مطیعی: برای تالیف «زمین‌شناسی درون‌چاهی» 100 کتاب را بررسی کردم/ ضعف ما در اجرای بد ایده‌های خوب است

گفت‌وگو با برگزیدگان سی‌ودومین جایزه کتاب سال

تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۹

همایون مطیعی، نویسنده کتاب برگزیده «زمین‌شناسی درون‌چاهی» در سی‌ودومین جایزه کتاب سال، در حاشیه این آیین اظهار کرد: در تالیف این کتاب، حداقل 100 عنوان کتاب در حوزه زمین‌شناسی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و یکی از ویژگی‌های آن کاربردی بودن آن است.

دکتر همایون مطیعی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب دو جلدی، نتیجه سال‌ها تجربه و کار در بخش‌های مختلف زمین‌شناسی است. پیش از این نیز 9 جلد کتاب از جمله کتاب دو جلدی «زمین‌شناسی نفت سنگ‌های کربناتی»، «زمین‌شناسی ایران، چینه‌شناسی زاگرس»، کتاب دو جلدی «مقدمه‌ای بر ارزیابی مخازن نفتی زاگرس (برای زمین‌شناسان)» تالیف شده است.
 
حاصل 40 سال کار در حوزه نفت و زمین‌شناسی در یک کتاب 
این استاد بازنشسته دانشگاه که برخی  تالیفاتش پیش از این نیز در جشنواره کتاب فصل برگزیده شده بود، درباره کتاب «زمین‌شناسی درون‌چاهی» اظهار کرد: این کتاب دو جلدی شامل یادداشت‌ها و برداشت شخصی و حاصل سال‌ها کار در حوزه نفت و زمین‌شناسی است که در 1220 صفحه تألیف و در سال 92 از سوی انتشارات آرین‌زمین به بازار نشر عرضه شد.
 
مطیعی افزود: در طول 40 سال تجربه کار در صنایع حوزه نفت، متوجه شدم منابع درسی ارائه شده در رشته‌های مرتبط با صنایع نفت کاربرد لازم را ندارند، به‌همین دلیل شروع به تألیف تجربه‌ها و یادداشت‌های شخصی خود کردم که حاصل آن 9 کتاب در زمینه نفت و زمین‌شناسی شد.
 
کمبود سرفصل‌های غنی دانشگاهی در حوزه زمین‌شناسی
وی ادامه داد: با توجه به این‌که در تمام سرفصل‌های دانشگاهی داخلی و خارجی منابعی که حوزه زمین‌شناسی را کاملا پوشش دهد وجود نداشت، دست به تالیف کتاب «زمین‌شناسی درون‌چاهی» زدم.
 
برگزیده سی و دومین دوره جایزه کتاب سال گفت: این کتاب را نه می‌توان تالیف نامید و نه ترجمه، بلکه ترکیبی از هر دو است و  مخاطب آن نیز دانشجویان، کارشناسان و تمام کسانی هستند که در حوزه زمین‌شناسی و  تحت‌العرضی کار می‌کنند.
 
مطیعی درباره کیفیت تالیف «زمین‌شناسی درون‌چاهی» اظهار کرد: در تالیف این کتاب حداقل 100 عنوان کتاب در حوزه زمین‌شناسی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و یکی از ویژگی‌های آن کاربردی بودن آن است.
 
دایره‌المعارفی در حوزه زمین‌شناسی
وی ادامه داد: با توجه به این‌که پیش از این منبع فارسی غنی در حوزه زمین‌شناسی وجود نداشت، به جرأت می‌توان این کتاب را به عنوان دایره‌المعارفی در این حوزه به‌شمار آورد.
 
مولف کتاب «زمین‌شناسی درون‌چاهی» افزود: هرچند مطالب این کتاب دارای کاربردی وسیع در کنترل حفاری چاه‌های آب و یا گمانه‌های معدن کاری است، اما در حقیقت دربردارنده مطالب میان‌رشته‌ای از رشته‌های زمین‌شناسی رسوبی، مهندسی حفاری و مهندسی نفت است و برای زمین‌شناسان عملیاتی نفت تالیف شده است.
 
مطیعی عنوان کرد: تلاش شده تا این نوشتار بر چگونگی جمع‌آوری اطلاعات زمین‌شناسی تحت‌الارضی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، طبقه‌بندی و ارجاع به مهندسی حفاری برای به‌کارگیری در تهیه برنامه و پیش‌بینی حفاری چاه‌های آتی تدوین و تولید شود. همچنین می‌توان از این اثر برای ارائه داده‌های لازم به زمین‌شناسان مخازن و مهندسان مخازن هیدروکربوری برای مطالعات جامع مخازن و پیش‌بینی و برنامه تولید صیانتی از مخازن نفت و گاز کشور استفاده کرد.

در اجرایی کردن ایده‌های خوب ضعیف هستیم
مؤلف کتاب «زمین‌شناسی درون‌چاهی» با اشاره به سخنرانی دکتر روحانی، رئیس جمهوری درباره واگذاری داوری کتاب به صاحبنظران این حوزه گفت: سخنان دکتر روحانی کاملا صحیح و کارشناسی شده است و در صورت اجرا شدن نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت. اما نگرانی من به عنوان مؤلف به این موضوع باز می‌گردد که در هنگام اجرا و تبدیل به عمل، کسی به این حرف‌ها توجه کافی نشان ندهد، چراکه در اجرایی کردن ایده‌های خوب ضعیف هستیم.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری