آشنایی با مهارت‌های زندگی در برابر اندوه، دارونامه سبز و حدیث تندرستی در قاب کاغذی

  آشنایی با مهارت‌های زندگی در برابر اندوه، دارونامه سبز و حدیث تندرستی در قاب کاغذی

جلدهای اول، دوم و چهارم ‌‌«حدیث تندرستی» و «مهارت‌های زندگی در برابر اندوه» نوشته مژده پورحسینی، از سوی انتشارات هنر آبی و کتاب «دارونامه سبز» اثر عباس سلطانی محمدی به همت انتشارات سفیر اردهال روانه بازار نشر شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «دارونامه سبز» به قلم عباس سلطانی محمدی (سُما)، گیاه‌شناس و پژوهشگر دارویی، عضو شبکه ملی گسترش و فن‌آوری گیاهان دارویی و عضو انجمن گیاهان دارویی ایران تدوین شده است.

کتاب حاضر در قالب 13 فصل به مباحثی چون «دستگاه عصبی و بخش‌های وابسته به آن»، «دستگاه گوارش و بخش‌های مختلف وابسته به آن»، «در مورد دستگاه بدن و موی سر»، «درباره غدد» و «کاربرد گیاهان در موارد مختلف» اشاره دارد.

منابع گیاهی تجویز شده برای رفع بی‌خوابی،‌ درمان مالیخولیا (وسواس)، صرع و غش،‌ تقویت‌کننده معده و روده،‌ درمان تنبلی و درد معده،‌ درمان ناراحتی‌های مربوط به قلب، تبدیل‌کننده گروه خونی O و B، درمان زونا و درمان عفونت‌های موضعی، از مهمترین مباحث مطرح شده در این اثر حوزه طب سنتی است. 

عباس سلطانی محمدی در این اثر، در نخستین محور کاربرد گیاهان در موارد مختلف (تغذیه، بهداشت و صنعت) به انجیر به‌ویژه خشک شده آن،‌ انگور تازه و خشک شده آن (انواع کشمش و مویز)،‌ آب انگور (ماده مناسب برای شیرخواران با ترکیبی شبیه شیر مادر) و سیب‌‌زمینی (محتوی هفت نوع از 10 نوع اسید آمینه ضروری» سویا،‌ کدو‌ها،‌ انواع میوه‌ها و سبزی‌ خوردن‌،‌ انواع مغز‌ها (بادام،‌ پسته،‌ فندق) و غلات و حبوبات اشاره کرده است.

نخستین چاپ کتاب «دارونامه سبز» با شمارگان 550 نسخه در 224 صفحه، به بهای 9 هزار تومان به همت انتشارات سفیر اردهال به بازار نشر عرضه شده است. 

آموزش مهارت‌های زندگی در مواجهه با اندوه
کتاب «مهارت‌های زندگی در برابر اندوه» نوشته دکتر مژده پورحسینی، در 6 فصل به همت انتشارات هنر آبی روانه بازار نشر شده است.

«و اما اندوه»، «تغذیه صحیح در دوران اندوه»، «گیاهان آرامبخش»، «رنگ‌ها و اندوه»، «آرامش در آب» و «آرامش در خواب» عناوین فصل‌های شش‌گانه این کتاب است. 

از مهم‌ترین مباحث این کتاب می‌توان به راهکارهایی برای مبارزه با اندوه،‌ مراقبه کنید، ‌توصیه‌‌های کپسولی برای آرامش، ‌قند و شکر ممنوع،‌ چند نمونه از اثرات درمانی عطر‌ها،‌ رنگ‌ آبی، تن به آب بسپار و غذای مناسب برای خواب راحت اشاره کرد.

مولف در نخستین فصل کتاب در تشریح راهکار‌های درمان افسردگی، به تاثیر درد ‌دل اشاره می‌کند: «درد دل کردن چه به‌صورت صحبت و گفت‌و‌گو باشد، چه به‌صورت نوشتن،‌ موثر و مشکل‌گشاست. ما با بیان مشکلات، آن‌ها را می‌شناسیم،‌ تحلیل می‌کنیم و بار منفی روانی آن‌‌ها را تخلیه می‌کنیم و خود را از آن‌‌ها رها می‌سازیم.»

براساس محتوای این اثر علمی، دکتر هانس سیلیا، محقق تنش‌های روانی می‌گوید: «تحمل کردن و گذراندن اندوهی که همه ما در زندگی با آن‌ مواجه می‌شویم، کاری شاق است. این اندوه چه به خاطر ناکامی‌ها باشد یا به خاطر از دست دادن یک عزیز،‌ توصیه‌هایی هست که می‌توانید آن‌را بهتر تحمل کنید. اول آنکه برای خود دوستانی بیابید که در سختی‌ها و در تحمل مصائب شما را یاری دهند. باید در روند زندگی یا انجام کار‌های نیک،‌ دوستانی برای خود بیابیم که در مواقع سختی که به آن‌ها احتیاج داریم،به دادمان برسند.»

نخستین چاپ کتاب «مهارت‌های زندگی در برابر اندوه» با شمارگان سه هزار نسخه در 162 صفحه، به بهای 9 هزار تومان به همت انتشارات هنر آبی منتشر شده است. 

حدیث تندرستی به روایت کتاب
مجموعه چهار جلدی حدیث تندرستی از دیگر آثار انتشارات هنر آبی است که برای معرفی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ارسال شده است. مژده پور حسینی در مقام مولف این اثر در حدیث تندرستی به گردآوری احادیث ائمه اطهار درباره سلامتی پرداخته است.

وی در «سخن اول» آورده است: در مجموعه کتاب‌های «حدیث تندرستی» سعی شده تا با توجه به حکمت‌های نهفته در آیات و روایات مورد بحث و یاری گرفتن از یافته‌های نوین پزشکی و البته سایر علوم مرتبط و همچنین توضیح مختصری از منابع طب سنتی ایرانی،‌ شرایط بهتر و گزیده‌تری برای بهره‌مندی مخاطب از توصیه‌های سلامتی بخش اسلام فراهم شود.

در مجموعه چهار جلدی «حدیث سلامتی» به موضوعاتی مانند در عسل شفا است،‌ پیاز و سلامت مو، ایمان سلامتی می‌آورد،‌ خشم کلید بیماری‌ها،‌ سبزی خستگی را می‌برد و …پرداخته شده است.

نویسنده در ادامه آورده است، پیاز را با نام بصل در کتاب‌های طب سنتی می‌توان یافت. پیاز طبیعی گرم و خشک با درجه‌ای بالا و شدید دارد. به همین دلیل به بدن گرمی زیادی می‌بخشد. پس گرم مزاج‌‌ها باید مراقب باشند که در مصرف آن زیاده‌روی نکنند و به‌ویژه با پختن آن حدت پیاز را کاهش دهند. 

نخستین چاپ جلد نخست «حدیث سلامتی» با شمارگان سه هزار نسخه در 128 صفحه، به بهای هفت هزار تومان‌ به همت انتشارات سفیر اردهال خواندنی شد.

نخستین چاپ جلد دوم «حدیث سلامتی» با شمارگان سه هزار نسخه در 140 صفحه، به بهای هفت هزار و 500 تومان‌ به همت انتشارات سفیر اردهال منتشر شد.

نخستین چاپ جلد چهارم «حدیث سلامتی» با شمارگان سه هزار نسخه در 140 صفحه، به بهای هشت هزار تومان‌ به همت انتشارات سفیر اردهال روانه بازار نشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری