اهمیت فرهنگ‌سازی و آموزش کودکان در ایجاد هوای سالم

گزارش ایبنا از نمایشگاه موضوعی هوای پاک در کتابخانه حسینیه ارشاد

تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۰

کارشناس روابط عمومی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد درباره نمایشگاه کتاب موضوعی هوای پاک گفت: از نکات جالب و متمایز این نمایشگاه موضوعی، توجه و به نمایش درآمدن کتاب‌هایی با موضوع هوای پاک برای رده سنی کودکان و خردسالان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دوشنبه 29 دی‌ماه، همزمان با روز ملی هوای پاک، کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد نمایشگاهی یک‌روزه با موضوع هوای پاک، شامل ۳۱۴ عنوان کتاب را برای بازدید عموم برپا کرد.
 
یک روز با هوای پاک
مریم میرزایی، کارشناس روابط عمومی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد درباره این نمایشگاه اظهار کرد: کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد به‌مناسبت‌های مختلف نمایشگاه‌های موضوعی برپا می‌کند که یکی از این نمایشگاه‌ها، نمایشگاهی یک‌روزه با موضوع هوای پاک است و در آن آثاری مربوط به آب‌وهوا و آلودگی هوا به نمایش درآمده است.
 
وی افزود: از نکات جالب و متمایز این نمایشگاه موضوعی، به نمایش درآمدن کتاب‌هایی با موضوع هوای پاک برای رده سنی کودکان و خردسالان است. در این نمایشگاه آثاری در رده سنی کودکان به نمایش درآمده که ضرورت توجه به فرهنگ‌سازی و تربیت نسل آینده برای سالم نگه‌داشتن هوا را نشان می‌دهد.
 
میرزایی ادامه داد: علاوه بر توجه به داشتن هوای پاک، یکی از اهداف به‌نمایش گذاشتن این آثار، نشان دادن توانمندی‌ها و منابع کتا‌بخانه در موضوعات مختلف است و در راستای محیط‌زیست علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی، نشست‌های علمی مختلفی نیز برگزار می‌شود.
 
برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی، یکی از گام‌های بومی‌سازی علم است
این کارشناس روابط عمومی گفت: کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد تاکنون 25 نشست در حوزه محیط‌زیست و ضرورت حفظ و نگهداری آن برگزار کرده و دوم بهمن نیز در کنار برگزاری دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی با عنوان «نقش سازمان‌های مردم نهاد در کاهش ریسک سوانح طبیعی» نمایشگاهی از کتاب‌هایی با این موضوع نیز به نمایش درخواهد آمد.
 
وی افزود: این کتابخانه در راستای خدمت به مردم و بومی‌سازی علم گام برمی‌دارد و این نمایشگاه یکی از این گام‌هاست.
 
میرزایی با اشاره به این‌که حدود 56 عنوان کتاب اختصاصی با موضوع هوای پاک در این نمایشگاه ارائه شده تصریح کرد: در این نمایشگاه تمامی آثار و منابع موجود در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد با موضوع هوای پاک برای بازدید علاقه‌مندان به نمایش در آمده است. در میان این کتاب‌ها، آثاری از جمله «مبانی آب‌وهواشناسی» تالیف مشترک دکتر بهلول علیجانی و دکتر محمدرضا کاویانی، «هوا و اقلیم‌شناسی» تالیف اقبال وحدانی، «مبانی محیط‌زیست»، «آب و هواشناسی کاربردی»، «فاجعه آلودگی‌های محیط‌زیست»و «تفریح با علم: آب‌وهوا» دیده می‌شود.

برپایی نمایشگاه‌های موضوعی از آثار و نقاشی‌های کودکان
کارشناس روابط عمومی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد ادامه داد: حدود 90 درصد مراجعان به این کتاب‌ها در راستای اهداف تحقیقاتی در سطح مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها از این آثار استفاده می‌کنند. گروه مخاطبان این کتاب‌ها عموم مردم از جمله استادان، دانشجویان، دانش‌آموزان، کارمندان و حتی خانم‌های خانه‌دار را شامل می‌شود.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد افزود: این کتابخانه در کنار برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی، برای تشویق کودکان به مشارکت در امور فرهنگی، نمایشگاهی از آثار نقاشی‌های کودکان برپا می‌کند و این نشانگر توجه کتابخانه به عموم مردم است.
 
میرزایی درباره روند خرید کتاب‌های این کتابخانه نیز گفت: این کتابخانه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌صورت عمده و سالیانه دست به خرید کتاب‌‌های پرطرفدار می‌زند و برخی مواقع نیز با توجه به درخواست مراجعان این کتاب‌ها خریداری و به کتابخانه افزوده می‌شود. علاوه بر این، کمیته نیازسنجی با توجه به درخواست و نیاز کتابخانه برخی از کتاب‌ها را بررسی و خریداری می‎کند.
 
نمایشگاه موضوعی هوای‌ پاک، دوشنبه 29 دی‌ماه همزمان با روز ملی هوای پاک، در محل کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری