36 میلیون جلد کتاب درسی، دستاورد 30 سال فعالیت «سمت» در عرصه علم و فرهنگ کشور

سیمین هاشمی، مدیر روابط عمومی «سمت» با اشاره به‌این‌که تاکنون تنها حدود 80 میلیون تومان یارانه به کتاب‌های اين سازمان تعلق گرفته، گفت:36 میلیون جلد کتاب، دستاورد 30 سال فعالیت «سمت» در عرصه علم و فرهنگ کشور است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به مناسبت سی‌اُمین سالگرد تأسیس انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتاب‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، نخستین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی این سازمان از 15 تا 19 آذرماه در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برپاست. در اين نمايشگاه مهم‌ترين فعاليت‌های پژوهشی و تحقيقاتی «سمت» در بخش نشر الكترونيک، بين‌الملل، كتاب‌های انگليسی تخصصی و نشر نابينايان برای بازديد عموم ارائه شده است.

سیمین هاشمی، مدیر روابط عمومی انتشارات سمت در محل این نمایشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار (ایبنا) درباره هدف برگزاری نمایشگاه گفت: فعالیت‌های این سازمان در سه حوزه پژوهشی، اجرایی و بین‌‌الملل صورت می‌گیرد. هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه کتاب‌های مفيد درسی در حوزه علوم انسانی و نشان دادن فعاليت‌هاي پژوهشي و اجرايی «سمت» در زمینه نشر كتاب و چگونگی روند ارزیابی ساختار و محتوای مطالب پژوهشی و تبدیل آنها به کتاب است.
 
بيش از 1200 عنوان كتاب در نمايشگاه عرضه شده است
وی ادامه داد: این نمایشگاه که با حضور محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شده، مورد استقبال استادان دانشگاهی قرار گرفته است. در ابتدا اين نمايشگاه با هدف نمايش آثار انتشارات سمت برپا شد اما به‌دليل استقبال مخاطبان از آثار، اكنون کتاب‌ها برای عرضه به عموم نيز ارائه می‌شود.

هاشمی عنوان کرد: انتشارات سمت در طول 30 سال فعالیت خود حدود یک‌هزار و 800 عنوان کتاب درسی در 34 گروه تخصصی و با شمارگان حدود 36 میلیون نسخه منتشر کرده که در این نمایشگاه یک‌هزار و 200 عنوان آن به نمایش درآمده است.
 

80 میلیون تومان یارانه به انتشارات تعلق گرفته است
مدیر روابط عمومی انتشارات سمت افزود: تاکنون حدود 80 میلیون تومان یارانه به کتاب‌های اين انتشارات تعلق گرفته تا كتاب‌ها با قيمتی از يک ‌دوم تا حدود دو سوم و سه‌ پنجمِ بهای بازار به جامعه دانشگاهی عرضه شود.
 
وی درباره آمار کتاب‌های منتشر شده این انتشارات از ابتدای 93 تاكنون گفت: از ابتدای امسال تاكنون بيش از 65 عنوان كتاب به چاپ رسيده است. انتشارات سمت به‌طور ميانگين سالانه بيش از 700 عنوان كتاب تجديدچاپ شده نیز به بازار نشر عرضه می‌كند.
 
19 عنوان كتاب در دست چاپ
هاشمی با اشاره به این موضوع که انتشارات سمت در هفته پژوهش نيز نمايشگاهی از كتاب‌هاي خود در محل نمايشگاه بين‌المللی تهران برگزار خواهد كرد، درباره آثار در دست چاپ و انتشار سازمان اظهار کرد: 19 عنوان كتاب در دست چاپ و 13 عنوان كتاب ديگر از سوی اين انتشارات در دست انتشار است. علاوه بر اين قراردهای متعددی در حوزه تأليف و ترجمه با استادان، مؤلفان و مترجمان دانشگاهی بسته شده كه تا پايان سال پس از ارزيابي، بررسی و تأييد قرارداد به چاپ می‌‌رسند.
 
عرضه سالانه 90 کتاب به بازار نشر دانشگاهی
مدیر روابط عمومی انتشارات سمت ادامه داد: «سمت» به‌طور ميانگين سالانه 90 عنوان كتاب به بازار عرضه می‌كند. این سازمان در حوزه كتاب‌های زبان تخصصی دانشگاهی، بيش از 200 عنوان كتاب زبان در گروه‌های درسی علوم انسانی، فنی و ‌مهندسی، علوم پزشكی و هنر به بازار نشر عرضه كرده است.

وی در ادامه گفت: فروش كتاب در ايران با كاهش زيادی مواجه شده، اما از نظر استقبال مخاطبان، كتاب‌های دانشگاهی همواره از استقبال خوبی برخوردار بوده است، هرچند گرانی كاغذ، سرقت محتوا و رواج جزوه‌نويسی از مشكلات اصلی در حوزه چاپ و نشر كتاب است. انتظار داريم رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سيما درباره اين موضوع به‌صورت گسترده‌تر اطلاع‌رسانی کند. همچنین قوانين حقوق مؤلف نيز باید بهبود يابد.

خبرنامه تخصصی انتشارات سمت به شماره شصتم رسيد
هاشمی درباره دیگر فعاليت‌های سازمان سمت اظهار كرد: «سمت» در کنار نشر کتاب‌های دانشگاهی به فعالیت‌های ديگري از جمله پژوهش و تحقيقات در حوزه دانشگاه نیز می‌پردازد. «سمت» دارای خبرنامه تخصصی در حوزه نشر كتاب است که به‌صورت ماهانه و در 60 شماره منتشر شده و به مسائلی از قبيل تازه‌های انتشارات سمت،گفت‌و‌گو با ناشران و بررسی مشكلات اين حوزه و نيز اخبار داخلی سازمان مي‌پردازد. فصلنامه اين انتشارات نيز در حوزه معرفی كتاب‌های درسی دانشگاهی در شاخه‌های علمی و پژوهشی فعال است.

گسترش فعاليت‌های «سمت» در حوزه نشر الكترونيک
مدیر روابط عمومی انتشارات سمت در تشریح نوع فعالیت این سازمان در حوزه نشر الكترونيک افزود: نشر الكترونيک مكمل كتاب چاپی است. انتشارات سمت به تازگی به نشر الكترونيک روی آورده و تاكنون يک عنوان كتاب را نيز در قالب الكترونيک ارائه كرده است.

وی گفت: پس از اطمينان از حفظ حقوق مؤلف، رعايت قانون كپي‌رايت و بنابر استقبال مخاطبان، فعاليت‌های خود را گسترش خواهيم داد. در حال حاضر نيز فهرست كتاب‌های منتشر شده از سوی اين انتشارات به‌صورت الكترونيک عرضه شده است.
 
 هاشمی ادامه داد: در حوزه نشر كتاب برای نابينايان نيز تاكنون فعاليت‌هايی صورت گرفته كه تاکنون نیز به سفارش مؤسسه خيريه و نيكوكاری ريحانه و برای مركز نابينايان كشور، چهار جلد كتاب به خط بريل منتشر شده است.
 
تأليف و ترجمه 95 عنوان كتاب در بخش بين‌الملل 
مدیر روابط عمومی انتشارات سمت با اشاره به فعالیت‌های سازمان در سطح بین‌الملل اظهار کرد: اين بخش كه از سال 89 فعاليت خود را شروع كرده، با هدف بهره‌مندی از ظرفيت‌های بين‌المللی در حوزه علوم انسانی و ايجاد ظرفيت‌های بيشتر برای ابلاغ فرهنگ ايرانی به ساير كشورها تأسيس شد. اين انتشارات در كشورهاي روسيه، تاجيكستان، آذربايجان، انگلستان، عراق، آلمان و ساير كشورها و به 6 زبان فارسی (دری و تاجیکی)، عربی، انگلیسی، روسی، چینی و ترکی در حال فعاليت است.

وی افزود: بخش بین‌الملل «سمت» در بخش ترجمه و تأليف، 95 عنوان كتاب را چاپ و به بازار جهانی عرضه کرده است و اكنون نيز 75 عنوان کتاب در دست تأليف و ترجمه دارد كه از اين تعداد 6 عنوان کتاب در حوزه زبان و ادبیات فارسی برای دانشگاه‌های خارج از کشور، 11 عنوان کتاب در حوزه زبان فارسی دری در همکاری با وزارت تحصیلات عالی افغانستان، یک عنوان کتاب در حوزه زبان فارسی تاجیکی، 30 عنوان کتاب در حوزه عربی در همکاری با وزارت آموزش عالی عراق و دانشگاه دمشق، سه عنوان کتاب انگلیسی، 17 عنوان کتاب به زبان چینی و با همکاری دانشگاه پکن، 6 عنوان کتاب به زبان آذری و با همكاري دانشگاه خزر آذربايجان و يک عنوان كتاب در حوزه اردو و مالايو است.

همکاری «سمت» با وزارت تحصیلات عالی افغانستان
هاشمی درباره نوع همكاری این سازمان با وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفت: در چند سال اخير بسياري از كتاب‌های درسی افغانستان را به زبان فارسی دری ترجمه كرده‌ايم و در مواردی نيز كتاب‌ها از سوی مترجمان افغان ترجمه شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های آينده انتشارات سمت در سطح بين‌الملل ادامه داد: با توجه به نياز بازار و استقبال از كتاب‌ها، فعاليت‌های خود را در اين حوزه افزايش می‌دهيم.

جشن دوهزارمين كتاب سمت تا ابتدای سال آينده
هاشمی  با اشاره به جشن دوهزارمين كتاب انتشارات افزود: در سال 90، انتشار یک‌هزار و پانصدمين كتاب اين انتشارات را جشن گرفتيم و اميدواريم تا ابتدای سال آينده جشن دوهزارمين كتاب خود را در محل انتشارات سمت برگزار كنيم.

حضور سمت در نمایشگاه‌های بین‌المللی
در گوشه‌ای دیگر از این نمایشگاه، صادقی، كارشناس روابط عمومی «سمت» درباره فعاليت‌های بين‌المللی اين انتشارات عنوان کرد: انتشارات سمت تاكنون علاوه بر همكاری و تأليف كتاب در كشورهای مختلف، در چندين دوره نمايشگاه‌های بين‌المللی نيز حضور داشته که از  آن جمله می‌توان به حضور در نمايشگاه  فرانكفورت و نمايشگاه كتاب افغانستان اشاره کرد.

صادقی گفت: كتاب «علوم قرآنی» نوشته آيت‌الله معرفت در انگليس ترجمه شده و در حال تدريس است. انجمن فلاسفه روسيه نيز برخی كتاب‌های اين انتشارات را به زبان روسی ترجمه كرده است.

نمایشگاه «سمت؛ سی سال تحول‌آفرینی در عرصه پژوهش  و نشر دانشگاهی» از 15 آذر‌ماه به مدت پنج‌روز در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برپاست.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری