سیدحسن اسلامی: محتوای بعضی کتاب‌های روش تحقیق، خود مصداق سرقت علمی هستند

با برگزیدگان یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه دانش و فناوری

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۱

سیدحسن اسلامی، برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه کلیات و اطلاع‌رسانی (روش تحقیق) با انتقاد از برخی کتاب‌های موجود در زمینه روش تحقیق که مصداق سرقت علمی محسوب می‌شوند، درباره اثرش گفت: در تالیف این مقاله، 70 عنوان کتاب‌ روش تحقیق فارسی از لحاظ محتوا و مباحث آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، عصر یکشنبه 14 دی‌ماه با حضور دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه، سرپرست موسسه خانه کتاب و جمعی از برگزیدگان و اهالی فرهنگ در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد. سیدحسن اسلامی، پژوهشگر دین و اخلاق و دانشیار گروه دین‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره موضوع مقاله نقد خود به خبرنگار ایبنا گفت: عنوان مقاله ارائه شده «ابرهای تهی: فقر ساختار و محتوا در کتاب‌های روش تحقیق فارسی» است.
 
این پژوهشگر دین و اخلاق با اشاره به روند نگارش مقاله خود افزود: برای نوشتن این مقاله در قالب یک پژوهش گسترده، ابتدا تمام کتاب‌های روش تحقیق که به زبان فارسی نوشته شده انتخاب و پس از آن براساس معیارهای پژوهشی و آموزشی‌، 70 عنوان از این کتاب‌ها از لحاظ محتوا و مباحث آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

کتاب‌های روش تحقیق و سرقت علمی

اسلامی گفت: همواره در کتاب‌های روش تحقیق تاکید بر آن است که دانشجو یا پژوهشگر باید در انتهای پژوهش یا مقاله خود کتابنامه داشته باشد، اما متاسفانه بعضی کتاب‌های روش تحقیق موجود، فاقد کتابنامه یا دارای کتابنامه ناقص هستند.
 
برگزیده این دوره از جشنواره نقد کتاب اظهار کرد: متاسفانه محتوای بعضی از کتاب‌های روش تحقیق مصداق سرقت علمی محسوب می‌شوند و در واقع مجموعه رونویسی شده از کار سایر نویسندگان است. براساس همین محورها، ارزیابی انتقادی صورت گرفت که در قالب یک مقاله نوشته شد و در دوماهنامه آیینه پژوهش، شماره 142، مهر و آبان 1392 به چاپ رسید.
 
وی افزود: در طول 20 سال تدریس کتاب‌های روش تحقیق، بیشتر کتاب‌های روش تحقیق نوشته شده در زبان فارسی، عربی و انگلیسی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.
 
اسلامی تاکید کرد: از ویژگی‌های متمایز این مقاله این است که این نقد دیدگاه شخصی نیست، بلکه  معیارهایی برای نقد پیشنهاد شده که براساس آن، تلاش شده تا نقد عینی ارائه شود.
 
تالیف دو کتاب در حوزه نقد
دانشیار گروه دین‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره جایگاه نقد علمی در ایران گفت: گام‌های اولیه برای گسترش نقد علمی در ایران برداشته شده و تجلیل از منتقدان برتر در قالب برگزاری جشنواره‌ها، باعث تشویق و ایجاد انگیزه در منتقدان می‌شود.
 
وی با اشاره به نحوه کارکرد و اثرگذاری کتاب‌های روش تحقیق ادامه داد: در این‌باره تحقیق دیگری با موضوع «جایگاه اخلاق پژوهش در کتاب روش تحقیق فارسی» انجام شده که به‌صورت جداگانه به چاپ رسید.
 
درباره برگزیده یازدهمین جشنواره نقد
سیدحسن اسلامی، پژوهشگر دین و اخلاق، تاکنون در حوزه نقد دو کتاب «اخلاق نقد» و «درآمدی بر اخلاق و آیین نقد» را به چاپ رسانده و در حال حاضر نیز کتاب دیگری را در دست تالیف دارد.
 
وی تاکنون 150 عنوان مقاله و 20 عنوان کتاب دیگر را نیز ترجمه و تالیف کرده و در جشنواره‌های متعددی برگزیده شده است.
 
 

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری