ارزانی: برنامه‌ریزی برای توزیع مناسب کتاب‌های پژوهشی ضرورت دارد

  ارزانی: برنامه‌ریزی برای توزیع مناسب کتاب‌های پژوهشی ضرورت دارد

حسین ارزانی، استاد دانشگاه تهران، با بیان این که هر کتابی که در رشته‌های مختلف منتشر می‌شود، باید در حوزه علمی آن رشته تاثیرگذار باشد، گفت: متولیان فرهنگی کشور باید برای توزیع مناسب کتاب‌های پژوهشی با هدف دسترسی آسان مخاطبان برنامه‌ریزی کنند._

دکتر حسین ارزانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: هر کتابی که منتشر می‌شود، ضمن این‌که باید متناسب با اولویت‌ها و چارچوب‌های کشور تالیف شده باشد، باید  به جامعه دانشجویی کمک کند و در پیشبرد اهداف طرح‌های پژوهشی کشور موثر واقع شود. همچنین کتاب‌های تالیف و منتشر شده باید در حوزه اجرایی کشور کاربرد داشته باشند.

رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران،

نویسندگان و پژوهشگران کشور باید به سمت تالیف آثار و انجام پژوهش‌هایی پیش روند که تاکنون درباره آن‌ها اثر یا تحقیقی ارایه نشده است. تحقق این موضوع، از تکراری شدن محتوای کتاب‌ها یا کتاب‌سازی جلوگیری می‌کند.

ادامه داد: نویسندگان و پژوهشگران کشور باید به سمت تالیف آثار و انجام پژوهش‌هایی پیش بروند که تاکنون درباره آن‌ها اثر یا تحقیقی ارایه نشده است. تحقق این موضوع، از تکراری شدن محتوای کتاب‌ها یا کتاب‌سازی جلوگیری می‌کند. به‌طور مثال، در رشته مرتع‌داری، مباحث و دیدگاه‌های زیادی وجود دارد که هنوز درباره آن‌ها در داخل کشور فعالیت‌های چندانی صورت نگرفته است. فیزیولوژی گیاهان مرتعی و ارزیابی وضعیت مرتع، نمونه‌ای از این دیدگاه‌ها به‌شمار می‌آیند.

استاد دانشگاه تهران در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در بیشتر موارد مشاهده می‌شود که نویسندگان کتاب‌های پژوهشی، در حوزه پژوهش مطرح شده، صاحب‌نظر نیستند و هیچ‌گونه پژوهشی در آن حوزه انجام نداده‌اند. این امر باعث می‌شود کتاب‌ها با سطح علمی بسیار پایین ارایه شوند که آسیب‌های آن جبران‌ناپذیر است.

وی افزود:

متاسفانه در بیشتر موارد مشاهده می‌شود که نویسندگان کتاب‌های پژوهشی، در حوزه پژوهش مطرح شده، صاحب‌نظر نیستند و هیچ‌گونه پژوهشی در آن حوزه انجام نداده‌اند. این امر باعث می‌شود کتاب‌ها با سطح علمی بسیار پایین ارایه شوند که آسیب‌های آن جبران‌ناپذیر است.

معتقدم شورای انتشارات باید نسبت به نامگذاری، انتخاب و چاپ کتاب‌ها تجدیدنظر و دقت بیشتری داشته باشند، چرا که متاسفانه در بازار نشر کتاب‌هایی مشاهده می‌شوند که با وجود ترجمه بودن، با عنوان تالیفی منتشر می‌شوند!

ارزانی در ادامه یادآور شد: متولیان فرهنگی کشور، نباید تنها به چاپ کتاب‌های پژوهشی اکتفا کنند، بلکه باید با هدف دسترسی آسان مخاطبان به آن‌ها، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، در پاسخ به این سوال که «آیا هفته پژوهش می‌تواند در نهادینه کردن فرهنگ پژوهش موثر باشد؟» گفت: در صورتی‌که هفته پژوهش به درستی برگزار شود، بدون تردید در نهادینه کردن فرهنگ پژوهش موثر واقع می‌شود. متاسفانه در این هفته، تنها تعداد معدودی از پژوهشگران سراسر کشور معرفی و تجلیل می‌شوند. در حالی‌که در کشور، پژوهشگران و استادان پرتالیف دیگری نیز وجود دارند که در حوزه علمی خود بسیار فعالند، اما در بیشتر موارد ناشناخته می‌مانند.

در صورتی‌که هفته پژوهش به درستی برگزار شود، بدون تردید در نهادینه کردن فرهنگ پژوهش موثر واقع می‌شود.

استاد دانشگاه تهران، با بیان این‌که روال انتخاب کتاب‌های برتر و برگزیده نیاز به تجدیدنظر دارد، گفت: در صورتی‌که کتاب‌های برتر رشته‌های مختلف به‌صورت بی‌طرفانه و براساس ملاک‌ها و معیارهای مشخص انتخاب شوند، انگیزه لازم در محققان و نویسندگان برای عرضه آثار بیشتر و غنی‌تر فراهم می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: در نظر گرفتن اعتبارات لازم و قابل توجه برای انجام طرح‌های پژوهشی، از دیگر راهکارهای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه به‌شمار می‌آید، چرا که در این صورت محققان به جای داشتن دغدغه فکری برای تامین نیازهای مالی خود، فکر خود را به انجام پژوهش به‌گونه‌ای موثر معطوف می‌کنند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری