آموزش نتورک پلاس : انواع شبکه ها از لحاظ منطقی و مقیاس

آموزش نتورک پلاس : انواع شبکه ها از لحاظ منطقی و مقیاس

انواع شبکه ها از لحاظ منطقی

۱ – شبکه ها ی نظیر به نظیر peer to peer

این مدل برای شبکه ای باکمتر از ۱۰ کامپیوتر پیشنهاد میگردد که در آن ایستگاه ویژه ای جهت نگهداری و اشتراک منابع وجود ندارد. نکته ای که در این نوع شبکه وجود دارد این است که یک کامپیوتر می تواند هم نقش سرور رو بازی کند هم کلاینت.

۲ – شبکه مبتنی بر سرویس دهنده server based

در این مدل یک کامپیوتر به عنوان سرویس دهنده تمام فایل های اشتراکی ، بانکهای اطلاعاتی و… را نگهداری کرده و هر کاربر می تواند از طریق اتصال به آن فایل ها را به روی سیستم خود منتقل کند.

انواع شبکه از لحاظ مقیاس

PAN – Personal Area Network

شبکه شخصی یک شبکه ی کامپیوتری است که برای ارتباط میان وسایل جانبی که اطراف یک فرد می باشند مانند تلفن ها ، رایانه های جیبی ،پرینتر و … بکار میرود.

LAN – Local Area Network

شبکه  محلی یک شبکه کامپیوتری است که محدوده جغرافیایی کوچکی مانند یک خانه ، یک دفتر کار گروهی از ساختمان ها را پوشش می دهد.

MAN – Metropolitan Area Network

شبکه کلان شهری یک شبکه کامپیوتری بزرگ است که معمولا در سطح یک شهر گسترده میشود . در این شبکه ها معمولا از زیر ساخت بی سیم و یا اتصلات فیبر نوری جهت ارتباط محل های مختلف استفاده میشود.

WAN – Wide Area Network

شبکه گسترده یک شبکه کامپیوتری است که نسبتا ناحیه جغرافیایی وسیعی را پوشش میدهد ( از یک کشور به کشوری دیگر یا از یک قاره به قاره دیگر ) . این شبکه ها معمولا از امکانات انتقال خدمات دهندگان عمومی مانند شرکت های مخابرات استفاده میکند.

نوشته آموزش نتورک پلاس : انواع شبکه ها از لحاظ منطقی و مقیاس اولین بار در تک آموز پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
تک آموز