مهارت‌های پیش از تدریس

 اخلاق حرفه ای تدریس: که به مقولات مهمی همچون: تأثیرات غیر مستقیم رفتارهای ما، حقوق دانشجو، نوع ارتباط درست مدرس با علم، نوع ارتباط صحیح مدرس به همکاران و نوع ارتباط صحیح مدرس با دانشجویان می پردازد. و همچنین نکاتی را که یک مدرس باید در تدریس خود رعایت کند را گوشزد می کند. و اصولی را به مدرس می دهد که می تواند بر مبناء آن معضلاتی که در کلاس درس رخ می دهد را تحلیل کرده و بهترین تصمیم را بگیرد.

روانشناسی تربیتی: سیر تاریخی روانشناسی تربیتی، و معرفی مکاتب چهارگانه روانشناسی تربیتی و نوع رویکرد هر کدام در اتخاذ روش های تدریس خود و نحوه تعامل با فراگیر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. و فراگیر بر مبناء آشنایی لازم با دیدگاه های روانشناسی می تواند بهترین روش تدریس را انتخاب کند.

سطوح شناختی بلوم و  نحوه طراحی دروس بر مبنای آن: بلوم حوزه علوم را به سه حوزه شناختی ، عاطفی و روانی – حرکتی تقسیم بندی می کند و در این درس، هر سه حوزه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و نوع طراحی دروس بر مبنای آنها بیان شده و فراگیران یاد می گیرند که چگونه دروس خود را با رعایت اصول طراحی آموزشی، طراحی کرده و چگونه به ارزیابی دروس بر این مبنا بپردازند.

طراحی طرح درس موفق: از لازمه های تدریس موفق، داشتن طرح درس مناسب می باشد، طرح درس که ترمی، ماهانه و هفتگی می باشد، اصولی دارد که رعایت آنها می تواند منجر به ایجاد نظم در برنامه های مدرس شده و همزمان با پوشش کامل محتوای دروس، کیفیت تدریس را تضمین می کند. در این دوره پس از بیان اصول کلی طراحی یک طرح درس موفق، با در اختیار دادن کار برگهای لازم از فراگیران خواسته می شود که یک نمونه طرح درس موفق را طراحی کنند.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
مدیریت آموزش