انتقادی، وضعیت مجلات دانشگاهی است. در حال حاضر مجلات دانشگاهی با ویرایش و تغییرات زیاد در متن و محتوای مقاله، در ارزش‌های آن تغییر ایجاد می‌کنند. متاسفانه وضعیت نشر مقالات پژوهشی در ایران به‌گونه‌ای است که احتمال چاپ مقاله بدون تغییر در آن بسیار کم است.
 
انگیزه‌ام از نگارش مقاله، اظهارنظر درباره محتوای کتاب بود
برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب در ادامه گفت: یکی از دلایل برگزیده شدن این مقاله، وجود انگیزه لازم در تالیف آن بود، چراکه انگیزه از نگارش این مقاله چاپ آن نبود و تنها اظهارنظر درباره محتوای کتاب بود.
 
وی ادامه داد: پس از این‌که مقاله به چاپ رسید، تاریخ دریافت آن را چند ماه قبل از شروع آن اعلام کردند که این اشکال به سیستم اداری دریافت و چاپ مقالات بازمی‌گردد.
 
مهم‌ترین نکته، نحوه برگزاری و نحوه گزینش مقالات است
عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به وضعیت نقد کتاب در ایران تصریح کرد: در برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره نقد کتاب، موضوع اصلی کیفیت برگزاری آن است. مهم‌ترین نکته در برگزاری چنین جشنواره‌هایی، نحوه گزینش مقالات و برگزاری آن است.
 
کمالی در پایان با اشاره به پایان‌نامه دکترای خود افزود: از سال 1390 تاکنون، طی قراردادی که با نشر دانشگاهی بسته شده، قرار بر این است تا این رساله به عنوان کتابی با نام «موسیقی غزل‌های بیدل دهلوی» به بازار نشر عرضه شود.

یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، عصر یکشنبه (14 دی‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری