برگزیدگان دومین جشنواره دایره خلاق

دومین جشنواره طراحی مبلمان شهری با عنوان «دایره خلاق» عصر ۲۹ بهمن ماه در پردیس ملت با شناخت برگزیدگانش به کار خود پایان داد.

بخش هنری تبیان

اختتامیه دومین جشنواره «دایره خلاق» عصر روز پنج شنبه ۲۹ بهمن ماه با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر سید محمد جواد شوشتری مشاور عالی شهردار تهران و مدیر کل دفتر شهردار، دکتر عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مهندس ملکی شهردار منطقه دوازده، مهندس مختاری مشاور عالی رییس سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر تکمیل همایون، دکتر حبیبی و اساتید و هنرمندان در گالری پردیس ملت برگزار شد و این جشنواره برگزیدگان خود را شناخت.

آثار برگزیده را باید در سطح شهر ببینیم

در ابتدای مراسم دکتر علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، پیرامون اهمیت برگزاری جشنواره دایره خلاق گفت: ما پس از برگزاری دور اول جشنواره واقعا به اهمیت آن پی بردیم و برای دور دوم  شورای سیاست گذاری که برای این جشنوراه انتخاب کرده بودیم پیشنهاد داد تا با محوریتی خاص فراخوان دور دوم را اعلام کنیم و با توجه به تاکیداتی که شهردار تهران دارند، پیشنهاد شد منطقه دوازده و این بافت تاریخی را به عنوان محور این جشنواره قرار بدهیم. هر چند همین الان هم سازمان زیباسازی در منطقه دوازده حضور خوبی دارد و همکاری خوبی میان شهرداری منطقه دوازده با سازمان زیباسازی بر قرار است.
وی در ادامه گفت: تفاوت های دیگری که دومین جشنواره «دایره خلاق» با دور پیشین داشت، این بود که بر عکس دور قبل که تنها طراحی نشیمن گاه فراخوان شده بود، یک پک مبلمان شهری را محور قرار دادیم مثل طراحی سطل زباله، تیر چراغ برق، نشیمن گاه و کلیه عناصر شهری دیگر.
دکتر علیزاده همچنین درباره  پیشنهاداتی که برای دور بعدی این جشنوراه تا به حال رسیده نیز گفت: علاوه بر رصدی که تا به حال بر رشد کیفی و کمی جشنواره داشتیم از حالا برای دور بعد نیز پیشنهاداتی رسیده که البته باید هر کدام از این پیشنهادها بررسی شود. مثلا پیشنهاد شده جشنواره بین المللی برگزار شود که نیاز به بررسی دارد و یا اینکه جشنواره گردشی در کلان شهرها برگزار شود و یا دور بعد طرح ها مختص طراحی مبلمان شهری برای کم توانان و یا کودکان باشد که همه این موارد و دیگر مسائل را باید شورای سیاست گذاری بررسی کند.
وی ادامه داد: به نظر یکی از اتفاقات خوب این دوره برگزاری بررسی نشست های تخصصی بود که درپردیس ملت برگزار شد و صاحب نظران به طرح موضوع پرداختند.
رئیس سازمان زیباسازی در پایان گفت: خواهشی که از شورای اسلامی شهر تهران و مشاور عالی شهردار تهران، جناب مهندس شوشتری دارم این است که زمینه ای فراهم کنند تا این آثار در سطح شهر به نمایش درآید و بتوانیم آثار برگزیده را در سطح شهر ببینیم.

هنر شهری هنر جدیدی در ایران است

دکتر سیدمحمدجواد شوشتری مشاور عالی شهردار تهران در ادامه مراسم اختتامیه دومین جشنواره «دایره خلاق» با اشاره به جوان گرایی که در سازمان زیباسازی وجود دارد گفت: حرکتی که سازمان زیباسازی در جوان گرایی آغاز کرده است و الان با نزدیک به سه هزار جوان در ارتباط است را خوشبختانه دیگر بخش های شهرداری هم با جدیت دنبال می کنند

در ادامه این مراسم احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از نسبت های مدنی در شهر شکل هنر جمعی است. در همه تمدن ها و فرهنگ ها این مبلمان شهری که آن روزگار وسایلی بود که در شهرها ایجاد می شد و حتی تا امروز نشانه هایی از آن در تاریخ تمدن ها باقی مانده، دیده می شود. ایران کشوری است که تمدنی پیوسته با سابقه ای هزاران ساله دارد. ما این مبلمان را در دوره های مختلف تمدنی ایران شاهد هستیم هر چند این هنر ترکیبی بوده و از مصر و چین و یونان و… در دوره هایی وام گرفته اما ترکیب و روح این هنرها، ایرانی است.
وی ادامه داد: رنگ فیروزه ای که در حال حاضر یک نمادی از ایرانی بودن است و در کاشیکاری ها به کار می رود ریشه اش در ایران نیست اما الان دیگر با ایران بیشتر این رنگ فهم می شود تا کشور و فرهنگ مبدا آن. این را شما در همه هنرها می بینید که روح ایرانی را به هر هنر وارداتی می دمند.
وی در بخش بعدی سخنانش با اشاره به جشنواره «دایره خلاق» گفت: در هنر مبلمان شهری هم ما باید شاهد همین وضعیت باشیم. امروزه البته هنر، خصوصا هنر شهری پیچیده تر شده است و یک فضای بین رشته ای است. هنر شهری یک پا در معماری دارد و یک پا در جامعه شناسی، زیبایی شناسی و… ضمن اینکه هنرمندش باید به محیط اطراف، اشراف داشته باشد. حالا شما توجه داشته باشید که هنر شهری هنر جدیدی در ایران است.
مسجد جامعی ادامه داد: ما وقتی داشتیم چشم انداز ایران در سال ۱۴۰۴ را تدوین می کردیم در بخش هنر نگرش این بود که حرف اول را ۱۵ سال بعد در منطقه بزنیم. خب همین الان هم در هنرهای تجسمی گران ترین آثار متعلق به ایران است یا در سینما جلوتر هستیم. فقط در سریال سازی ترکیه از ما جلو افتاده است. در رشته هنر شهری البته ما تازه کار هستیم اما ظرفیت اینکه حرف اول منطقه را بزنیم و به سرعت پیشرفت کنیم را داریم.
وی با بیان اینکه ما الان نیاز به شهرهای فرهنگی داریم که نسبتی با انسان برقرار کنند، گفت: این نسبتی که شهرها باید با انسان در شهرهای فرهنگی برقرار کنند، نسبت برقرار کردن با یک انسان مطلق و فرضی نیست. بلکه نسبت باید با انسان هایی برقرار کنند که به راستی در این شهر زندگی می کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم به شهر دوستدار کودک و شهری مناسب رفت و آمد کهن سالان تبدیل شویم ادامه داد: همچنین باید در نظر بگیریم در طرح هایی که برای شهر داریم روح هم گرایی ایجاد کنیم. خصوصا در مناطق تاریخی شهر که از اساس بر پایه هم گرایی و چند صدایی طراحی شده بودند و زندگی مردم در این مناطق بر همین اساس بود باید شاهد طرح هایی باشیم که علاوه بر اینکه در ذاتش خلاقیت دارد اما ذات و روح ایرانی که خواهان گفتگوست را داشته باشد و وجدت بین مردم را تقویت کند.
وی در پایان با قدردانی از تلاش سازمان زیباسازی شهر تهران در برپایی این جشنواره گفت: امیدوارم شاهد استفاده از این ظرفیت ها در تمام نقاط شهر باشیم چرا که هر منطقه شهر تهران این استعداد را دارد که مبلمان خاص آن تهیه شود.

طرح های جشنواره دایره خلاق به تولید انبوه برسد

دکتر سیدمحمدجواد شوشتری مشاور عالی شهردار تهران در ادامه مراسم اختتامیه دومین جشنواره «دایره خلاق» با اشاره به جوان گرایی که در سازمان زیباسازی وجود دارد گفت: حرکتی که سازمان زیباسازی در جوان گرایی آغاز کرده است و الان با نزدیک به سه هزار جوان در ارتباط است را خوشبختانه دیگر بخش های شهرداری هم با جدیت دنبال می کنند. در سازمان بوستان ها این حرکت آغاز شده و در شرکت توسعه فضای فرهنگی هم ایجاد شده است. اگر بخواهیم بگوییم در حاشیه شهرداری جوان گرایی چقدر رشد داشته باید اشاره کنم که الان مثلا عمده فضاهای ساخت و سازی شهر توسط دانشجویان صنعتی شریف انجام می شود.
شوشتری در ادامه گفت: در واقع می خواهم بگویم این نگاه به جوان گرایی در شهرداری ریشه دوانده است. شاید این نگاه را خیلی تبلیغ نکنیم ولی سمت و سوی نگاه شهرداری به این سمت است و در همین زمینه دست استمداد به سمت شورای شهر هم داریم چون برخی موانع باید هموار شود.
وی ادامه داد: آن کاری که ما باید انجام دهیم و همین جا از آقای ملکی شهردار منطقه دوازده می خواهم انجام دهند این است که این طرح ها به تولید انبوه برسد وگرنه برگزاری این جشنواره فایده ای ندارد. باید تلاش کنیم این جشنواره زایش پیدا کند و کارها در شهر دیده شود. اما موانعی هم وجود دارد. مثل اینکه ما مستقیم با جوان ها که طراحان اصلی هستند نمی توانیم قرار داد ببندیم چون باید با شرکت ها قرارداد، داشته باشیم و این جوان ها دانشجو هستند و شرکتی ندارند و اگر شرکتی هم داشته باشند کم تجربه هستند و نمی توانند در مناقصه برنده شوند و همین می شود که شرکت های پیمانکاری، کارها را می گیرند اما طراحان اصلی می شوند همین جوان ها.
وی در ادامه سخنانش از سازمان زیباسازی خواست نمونه های دیگری از طرح های برگزیده را در فضاهای پر رفت و آمد شهر به نمایش بگذارد و در این باره گفت: این کارها را باید در جلوی دید مردم گذاشت و امسال بهار بهترین فرصت است.
شوشتری در پایان خواستار این شد که در دوره های بعد در هیات داوری نیز از جوان ها سود برده شود.
اجرای موسیقی در ادامه برنامه برگزار شد تا پس از آن نوبت به صحبت های کوتاه دبیر جشنواره، مازیار رضایی برسد که با بیان نکاتی درباره روند داوری بگوید: ما سه دوره هیئت داوران داشتیم که در مرحله آخر داوران باید از بین ۱۵ اثر سه اثر را انتخاب می کردند که در نهایت تصمیم گرفتند بر مبنای بهترین طراحی بر مبنای رفتار، بهترین طراحی بر مبنای خلاقیت و بهترین طراحی به سبب اجرایی بودن از هر کدام یک نمونه را انتخاب کنند.
پس از سخنان دبیر جشنواره مدعوین برای اهدای لوح و تندیس ۱۵ اثری که کارشان به مرحله ساخت رسید و کمک هزینه ساخت آثارشان را دریافت کردند، فرا خوانده شدند. پیش از آن رضا امینی لوح تقدیری به پاس ساخت تنها فیلمی که برای این جشنواره با عنوان “نیمکت” ساخته شد را دریافت کرد.
طراحانی که آثارشان به مرحله نهایی داوری راه یافت عبارت بودند از مریم یونسی راد، سارا طراوتی، عماد ارغند، صدف بهمن دوست، مسلم امیری پریان، سمیه عباسی، آنا باطبی، نوید بهرانی، مصطفی آروند، حسین ریاحی، مرتضی فقیهی، نیما نورائی، بهزاد سلیمانی، امیر محمد دلوئی (به نمایندگی از گروه) دکتر امیر اکبری.
در پایان مراسم سه برگزیده نهایی نیز به شرح زیر معرفی شدند و جایزه نقدی خود را به همراه تندیس جشنواره دریافت کردند:
بهترین ایده خلاق به سبب بهترین طراحی برای رفتار به اثر مصطفی آروند
بهترین ایده به سبب خلاقانه ترین ایده به اثر سمیه عباسی
بهترین ایده خلاق به سبب اجرایی ترین ایده به آنا باطبی


منبع: روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری