گلپر نصری: باید نگاه‌ها به نقدنویسی تغییر کند/ در ایران بیشتر نقدها در حوزه علوم انسانی نوشته می‌شوند

با برگزیدگان یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه دانش و فناوری

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۳

گلپر نصری، برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه علوم و فنون با اشاره به جایگاه نقد در ایران گفت: باید نگاه‌ها به نقدنویسی تغيير کند. منتقدان نیز بهتر است از به‌کار بردن طعنه، تعرض و کلمات توهين‌آمیز در نوشتن نقد پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، عصر  یکشنبه 14 دی‌ماه با حضور دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه، سرپرست موسسه خانه کتاب و جمعی از برگزیدگان و اهالی فرهنگ در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد. گلپر نصری، استادیار دانشگاه یزد و برگزیده یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در حوزه علوم و فنون، درباره عنوان مقاله برگزیده شده‌اش در این جشنواره به خبرنگار ایبنا توضیح داد: عنوان اين مقاله «نگاهی به ذخیره خوارزمشاهی، چاپ فرهنگستان علوم پزشکی» است.

 ارائه نقد در قالب مقاله 80 صفحه‌ای
 نصری گفت: موضوع رساله دکترایم فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات سه کتاب از «ذخیره خوارزمشاهی» بوده که در ابتدا، علاقه چندانی به موضوع  ارائه شده نداشته و به پيشنهاد استاد راهنما آن‌را برگزيدم اما پس از شروع کار اهمیت کتاب از نظر دربرداشتن گنجینه‌ای از واژگان و برابرنهاده‌های فارسی برایم مشخص شد.
 
استادیار دانشگاه یزد در ادامه اظهار کرد: با مراجعه به تصحیح‌های موجود از این کتاب، متوجه کمبود یک متن منقّح به‌عنوان مرجع شدم و پس از سنجش تصحيح‌های موجود با نسخه 603 که اساس چاپ عکسی بنياد فرهنگ است، برخی  اشکالات و بدخوانی‌‌ها مشخص شد.
 
نصری گفت: یکی از تصحیح­‌هايی که با چاپ عکسی سنجیده شد، تصحیحی به کوشش محمدرضا محرری بود که از سوی فرهنگستان علوم پزشکی به چاپ رسیده است و جدا از ضبط‌های نادرست، اشتباهاتی نيز به حواشی و تعليقات آن راه یافته است.
 
هدف از نگارش این مقاله، اصلاح بدخوانی‌ها بود
وی ادامه داد: پس از تدوين و تنظيم اشکالات اين تصحیح‌، مطالب در قالب یک مقاله 80 صفحه‌ای و در قطع وزیری، توسط مجله آیینه میراث به‌صورت یک ضمیمه مستقل به چاپ رسید.
 
برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب عنوان کرد: در ابتدا هدف از نگارش مطالب این مقاله، اصلاح بدخوانی‌ها برای استفاده شخصی بود که بعدا به‌صورت نقد به چاپ رسید. اگرچه مقاله حاضر در حجم کمی ارائه شده است، اما به تدريج و در طول یک بازه زمانی دو ساله، به سرانجام رسیده و مطالب آن تکميل شده است.
 
ایران، نیازمند گسترش فرهنگ نقدنویسی است.
نصری در ادامه با اشاره به حوزه‌های نقدنویسی در ایران گفت: در ایران بیشتر نقدها در حوزه علوم انسانی به رشته تحریر درمی‌آید. در برخی از رشته­‌ها نقدنويسی رواج کمتری دارد، چراکه هنوز نسبت به نقد علمی دیدگاه خوبی وجود ندارد.
 
استادیار دانشگاه یزد افزود: باید نگاه‌ها به نقدنویسی تغيير کند. منتقدان نیز بهتر است از به‌کار بردن طعنه، تعرض و کلمات توهين‌آمیز در نوشتن نقد پرهیز کنند.
 
وی در پایان درباره راه‌های افزایش استقبال از نقد علمی اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی به گسترش فرهنگ نقدنویسی و تشویق منتقدان در کشور کمک می‎کند.
 
آیین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، عصر یکشنبه (14 دی‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری