بررسی اپیدمیولوژی و کنترل بیماری‌های شایع در قالب کتاب

  بررسی اپیدمیولوژی و کنترل بیماری‌های شایع در قالب کتاب

کتاب «اپیدمیولوژی و کنترل بیماری‌های شایع در ایران» تالیف فریدون عزیزی با همکاری حسین حاتمی و محسن جان‌قربانی از سوی نشر خسروی به چاپ رسید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در 14 بخش تدوین شده است. نویسندگان در ابتدای کتاب، به تعریف اهمیت بهداشتی پرداخته و در فصل بعدی نیز عامل یا عوامل سبب شناختی را برای خوانندگان مورد تشریح قرار داده‌اند.

کتاب حاضر در بخش نخست، بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی، غدد درون‌ریز، دستگاه گوارش، دستگاه عصبی و انواع سرطان‌ها را بررسی کرده و در ادامه بخش به بیان ویژگی‌های بیماری‌ها چون بیماری‌های روانی پرداخته‌ است.

این کتاب در ادامه به تعریف عوامل سبب‌شناختی، اپیدمیولوژی توصیفی و رویداد بیماری و پیشگیری و کنترل بیماری می‌پردازد. در بخش‌های بعدی کتاب نیز عفونت‌های دستگاه گوارشی، عفونت‌های دستگاه تنفسی و بیماری‌های دارای ناقل یا مخزن و همچنین بیماری‌های مقاربتی و بیماری‌های مزمن برای آشنایی خوانندگان مطرح شده است.

توصیف بیماری‌های قابل پیشگیری به وسیله واکسن و توضیحاتی درباره بیماری‌های عفونی از دیگر مطالب خواندنی این کتاب است. کتاب حاضر به بیان ویژگی‌های خاص یک بیماری در منطقه‌ای خاص از ایران می‌پردازد و علایم بالینی و یافته‌های آزمایشگاهی و دگرگونی‌های سرم‌شناختی و ویژگی‌های همه‌گیری شناختی آن‌ها‌ را بیان می‌کند.

در بخش‌های بعدی کتاب اپیدمیولوژی توصیفی و وقوع بیماری مطرح شده و  دوره نهفتگی، سیر طبیعی، انتشار جغرافیایی بیماری در کنار روند زمانی، ‌تاثیر سن و جنس و موقعیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. 

تاثیر عوامل مساعد کننده، حساسیت و مقاومت مقابل بیماری و ‌میزان حمله‌های ثانویه با توجه به نوع بیماری برای علاقه‌مندان تشریح شده است.

کتاب «اپیدمیولوژی و کنترل بیماری‌های شایع در ایران» در 924 صفحه و  به بهای 27‌ هزار و 800 تومان از سوی نشر خسروی منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری