«تعادل کار/ خانواده» با دانژه به صحنه نشر آمد

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۸

کتاب «تعادل کار/ خانواده» نوشته مشترک کارن کورابیک،‌ دونا اس لرو و دنیس ال وایتهد از سوی انتشارات دانژه به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «تعادل کار/ خانواده» نوشته مشترک کارن کورابیک،‌ دونا اس لرو و دنیس ال وایتهد، با ترجمه فریبا سلیمی، فرشته وحدانی و دکتر مریم فاتحی‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در 19 فصل از سوی نشر دانژه منتشر شده است.
 
مؤلفان در سرآغاز کتاب در اهمیت موضوع نوشته‌اند: ««تعادل کار/ خانواده» خلاصه‌ای از نظریه‌های اخیر، پژوهش‌ها و تحقیقات در موضوعات مشترک کار/ خانواده است. امروزه در در جوامع صنعتی، در بیشتر خانواده‌ها، والدین به کار‌های تمام وقت مشغول هستند و در عین حال از فرزندان خود و همچنین افراد سالخورده خانواده نیز مراقبت می‌کنند. در حال حاضر تحقیقات میان‌رشته‌ای جدیدی که شامل مسائل روان‌شناسی، مطالعات خانوادگی، حرفه‌ای، اجتماعی،‌ بهداشتی و اقتصادی در زمینه کار و مسائل خانوادگی در حال انجام است. مقالات بسیاری درباره این موضوعات چاپ و هرساله در کنفرانس‌ها ارایه می‌شوند. علاوه بر این کنفرانس‌‌های ویژه‌ای درباره این موضوع در نقاطی از جهان در حال برگزاری است.»
 
از مهم‌ترین فصل‌‌های این کتاب می‌توان به «تلفیق کار/ خانواده»، «نقش‌های چندگانه (تعدد نقش): گذشته حال و آینده»، «یکپارچگی موضوعات مرتبط با جنسیت در تحقیقات کار و خانواده»، «سازگاری با تعارض کار/ خانواده و تکامل فردی و دیدگاه‌های سازمانی»، «فرضیات،‌ تحقیقات و شکل‌گیری موضوعات جدید کاربرد‌هایی برای تحقیقات،‌برنامه‌ها و تجریبات آینده» اشاره کرد.

ارتباط کار و خانواده چکونه است؟
نویسندگان در بخشی از این اثر، درباره مقوله ارتباط کار و خانواده آورده‌اند که تلفیق کار با خانواده و یا کار با زندگی، بازتاب تجربیات محدودیت‌ها، حمایت‌ها و فرصت‌های متعدد افراد و گروه‌‌ها و فرهنگ‌هایشان است که محل کار و نقش خاصشان را تشکیل می‌دهد. درک و حمایت از تلفیق سالم کار با زندگی در سازمان‌های دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی مستلزم فهم صحیح نیرو‌های سازمانی گروه‌‌ها و اشخاص از این پدیده است.
 
در بخش دیگری از کتاب، درباره شکل‌گیری نقش‌های جدید بعد از اشتغال زنان اشاره شده که‌ تغییرات قابل توجهی در هر دو زمینه نظری و پژوهشی بر تعدد نقش در بیش از 50 سال گذشته انجام شده است. در طول این دوران، تغییرات بسیاری به‌وجود آمده است، به‌طوری که فرضیات اولیه نظریه‌پردازان بزرگ امروزه به‌طور تقریبی عجیب و جالب به‌نظر می‌‌رسد.

زنان خودخواه، مردان زن ذلیل!
مؤلفان  در ادامه در تشریح دیدگاه جامعه نسبت به زنان شاغل در دهه 1950 آورده‌اند: «به زنانی که حرفه‌ای داشته‌اند، به چشم فاقد زنانگی، خود‌خواه و نامناسب برای ازدواج نگاه می‌کردند و به مردانی که به والدین خود خدمت می‌کردند و در کار‌های خانه با همسران خود سهیم بودند، به‌عنوان زن ذلیل نگاه می‌شد.»
 
همچنین در ادامه مباحث، در بررسی نقش جنسیت در تداخل کار و خانواده اشاره شده که در طول زندگی روزمره جنسیت افراد،‌ بر شیوه‌‌ای که آنها پذیرفته‌‌اند و به آن شکل رفتار کنند، شیوه‌ای که آنها از طرف دیگران مشاهده و ارزیابی می‌شوند، انواع نقش‌هایی که آنها دارند و امکاناتی که در دسترس آنهاست، تأثیر می‌گذارد.
 
نخستین چاپ کتاب «تعادل کار/ خانواده» با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 504 صفحه،‌ به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات دانژه به بازار کتاب عرضه شده است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری