تولد قباد شیوا در موزه


آیین بزرگداشت قباد شیوا در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.


 چهارمین نشست صمیمانه هنرمندان با عنوان «تولد ماه» به مناسبت بزرگداشت قباد شیوا همزمان با هفتاد و سومین سالروز تولد وی روز پنجشنبه ۳بهمن‌ماه در موزه هنرهای دینی برگزار شد. این مراسم از ساعت ۱۷روز پنجشنبه با حضور جمعی از هنرمندان پیشکسوت طراحی گرافیک و مسئولان فرهنگی هنری پایتخت برگزار شد.

قباد شیوا متولد سال ۱۳۱۹شهر همدان است و بیش از ۵۰سال در عرصه گرافیک، طراحی پوستر و آرم فعالیت حرفه‌ای داشته است. وی عضو هیأت مۆسس انجمن طراحان گرافیک و مۆسس مدرسه طراحی قباد شیواست و تاکنون بیش از ۵۰۰پوستر از آثار وی به چاپ رسیده است.

او دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا است و در سال ۱۳۴۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از سال‌ها تجربهء عملی در زمینهء گرافیک فوق لیسانس خود را از دانشگاه pratt شهر نیویورک در سال ۱۳۵۹ اخذ کرد.

در طی چندین دهه فعالیت هنری  با خلق آثار بدیع توانست به نوعی گرافیک با ویژگی ایرانی دست یابد و آن را به دنیا معرفی کند، به دلیل همین ویژگی برخی از آثارش در موزه‌های مختلف جهان و مجموعه‌داران بین‌المللی جای گرفته‌است.

از فعالیت‌های جنبی او تأسیس بخش گرافیک در صدا و سیمای ایران در سال ۱۳۴۷، راه‌اندازی بخش گرافیک انتشارات سروش در سال ۱۳۵۰ است. او از مۆسسین انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، پایه‌گذار و برنامه‌ریز اولین دوسالانه پوستر تهران است. از دیگر فعالیت‌های او آموزش هنر گرافیک در دانشکده‌های معتبر تهران از سال ۱۳۵۵ تا به حال است.

او در طول سال‌ها تحصیل و کار حرفه‌ای آثار خود را در زمینه نقاشی، عکاسی و به‌خصوص گرافیک در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله انگلستان، فرانسه،آمریکا به تماشا گذاشته است. آثار او بارها در نشریات جهانی انتخاب و چاپ شده‌اند.

به مناسبت هفتاد و سومین سالگی قباد شیوا هنرمند فرهیخته کشورمان، مراسمی برای بزرگداشت وی در موزه امام علی برپا شد. در این مراسم که با حضور مدیر موزه امام علی (ع)، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران و هنرمندانی چون جلیل رسولی، عباس مشهدی‌زاده، جواد بختیاری، بیژن بیژنی، فرزاد ادیبی همچنین جمعی از هنردوستان حضور داشتند، سخنانی در باره ویژگی‌های هنری و شخصیتی قباد شیوا ایراد شد.

او دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا است و در سال ۱۳۴۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از سال‌ها تجربهء عملی در زمینهء گرافیک فوق لیسانس خود را از دانشگاه pratt شهر نیویورک در سال ۱۳۵۹ اخذ کرد.

در ابتدای این مراسم فرزاد ادیبی از مدیران انجمن طراحان گرافیک با یادآوری این که شیوا برای انجمن طراحان گرافیک ایران زحمات زیادی کشیده است به بیان برخی خاطرات خود از دیدارهایش با شیوا پرداخت.

بهزاد شیشه‌گران، هنرمند نقاش هم در این مراسم  روی صحنه رفت و گفت: خوشحالم که در روز تولد قباد شیوا در موزه امام علی (ع) هستم و از مدیریت موزه به خاطر اینکه برنامه‌ای ترتیب می‌دهد که هنرمندان در زمان حیاتشان مورد تجلیل قرار گیرند، تشکر می‌کنم.

بهزاد شیشه‌گران در توصیف شخصیت شیوا گفت: او هنرمندی تاثیرگذار در جامعه تجسمی ما است و در عین حال  فردی است که بسیار صراحت لهجه دارد و این از خصلت‌های خوب اوست. صراحت لهجه خصوصیتی است که در جامعه هنری امروز ما بسیار کم دیده می‌شود اما این ویژگی در قباد شیوا به وضوح نمایان است.

بیژن صیفوری، طراح گرافیک هم در ادامه این مراسم گفت: امروز حتی دانشجویان سال اول و دوم طراحی گرافیک به نام خود پسوند طراح اضافه می‌کنند و یا خود را مدیر هنری می‌نامند در صورتی که به واقع این گونه نیست. ما تعداد کسانی که طراحی بدانند در ایران کم داریم. قباد شیوا به معنای واقعی هم طراح گرافیک است و هم دیزاینر. او با نسلی وارد گرافیک شد که از دنیای تصویرگری به گرافیک آمده بودند. او با زبان تصویرگرایانه خود کار گرافیک می‌کند و به همین خاطر طرح‌هایش در دنیای صنعتی امروز زیبا‌تر هم به نظر می‌رسد.

صیفوری در پایان سخنانش گفت: افرادی چون قباد شیوا و هم‌دوره‌ای‌هایش نظیر مرتضی ممیز و فرشید مثقالی یک دوره درخشان در طراحی گرافیک ایران آفریدند و نامشان ماندگار خواهد بود.

گویی از جهانی دیگر آمده‌اند

جواد بختیاری هنرمند عرصه نقاشی خط درباره این هنرمند گفت: من فکر می‌کنم که قباد شیوا از معدود هنرمندانی است که شخصیت‌اش در کار‌هایش متبلور است و حتی اگر خودش را ندیده باشید شخصیت نازنین‌اش با دیدن کار‌ها برای بیننده تداعی می‌شود و این امر در هنرمندان ما خیلی به ندرت پیش می‌آید.

بختیاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روحیه طنز خود درباره فعالیت‌های هنری قباد شیوا اظهار کرد: فعالیت‌های هنرمندانی مثل قباد شیوا و همینطور مرحوم ممیز به حدی بوده که در قالب عمر چند ده ساله آن‌ها نمی‌گنجد و این طور به نظر می‌رسد که گویی آن‌ها از جهانی دیگر آمده‌اند. ببینید در این سال‌هایی که این افراد فعالیت هنری کرده‌اند حجم آثارشان چقدر زیاد است. مگر می‌شود آدم زمینی این قدر کار کند. این‌ها یا از بالا هدایت می‌شوند یا خودشان از آنجا آمده‌اند.

عباس مشهدی‌زاده هنرمند مجسمه ساز نیز گفت: قباد شیوا به خاطر شفافیت‌اش است که این همه دوست داشتنی است. شیوا از دیار همدان است و ما به جز او چندین همدانی بسیار دوست داشتنی و سرشار چون جواد حمیدی، عربعلی شروه و دیگران در هنر ایران داشته‌ایم.

همواره از او یاد گرفتم

بیژن بیژنی خوشنویس، خواننده و طراح گرافیک در سخنانش درباره نحوه آشنایی با قباد شیوا اظهار کرد: آقای شیوا در سال ۱۳۵۶ مرا به عنوان خوشنویس به انتشارات سروش دعوت کرد که باید بگویم در زندگی من اتفاق خجسته‌ای است. خوشنویسان بر اساس قواعدی کار می‌کنند که معمولا کمتر از آن‌ها فاصله می‌گیرند. من در جمع طراحان و گرافیست‌های انتشارات سروش با مدیریت قباد شیوا در حقیقت یاد گرفتم که خوشنویسی را بیشتر بر اساس طراحی‌های گرافیکی و همسو با آن پیش ببرم. تمام روزهایی که با آقای شیوا در آنجا کار می‌کردیم همه لحظه‌ها برای من دوست داشتنی و خاطره انگیز بود و همواره از او یاد گرفتم.

در ادامه مراسم نوبت به قباد شیوا رسید تا در سالروز تولد خود سخن بگوید. او با لحنی طنز آمیز بیان کرد: امشب آن قدر درباره من گفتند که توانستم خودم را بشناسم. دقیقا شش ساعت دیگر قرار است که من متولد شوم چون تولدم ۱۲ شب جمعه است ولی زود‌تر آمدم که شما را ببینم.

شیوا در ادامه با تشکر از همه حضار همچنین مدیریت موزه امام علی (ع) گفت: دلم می‌خواست سال‌ها همین جا بنشینم و دوستان همین طور بیایند و از من تعریف کنند. به خاطر همین دیگر بیش از این حرف نمی‌زنم و می‌نشینم تا دیگران بازهم از من تعریف کنند.

در این بخش از مراسم مجری از قباد شیوا خواست تا برای بریدن کیک تولدش روی سن حضور داشته باشد.

تقدیم هدایایی از طرف مراکز و اشخاص مختلف به قباد شیوا بخش بعدی این مراسم بود. ابتدا یک اثر نقاشی از جواد نوبهار از طرف مدیریت مرکز هنرهای تجسمی به شیوا تعلق گرفت و سپس عبدالحسینی مدیر موزه امام علی (ع) با اهدای گل سالروز تولد این هنرمند را به او تبریک گفت. احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران هم هدیه‌ای را که برای قباد شیوا تدارک دیده بود به او تقدیم کرد.

دلم می‌خواست سال‌ها همین جا بنشینم و دوستان همین طور بیایند و از من تعریف کنند. به خاطر همین دیگر بیش از این حرف نمی‌زنم و می‌نشینم تا دیگران بازهم از من تعریف کنند.

جلیل رسولی هم با اهدای کتابی از آثار خود با عنوان “باغ ملکوت” به این هنرمند درباره او گفت: می‌خواستم خاطره‌ای از قباد شیوا بگویم. من در سال ۱۳۵۴ اولین نمایشگاهم را در گالری سیحون برگزار کردم و به یاد دارم که آن موقع آقای شیوا مدیر مجله تماشا بودند و من پیش او رفتم که پس از دیدن کار‌هایم گفت که تصویری از کارهای این نمایشگاه را روی جلد مجله خواهم گذاشت. این موضوع برای من خیلی اهمیت داشت و زمانی که در روزنامه فروشی دیدم که کارم در این مجله منتشر شده خیلی با نشاط آن را خریدم که به خاطره مهمی در زندگی‌ام تبدیل شد.

بابک گرمچی از فعالان صنعت چاپ هم با اهدای نسخه نفیسی از شاهنامه به قباد شیوا در سخنانی اظهار کرد: اولین بار بله غیر از پایان نامه‌ای که با آقای شیوا داشتم به من گفتند که اگر می‌خواهی کار هنری انجام بدهی اول برای خودت انجام بده بعد دیگران را ببین.

او در ادامه سخنانش گفت: فکر می‌کنم یک نکته فراموش شد. می‌گویند که در کنار هر مردی زن موفقی هست و در کنار هر زنی یک مرد موفق. فکر می‌کنم همسر آقای شیوا با همراهی خوبی که با او کرد و آقای شیوا توانست این مسیر طولانی و پربار را طی کنند نقش مهمی در فعالیت‌های هنری او داشته است که جا دارد همین جا از همسرش تشکر کنیم.

از هنرهای ظریفه شیوا رویش و کوشش. روییدن و بالیدن است

هدیه انجمن طراحان گرافیک ایران نیز با ایراد سخنان فرزاد ادیبی به عنوان نماینده این انجمن همراه بود. ادیبی متنی که بر روی لوح اهدایی حک شده بود را چنین قرائت کرد: “از هنرهای زیبای شیوا ایرانی بودن است و دیگر از هنرهای ظریفه شیوا رویش و کوشش. روییدن و بالیدن در زمستان همدان ۱۳۱۹، و همه می‌دانند شکفتن در زمستان هنر است. هنرمند گرامی، دوست همیشه عزیز و برادر بزرگ خانواده گرافیکیمان استاد قباد شیوا، سالروز گشودن چشمانتان به جهان رنگ‌ها مبارکتان و مبارکمان باد. خوش آمدید.”

حسین نوروزی هم دیگر هنرمندی بود که با اهدای تابلویی از نشانه نوشته نام قباد شیوا سالروز تولد او را تبریک گفت.

تقدیم هدیه‌ای از سوی سازمان زنان به قباد شیوا پایان بخش مراسم بزرگداشت سالروز تولد این هنرمند بود.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

همشهری آنلاین

هنرآنلاین

شیوا، قباد. قباد شیوا طراح گرافیک. تهران: مۆسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر 

مطالب مرتبط:

چگونگی طراحی پرچم ایران

ضرورت راه اندازی شبکه تلویزیون هنری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری